Eltűnt betűk és számok, cserélődő címerek: ilyenek voltak a magyar rendszámok - képek

Forrás: Fortepan/Glázer Attila
1/24
2022. július 1-jén megérkeztek az új, hétkarakteres rendszámok, ennek apropóján most áttekintjük a hazai hatósági azonosítók történetét. Az elsőket 1901-ben szerelték fel az akkor igen ritka automobilokra, sajnos kevés dokumentum maradt fenn rólukForrás: Fortepan/Glázer Attila
Forrás: Fortepan
2/24
Még a Monarchia keretein belül, 1910-ben vezették be az első központilag szabályozott magyar rendszámot, méghozzá először, és mindmáig utoljára területi felosztással: az országot 15 járműkerületre osztottákForrás: Fortepan
Forrás: Fortepan
3/24
Először a régió betűjelölése, majd 3, néhány évvel később pedig 2+3 szám szerepelt a táblán. Így a járókelők felismerhették a budapesti, fiumei vagy pécsi autókat, ha a sofőr a kezdetleges utakon hosszú túrára vállalkozottForrás: Fortepan
Forrás: Fortepan
4/24
Trianon után értelmüket vesztették a régi területi jelölések, de csak 1933-ban, még „balra hajts” közlekedés mellett vezették be a Horthy-korszak közlekedési fejlődésének új, immár időrendi alapon jelölt rendszámaitForrás: Fortepan
Forrás: Fortepan
5/24
Érdekességük, hogy elöl fekvő formátumúak voltak két betű, három szám felfestéssel, hátra viszont álló táblát kellett felszerelni, amelyen a felső sorban szerepeltek a számok, az alsóban pedig a betűk (lásd az előző képen)Forrás: Fortepan
Forrás: Fortepan
6/24
Igen nagy arányban elpusztult a járműállomány a II. világháborúban, de hamar megkezdődött a roncsok feltámasztása is – 1946-tól újfajta, egy betű, négy szám kiosztású hatósági azonosítókkalForrás: Fortepan
Forrás: Fortepan
7/24
Mivel hiány volt acéllemezből, présgépből és festékből, a tulajdonosok legálisan barkácsolhattak maguknak rendszámot, ami elképesztő visszaélésekhez vezetett, annál is inkább, mert műszaki vizsgák sem voltak ebben az időszakbanForrás: Fortepan
Forrás: Fortepan
8/24
Ezért a káoszt megelégelve alig két év után, a hírhedt benzinjegyek bevezetésével együtt új hatósági azonosítók érkeztek. Műszaki szemle után nyilvántartásba is vették az autókat, ami, mint később kiderült, fontos eszköz volt a beszolgáltatáshozForrás: Fortepan
Forrás: Fortepan
9/24
Ez az 1948-as rendszám már két betű, három szám felosztású volt, eleinte Kossuth-címerrel. Később - állítólag Rákosi Mátyás személyes utasítására - át kellett festeni ezt a sávot fehérre, az új táblákról pedig elhagyták a címertForrás: Fortepan
Forrás: Fortepan
10/24
A forradalom leverése után először a benzinjegyrendszert törölték el, majd a magánszemélyek autóvásárlását is engedélyezték, az állomány gyors fejlődéséhez pedig új rendszámra volt szükség, immár hat karakterrelForrás: Fortepan
Forrás: Fortepan
11/24
Végigkísérte a Kádár-korszak és a gulyáskommunizmus járműállományát az 1958-tól egészen 1990-ig használt, két betű, négy számos azonosító, CA-00-01 személyautó táblával indítva. A Polski rendszáma 1971-esForrás: Fortepan
Forrás: Fortepan
12/24
C, I, U, Z, P, T, K, G, D kezdőbetűs volt a kiadás rendje, a nyolcvanas évek második felében elkezdődött a kifogyó sorozat miatti kombinálás. A magyar autóállomány 1960-tól a rendszerváltásig 31 ezerről 1,94 milliósra nőtt!Forrás: Fortepan
