Fél, hogy vaddal találkozik az úton? Így kerülheti el a balesetet

Vágólapra másolva!
Az autósok számára az egyik legveszélyesebb helyzet lehet, amikor az úton menet közben hirtelen felbukkan egy vad. A szakemberek egy része úgy tartja, egy ilyen helyzetben akkor járunk a legjobban, ha elütjük a vadat, de ma már más alternatív megoldások is léteznek. Ilyen lehet egy új magyar találmány, melynek köszönhetően elkerülhetjük a vadgázolásokat.
Vágólapra másolva!

Az autósok többsége sajnos nem rendelkezik elég rutinnal ahhoz, hogy biztonságosan kikerüljön egy hirtelen, az úton megjelenő vadat. Ehhez érdemes lenne vezetéstechnikai tréninget elvégezni, hiszen ha hirtelen rántjuk el a kormányt és nem mérjük fel megfelelően a helyzetet, könnyen még durvább baleset lehet a vége. Ha balra húzzuk el a kormányt, akkor a szembejövő forgalom okozhat balesetet, ha jobbra, akkor pedig fának, vagy szalagkorlátnak, vagy árokba csapódhatunk. Emiatt a szakemberek egy része úgy véli, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy kellő rutinunk van egy ilyen helyzetben, jobban járunk, ha elütjük a vadat. Magyarországon éves szinten 5000-6000 vadgázolás történik, leginkább szarvasok és őzek az áldozatok, de nem ritkán rókákkal és sünökkel, vaddisznóval is találkozik az ember, ezért nagyon fontos figyelni a vadveszélyre felhívó KRESZ-táblákra, mert ezeket mindig olyan helyekre teszik ki, ahol valóban sok vadgázolás történik. A párzási időszakban érdemes ezeken az útszakaszokon az átlagosnál is nagyobb óvatossággal közlekedni.

Ma már szerencsére azonban rengeteg alternatív megoldás létezik, mellyel se a magunk, se a vadak életét nem veszélyeztetjük. Egyre többen állítják, a vadriasztó sípok, szerkezetek hatékonyak és segítenek távol tartani a vadat. Ezeknek a szerkezeteknek a lényege, hogy az autó elejére erősítve, a menetszéltől a vadat elűző, sípoló hangot ad ki. De itt sem mindegy, milyet választunk, hiszen bizonyos teljesítmény alatt nem sokat érünk vele – főleg a párzási időszakban.

Forrás: Siren7

Új magyar találmány, amivel elkerülhetjük a vadgázolásokat

Koltai Viktor magyar feltaláló két évvel ezelőtt úgy döntött, hogy leteszteli a forgalomban lévő autóra szerelhető vadsípokat. Az eredmény nagyon meglepő lett. Egyik vadsíp sem ad ki semmilyen hangot. „A tesztelést egyszerűen el lehet végezni” - mondja a feltaláló. „Autóba kell ülni, fel kell gyorsítani 90 km/h sebességre és a kezünkben fogva az eszközt ki kell tenni az ablakon menetszéllel szemben. Tévhit, hogy ultrahangot bocsájt ki az eszköz és ezért nem hallunk mi semmit, ugyanis szájjal megfújva a vadsípot hallható tartományban szólal meg. „

Jó hír lehet a közlekedőknek, hogy Koltai Viktor a világon elsőként létrehozott egy Siren7 nevezetű vadfigyelmeztető rendszert, amely szélenergiával működik, 120 decibel hangteljesítménnyel szól, 300 méteres a hatósugara és ért az állatok nyelvén. A Siren7 vadgázolás elleni rendszer könnyen rögzíthető bármilyen gépjárműre és csak 70 km/h felett bocsájt ki hangot, ezáltal nem zavaró lakott területen belül. Éjszaka 40 méterre csökken le a látótávolság az autóban, de a fékút 90 km/h-nál 62 méter. A legtöbb vadgázolás ezért történik a késői órákban. A VGE-rendszer hangsebességgel terjed, áthatolva fákon-lombokon és a sötét éjszakán figyelmeztetve az állatvilágot érkezésünkről – ellentétben a hagyományos riasztó rendszerekkel, melyek hangja nem jut már át egy lombosabb, bokrosabb részen túl.

A Siren7 vadgázolás elleni rendszer felhelyezése egyszerű; a 3M közös fejlesztésű VHB ragasztóval kell az eszközt a gépjármű front részére felhelyezni, amely azonnal rögzül maradandó nyom nélkül. Nem igényel áramforrást.

Aki már találkozott úton őzzel vagy szarvassal az tudja, milyen fontos lehet egy ilyen eszköz.