25 éve Győrből indult világhódító útjára az Audi TT – galéria

Forrás: Audi
1/22
1998 szeptemberében kezdődött meg az Audi TT Coupé sorozatgyártása, amely alapvetően az első magyar összeszerelésű sportkocsinak tekinthető. Galériánkban bemutatjuk a dizájnikon történetét.Forrás: Audi
Forrás: Audi AG
2/22
Kevéssel a német újraegyesítés, a KGST megszűnése, az öbölháború vége és a gazdasági felívelés kezdete után járunk, amikor kibontakozott a kompakt sportkupék és főleg roadsterek reneszánsza.Forrás: Audi AG
Forrás: Audi AG
3/22
Neves gyártóknál is elkezdtek ilyen modellek fejlesztésén dolgozni, beleértve a BMW-t (Z3), az MG-t (F), a Mercedest (SLK), az Alfa Romeót (Spider/GTV); részben a Mazda MX-5 nagy sikerén felbuzdulva.Forrás: Audi AG
Forrás: Audi
4/22
Ezért az Audinál is nekiláttak egy kompakt sportmodellen ötletelni, az első tervek 1994-ben születtek a kaliforniai irodában Peter Schreyer vezetésével, főleg az amerikai Freeman Thomas skiccei alapján.Forrás: Audi
Forrás: Audi AG
5/22
Már 1995-ben elkészültek az első tanulmányok, a kupé a Frankfurti Autószalon, a roadster Tokióban debütált, a közönség és a szakma pedig rajongott a Bauhaus-ihletésű, tiszta és egyedi formatervért.Forrás: Audi AG
Forrás: Audi AG
6/22
Kiálló sárvédők, feszes vonalak jellemezték, részben szimmetrikus, gömbölyded orral és farral, több utalással a harmincas évek Auto Union versenyautóira. Ehhez jött a minimalista és izgalmas beltér.Forrás: Audi AG
Forrás: Audi AG
7/22
Nevében a TT a híres man-szigeti Tourist Trophy motorversenyre utalt, akárcsak az Audiba olvasztott NSU márka néhány modellje, és megszületett a döntés a kompakt sportmodell gyártásba vételéről.Forrás: Audi AG
Forrás: Audi AG
8/22
Három év alatt el is készült a szériaváltozat, a koncepcióautóhoz képest kevés formai változással, de a 2+2 üléses Coupé kapott egy oldalüveget a B-oszlop mögé, így jobban ki lehetett belőle látni.Forrás: Audi AG
Forrás: Audi AG
9/22
Műszakilag az Audi A3, illetve a Golf IV. elemeire épült, a kizárólag Győrben gyártott, korszerű, 1,8 literes, 20 szelepes, 180 vagy 224 lóerős turbómotorral, kézi váltóval, első- vagy összkerékhajtással.Forrás: Audi AG
Forrás: Audi AG
10/22
Konstrukciós sajátossága, hogy a Quattro változat (224 lóerőnél széria) az egyszerű csatolt lengőkaros helyett multilink hátsó futóművet kapott, az alapfelszereltség pedig egész gazdagnak számított.Forrás: Audi AG
Forrás: Audi AG
11/22
Kiváló minőségű és izgalmas a beltér a kerek légbeömlőkkel és a sok aludísszel (még a rádiótakaró is ilyen), de a legmenőbbek a feláras bőrülésesek vastag, baseballkesztyűre emlékeztető varrásai.Forrás: Audi AG
Forrás: Audi
12/22
Különösen izgalmassá teszi, hogy ezzel a modellel indult meg Győrben a járműösszeszerelés, a világ minden pontjára onnan szállították a TT-ket. Ez még azonban nem teljes gyártási folyamat volt.Forrás: Audi
Forrás: Wikipedia
13/22
A festett karosszériák Ingolstadtból érkeztek, jóval később létesült csak helyben présüzem és fényező. Mégis fontos szerepe volt a folytatásban, az Audi Hungária bizonyította a minőségi munkát.Forrás: Wikipedia
Forrás: Audi AG
14/22
Egy évvel a Coupé piaci bevezetése után, 1999 őszén megérkezett a Roadster is, amely még drágább volt, mint a 10,8-12,6 milliós zárt kivitel (egy alap Suzuki Swift akkoriban 1,6 millió forintba került).Forrás: Audi AG
Forrás: Audi AG
15/22
De nem is az ár volt a fő gond, hanem a TT nagy tempónál kiszámíthatatlan viselkedése. Sajátos formája a hátsó tengelyen nagy felhajtóerőt generált, a veszélyre Walter Röhrl is figyelmeztetett.Forrás: Audi AG
Forrás: Audi
16/22
A számtalan baleset és az óriási médiavisszhang miatt az Audinak is lépnie kellett: hátsó légterelőt, ESP-t és módosított futóművet épített be az új, sőt, visszahívás keretében a már eladott TT-kbe is.Forrás: Audi
Forrás: Audi AG
17/22
Ezek a botrányok sem ásták alá a sportmodell sikereit, és az ezredforduló után gyengébb (150 lóerős) alapkivitellel bővült a kínálat, 2002-ben pedig egy TTR-rel elnyerték a DTM-ben a bajnoki címet.Forrás: Audi AG
Forrás: Audi AG
18/22
Egy évvel később megérkezett az új csúcsmodell, 3,2 literes, VR6-os, 250 lóerős szívómotorral, melyhez felért forradalmian új, duplakuplungos robotizált (DSG) váltót kérhetett a vásárló.Forrás: Audi AG
Forrás: Audi AG
19/22
Utoljára 2005-ben került sor modellfrissítésre, ekkor emeltek a legtöbb motor teljesítményén, és az 1,8-asból megérkezett a 240 lóerős, kikönnyített, kétszínű fényezésű TT Quattro Sport limitált széria.Forrás: Audi AG
Forrás: Audi AG
20/22
Alig egy évvel később felváltotta a modellt a szintén győri összeszerelésű utód, és az első generáció (8N) sikereihez nem fért kétség: 276 ezret adtak el belőle, melynek kétharmada kupé volt.Forrás: Audi AG
Forrás: Audi AG
21/22
Bár a korai TT-k a maguk 25 évével már bőven youngtimer korúak, még mindig az árgörbéje alján jár a típus, nagyjából 1,7-2,6 millió forintig normális állapotú vagy szép példányokból lehet válogatni.Forrás: Audi AG
Forrás: Audi AG
22/22
Persze néhány elhasználódik vagy törik, de olykor bővül is az állomány külföldi importtal, és mivel az utódai nem tudták felülmúlni az ikonikus dizájnt, megbecsült veterán lehet majd az első TT széria.Forrás: Audi AG