Ilyen menetrenddel vezetik ki a gyártók a benzines és dízelautókat - galéria
1/30
2035-től nem lehet új benzines és dízel autókat forgalmazni az Európai Unióban, ezzel a sokat vitatott tervezettel a közlekedési C02-kibocsátást akarják leszorítani a döntéshozók (kizárólag a szintetikus üzemanyag jelenthet a kiskaput).Fotó: Csudai Sándor - Origo
2/30
E szándék, illetve a bírságokkal járó C02-flottakvóta és a készülő Euro-7 norma lépéskényszerbe hozta a gyártókat. Az AutoBild listája alapján bemutatjuk, mely márka mikor áll át villanyautókra Európában, akár a céldátumnál hamarabb.Forrás: AFP/Thomas Kienzle
3/30
Audi: várhatóan 2033. Ingolstadtban a közeljövőben leállnak a belső égésű motoros és hibrid autók fejlesztésével, az utolsó ilyen modell 2026-ban érkező a Q5 új generációja lesz. Később az Audi csak Kínában gyárt benzines modelleket.Forrás: Audi
4/30
BMW: 2035-ig. A bajorok tervei szerint 2030-ban minden második eladott autójuk elektromos lesz, de amíg lehet, mellettük belső égésű motoros modelleket is kínálnak, sőt, újraindították az üzemanyagcellás (hidrogén) fejlesztéseket.Forrás: Ruschel Zoltán
5/30
Citroën: 2028. Már most is több kategóriában csak elektromos családi autókat kínálnak (Berlingo, Spacetourer), de vannak plug-in hibridek is. Várhatóan hat év múlva tűnhetnek el Európából a belső égésű motoros Citroënek.Forrás: Stellantis
6/30
Dacia: 2035-ig. Megfizethető modelleket kínáló gyártóként (a Renault anyamárkával ellentétben) a törvények adta utolsó pillanatig megmaradnak a benzines, illetve gázüzemű Daciák, de hamarosan hibridekkel is bővül a kínálat.Forrás: Dacia/Jordan Prot
7/30
DS: 2024-ig. Minden más európai gyártónál korábban, két év múlva végez a francia prémiummárka a benzines autókkal, beleértve a hibrideket. A DS 4 mellett ígérnek egy újabb e-modellt is, a tervek szerint 700 kilométer hatótávval.Forrás: Ruschel Zoltán
8/30
Fiat: várhatóan 2030. Ma még csak az 500e kapható elektromos hajtással, de belátható időn belül követi a villany-Panda is. Az olaszoknál új irányt kapnak a fejlesztések, várhatóan az évtized végén futnak ki az utolsó benzinesek.Fotó: Csudai Sándor - Origo
9/30
Ford: 2030. Négy év múlva minimum hibrid hajtású autókat forgalmaz csak a német-amerikai márka, további négy év elteltével kizárólag elektromosakat. Sok új típus várható tehát az egyke Mustang Mach-e alatti szegmensekben.Forrás: Ford
10/30
Jaguar: 2025. Komoly offenzívát ígért a JLR-konszern vezetője, Thierry Bolloré: minden kategóriában kínál elektromos alternatívát a Land Rover, míg a Jagurnál előbbre hozzák a váltást: három év múlva kifutnak a belső égésű motorok.Fotó: Szabó Gábor - Origo
11/30
Honda: 2035-ig. Egyelőre a bájos, de szerény hatótávú „e” szerepel a japán márka kínálatában, és két év múlva jöhet a következő villanyautó. Európán kívül 2040-re tervezik az átállást, de nálunk már sorra veszik át a stafétát a hibridek.Forrás: Honda
12/30
Hyundai: 2035-ig. Akárcsak a Honda, a Hyundai is folytatja üzemanyagcellás fejlesztéseit, és a fő piacokról 2040-re vonja ki benzines modelljeit. Európában persze más a menetrend, az Ioniq-családdal zajlik a villany-térhódítás.Forrás: Hyundai
13/30
Kia: 2035-ig. Várhatóan már 2030-ra minden negyedik eladott új Kia elektromos lesz, sorra érkeznek a friss modellek, terjed a 800 voltos technológia. Ám még jó darabig a hatékony benzinesek és főleg hibridek is kínálatban maradnak.Fotó: Csudai Sándor - Origo
14/30
Lancia: 2024. Egyetlen modell, csak hazai piacon: drámai helyzetben van ma a Lancia, de a Stellantis ígéretes jövőt szán neki elektromos márkaként. 2024-től kétévente érkeznek új autók, először az Ypsilon, idővel a Delta is feltámad.Forrás: GCK Exclusive-e
15/30
Lexus: 2030. A napjainkban hibridjeiről ismert prémiummárka nyolc év múlva teljesen elektromosra vált, legalábbis Európában, Észak-Amerikában és Kínában. Öt év késéssel a világ többi piacán is ezt a stratégiát fogják követni.Forrás: Ruschel Zoltán