Forrás: Fortepan
13/24
Ennél a rendszámnál is léteztek inverz változatok, a betűk pedig utaltak a jármű típusára (motor, busz, teherautó, utánfutó stb.), illetve a tulajdonosára (honvédség, mentőszolgálat, állami szerv, rendőrség és egyebek)Forrás: Fortepan
Forrás: Fortepan
14/24
Ma is sokan emlékeznek a táblák elöl-hátul eltérő méretére és a személyautóknál az évjáratot viszonylag jól behatároló kombinációkra, bár a fent említett különszériák miatt szóba sem jött a kezdőbetűk logikusabbnak tűnő ABC-sorrendjeForrás: Fortepan
Forrás: Retro Mobil
15/24
Ez a terv végül csak 1990-ben valósult meg az új, szintén hatkarakteres (de alapvetően három betű, három számos kiosztású), immár európai szabványméretű és fényvisszaverős anyagú, modern rendszámoknálForrás: Retro Mobil
Forrás: Retro Mobil
16/24
Ahogy a korábbi váltásoknál, úgy itt is a műszaki vizsgáknál újra kellett cserélni a régi azonosítókat, a szocialista kivitelek 1995-re tűntek el. Érdekesség, hogy bevezettek két betű, négy számos különleges sorozatokat is (veteránok, mentők stb.)Forrás: Retro Mobil
Forrás: MTI
17/24
2004-ben, Magyarország EU-s csatlakozása után kék sávban uniós csillagok kerültek a trikolór helyére, a H országjelzés fölé. Sokan utólag ilyenre átmatricázták a piros-fehér-zöld sávot, de ez illegális voltForrás: MTI
Forrás: MTI/Marjai János
18/24
Bizonyos változatoknál (pl. lassú járművek) a karakterek kaptak eltérő színt, másoknál pedig a háttér: a fuvarozóké sárga, a diplomatáké kék, a környezetbarát járműveké zöld, a kerékpárszállítókra szerelt harmadik tábláké szürkeForrás: MTI/Marjai János
Forrás: MTI/Demecs Zsolt
19/24
Két szabad kezdőbetű-sorozat (V és Z) benne maradt a régi rendszerben, amikor 2022 júliusában megérkeztek az új, hét karakterre bővített rendszámok, immár koronás címerrel is díszítveForrás: MTI/Demecs Zsolt
Forrás: Magyar Suzuki
20/24
Ezeknél két betű, két betű, három szám lesz az alapvető kiosztás, a szériát AA-val indítva, elképesztő mennyiségű kombinációs lehetőséggel. Itt is van lehetőség felárért egyedi vagy egyéni kivitelt kérniForrás: Magyar Suzuki
Forrás: MTI/Demecs Zsolt
21/24
Alapvetően három méretformátumban gyártják, a negyedik a mopedautók azonosítója. Felvetődött ugyan, de az adminisztrációs bonyodalmak és költségek miatt elmarad a kismotorok rendszámozásaForrás: MTI/Demecs Zsolt
Forrás: MTI/Demecs Zsolt
22/24
Megmaradnak a korábbi szériánál ismert speciális háttérszínek (zöld, sárga stb.), a sportcélú, próba- és más azonosítók helyett egységesen ideiglenes, I kezdőbetűs, sárga évszámjelölésű táblákat adnakForrás: MTI/Demecs Zsolt
Forrás: forum.index.hu/Legújabb rendszámok
23/24
A mai 5,5 milliós gépjárműállományhoz (ebből 4 millió személyautó) nem tartották indokoltnak területi alapú rendszámok bevezetését, és adásvételnél pluszköltséget jelentett volna a tulajoknakForrás: forum.index.hu/Legújabb rendszámok
Forrás: MTI/Demecs Zsolt
24/24
Lényeges különbség a 121 évet felölelő galériánkban bemutatottakhoz képest, hogy a váltás ezúttal nem jár kötelező rendszámcserével, de természetesen aki szeretné, megteheti 8500 forint/pár áronForrás: MTI/Demecs Zsolt