16/30
Mazda: 2035-ig. Európában adott a határidő, de lehet, hogy klímasemleges szintetikus üzemanyaggal belső égésű motorokat is tud kínálni a márka. Közben komoly fejlesztésekkel zajlik a kínálat részleges és teljes villamosítása.Forrás: Vékey Zoltán
17/30
Mercedes-Benz: 2035-ig. Jövőre az E-osztály lesz az utolsó új modell belsőégésű-motoros platformon, miközben már hétféle EQ-t kínál a márka, és óriási akkugyárakat tervez. A teljes átállás időpontja piacoktól függ majd.Forrás: Mercedes-Benz
18/30
Mini: várhatóan 2032. Három év múlva érkezik az utolsó belső égésű motoros modell, gyártási ciklusa végén, várhatóan a ’30-as évek elején átáll teljesen elektromosra a Mini. Legkésőbb akkortól plug-in hibridet sem kínálnak már.Forrás: Mini
19/30
Mitsubishi: 2035-ig. Az i-MiEV a műfaj egyik úttörője volt, de azóta a márka kissé visszaszorult Európában. Egyelőre maradnak a benzines kisautók és hibrid SUV-ok, de egy szóvivő szerint közeleg az elektromos fordulat.Forrás: Mitsubishi Motors
20/30
Nissan: 2035-ig. Akárcsak a Mitsubishi, a Nissan is régi e-motoros (Leaf), és szintén a Renault-val közös konszern része. Három év múlva leállítják a benzinesek fejlesztését az EU-nak, és sorra jönnek a villanyautók, köztük az új Micra.Forrás: Nissan
21/30
Opel: 2028. „Fiatal, zöld és globális márkaként szeretnénk újradefiniálni az Opelt” – nyilatkozta tavaly az egykori elnök, Michael Lohscheller. 2024-től minden modellből kínálnak elektromosat is, és négy évvel később átveszik az uralmat.Forrás: Opel
22/30
Peugeot: 2028. A Stellantis-konszern egyik vezérmárkája hat év múlva szintén technológiai átállásra készül. Addig 30 milliárd eurót fordítanak a fejlesztésekre, beleértve az akkugyártás mellett a foghíjas töltőhálózat kiépítését is.Fotó: Gulyás Péter
23/30
Porsche: 2035-ig. Már kapható a Taycan, de elektromos lesz a Macan utódja, a Cayenne, a Panamera, sőt, a 718-as sportkocsi sorozat is. Csak a legendás 911-esben maradhat benzinmotor, és azt is szintetikus üzemanyag fogja hajtani.Forrás: Porsche
24/30
Renault: várhatóan 2032. Már a retró R5 tanulmány is előrevetítette, milyen hajtással tervezi a jövőt a francia márka. Európában 2025 és 2030 között a villamosított autók arányát 65-től 90 százalékra tervezik emelni, közös platformon.Forrás: Renault
25/30
Rolls-Royce: 2030. Hivatalosak a tervek, nyolc év múlva búcsút intenek a selymes járású és erős V12-motoroknak. Attól kezdve áram hajtja a brit luxusautókat, az első modell, a Spectre már debütált, és jövőre kapható is lesz.Forrás: Rolls-Royce
26/30
Škoda: 2035-ig. Ahogy sok márkánál, a Škodánál sem ígérnek pontos dátumot az átállásra, csak a szándékot, miszerint 2030-ig a villanyautók arányát 50-70 százalékra növelnék. A menetrend az új Euro-7 normától is függ.Forrás: Origo
27/30
Toyota: 2035-ig. Az egységes céldátumig nem csak az Európában forgalmazott autók lesznek teljesen klímasemlegesek, hanem maguk a gyárak is. Ehhez a bZ4X-szel megkezdett sort már 2024-ig hét új e-modell folytatja.Forrás: Toyota
28/30
Volvo: 2030. Autói végsebességet 180 km/h-ra korlátozza a svéd márka, Norvégiában és Dániában pedig csak hibrideket és villanyautókat árul. 2025-től így lesz az egész EU-ban, öt évvel később már hibridek sem lesznek.Forrás: Volvo
29/30
Volkswagen: 2033. Óriási ráfordítással dolgozik a VW-konszern az európai elektromos átálláson, beleértve az akkuk, illetve az ID-család és a szoftverek fejlesztését is. Közben szintetikus üzemanyagokkal is kísérleteznek.Forrás: Vékey Zoltán
30/30
Ez a paradigmaváltás kérdéséket vet fel energiaellátás, nyersanyag-felhasználás és újrafeldolgozás, munkahelymegőrzés, illetve autóbirtoklás (vételár, töltési lehetőségek) terén, de ez másik cikk témája. A német összefoglalót itt találja: https://www.autobild.de/artikel/verbrenner-ausstieg-elektro-plaene-von-audi-bmw-citroen-dacia-mercedes-mazda-opel-toyota-vw-volvo-rolls-royce-hyundai-honda-19153555.htmlForrás: Peugeot