Irigységfaktor - Lada 2103 veterán duplateszt

2011.12.04. 8:58

A Zsiguli csúcsmodelljeként mutatkozott be 1973-ban a 2103-as típus, néhány évvel később a második helyre csúszott vissza, veteránként azonban ismét a legkívánatosabb Lada. Két gyönyörű állapotú veterán példány mutatunk be, melyek közül az egyik ritkaságszámba megy.

Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)
Két ritkaság előzi egymást
(Még több fotó a galériában, kattintson a képre!)

Itt sem mindenki BMW-vel jár - gondolta hősünk, miután eltöltötte első napjait Belgiumban. Ezzel együtt persze lenyűgözték a látottak, hiszen odavolt az autókért. Otthon mindig irigykedve nézte a szomszéd mustársárga 2103-as Ladáját, az orvos még akkor vette az ikerlámpást, amikor a környéken szinte nem is ismerték a típust.

Mérnökünk már a belgiumi kiküldetés előtt eldöntötte, hogy a fizetésből autót vesz, méghozzá olyat, amelynek láttán a szomszédékat elfogja a sárga irigység. Gyermekkora óta BMW-rajongó volt, de tizennégy hónap alatt nem lehetett annyit félretenni, amennyibe egy bajor gép kerül. Sorsdöntő jelentőségű volt, hogy elsétált a Scaldia cég brüsszeli szalonja előtt, s a kirakatüveg mögött ismerős vonalakat vélt felfedezni: Ladák, Moszkvicsok és Volgák várták a vásárlókat. Kalkulálni kezdett, s belátta, akkor jár legjobban, ha itt vesz magának autót.

Mivel a Moszkvicsokat sosem szerette, a Volga fenntartása pedig valószínűleg meghaladná anyagi lehetőségeit, kizárólag a Lada jöhetett szóba, azon belül is csak a 2103-as - olyan, mint a szomszéd orvos mustársárga gépe. A mérnök szinte zavarba jött a lehetőségtől: most végre neki is lehet ezerötöse! Igen ám, de mégis milyen dolog nyugatról keleti gyártmánnyal hazatérni? Költse el a felbecsülhetetlen értékű valutát KGST-autóra? Amikor átfutotta az adattáblát, meglepődött: az 1500-as Ladában ötfokozatú a váltó, a hátsó szélvédőn pedig fűtőszál van. A kérdés eldőlt - ilyen kocsija biztosan nincs otthon senkinek! Nem sokkal később az ötgangos, élénkpiros 2103-as már Magyarországon volt.

Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)
Megkímélt darabok: a pirosban 59 ezernél jár a kilométer-számláló, a sárga 43 ezret futott

Ugorjunk előre az időben annyit, amennyi egy jármű veteránná éréséhez kell, s az iménti 1980-as, fiktív történetből emeljük át a sárga és a piros Ladát. Utóbbi egyedülálló a maga nemében, legalábbis a zsigulis körben mozgó ismerőseim sem tudnak arról, hogy lenne még egy fűtőszálas, ötfokozatú váltós 2103-as az országban.

Az első tulajdonos 2005-ben adta el Milcsevics Tibornak, ötvenötezer kilométerrel, majdnem hibátlan állapotban. A majdnem szót egy meggondolatlan mozdulatból fakadó sérülés indokolja: az úr figyelmetlenül rácsukta a csomagtértetőt néhány égnek meredő horgászbotra, aminek következtében éktelen púp keletkezett a lemezen. Tibor így vásárolta a kocsit, s első dolga volt a fedél kicserélése - de az eredetit is eltette. A frissen fényezett darabra nem a szokásos Lada 1500, hanem az 1974-75-ben használt cirill betűs Zsiguli felirat került, ami nyilvánvalóan rontja az összképet.


Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)
Ma már természetes a fűthető hátsó ablak, de a 2103-asok között ez kuriózumnak számít

A jelenség sajnos általánosnak mondható: ugyanolyan nehéz Lada feliratú 2103-as Ladát találni, mint harmadik generációs M21-es Volgát szarvas nélkül. Hasonlóképp a retrósítást szolgálja a szellőzőrácsok cseréje, 1976-tól már az egyszerűbb feketét tették a géptetőbe és a C oszlopra. Gazdája szerint ennyi csalás megengedhető, főleg annak fényében, hogy az évek során megszámlálhatatlan exportverzió készült a célpiacok különféle igényeinek figyelembevételével.

Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)
A motortér állapota jól szemlélteti, hogy mekkora becsben tartják ezt a Ladát

Az autónál fiatalabb rádió helyére Tibor gyári új Videotont szerelt be, a készülék ugyancsak Videoton gyártmányú hangszórókon keresztül közvetíti az adást. Szerencsére a kárpitok nem voltak kivágva, és az egész belső tér gyönyörű állapotban maradt meg, a jelenlegi tulajdonosnak csak annyi dolga volt, hogy elhelyezze a nehezen beszerzett kiegészítőket. A lista meglehetősen rövid, csupán a korra jellemző motorteszter és az egyedi váltógomb szerepel rajta. Utóbbi alatt természetesen nem a "gyantába" mártott kisautót kell érteni, Milcsevics Tibor Ladájában a moszkvai olimpia kabalaállatát, Misa mackót szorongatva kell a fokozatokat kapcsolni, elvégre 1980-as a kocsi.

Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)
Misa mackó mosolyog a váltókaron

A VAZ 1973-ban jelentette meg a 2103-ast, amely a hosszabb löketnek köszönhetően 75 lóerő teljesítményre volt képes. Az utazók kényelmét textilbetétes ülések és kihajtható hátsó könyöklő szolgálta, s elegánsabb borítást kaptak az ajtók. A vezetőt kombinált műszeregység helyett kör alakú órák tájékoztatták a szokásos adatok mellett a pillanatnyi fordulatszámról, ezenkívül napi kilométer-számláló és időóra is helyet kapott a műszerfalon. Az ezerötösre szélesebb, 5 colos felnik kerültek radiálköpennyel. Ugyancsak a biztonság jegyében rásegítővel látták el a fékrendszert, hátulra tolatófényt, az ajtók élébe nyitásjelző lámpát szereltek.

A hazai kínálatban nem sok konkurense volt az ezerötös Ladának, a béketábor gyárai kevés autót készítettek ebben a kategóriában. Legkézenfekvőbb rivális a szintén torinói felmenőkkel büszkélkedő, hasonló stílusú Nagypolski. A lengyelek 125-öse valamivel nagyobb a Zsigulinál, emiatt árban és természetesen rangban is felülmúlta az orosz ikerlámpást. A ©koda LS és GLS modelljéből nemigen jutott Magyarországra, az 1500-as motorral szerelt Moszkvics presztízse pedig rohamosan fogyott a hetvenes évek második felében, nem kis részben a VAZ 2103-as megjelenése miatt.


Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)
Egy-két elemet leszámítva a sárga Ladán még a gyári fényezés csillog

 

Nehéz eldönteni, hogy veterános szemmel a háromszoros díjnyertes piros Lada vagy Hajdók Tibor sárga ezerötöse érdekesebb. Utóbbiban nincs ötödik fokozat és fűtőszál, viszont négy évvel korábban gyártották. Hasonlóan megőrzött darab, még kisebb futásteljesítménnyel - átlagosan kevesebb mint 1300 kilométert használták évente. Másfél évtizeddel ezelőtt az akkori gazda újrafújatta a két első sárvédőt, a motorháztetőt, a homlokfalat és a köténylemezt, ennek oka, hogy a kocsi hosszabb ideig fa alatt parkolt, ráhullottak a levelek, és a gyanta megmarta a fényezést.

Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)
A praktikus elefántfülekkel huzatmentesen szellőztethető az utastér

Az összes többi elemet a gyárban felvitt festék borítja, s a beltérben is jóformán mindent a VAZ munkásai tettek helyükre, a kivétel csupán a két első ajtókárpit. A retrósítás ezt a Ladát sem kerülte el, de például a kipufogócső az eredeti szögletes elemben végződik. Ez a darab egészen 1978-ig elkísérte a típust, manapság viszont nemigen találni olyan autót, amelyen megvan. Kipufogócserénél elvétve rakták vissza, beszerezni sosem volt egyszerű, ma közel egyenlő a lehetetlennel - kis túlzással a fűtőszál ritkaságához hasonlítható.

Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)
Szinte lehetetlen beszerezni egy ilyen eredeti kipufogóvéget

Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)

A váltógombot ebben a Ladában is lecserélték egy korhű darabra

Ezeröcsi-tulajdonosként nehéz elfogódottság nélkül írni a típusról, s irigységgel vegyes csodálattal nézem ezeket a 2103-asokat. A pirosban 59 ezernél jár a kilométer-számláló, a sárgában a 43 ezres értéket hagyta el nemrég - együtt sem forogtak annyit, mint az én kocsimban. Még lehangolóbb az egybevetés, ha arra gondolok, hogy a két Ladán összesen egy cserélt és öt újrafényezett elem található, az enyém pedig majdnem tetőtől talpig új héjat kapott, pedig vásárláskor elfogadható állapotúnak tűnt. Mindezt csak azért említem, hogy érzékeltessem, milyen nagyszerű lelet a két fehérvári 1500-as.

Cikkajánló

Forrás: Veterán Autó és Motor

Forrás: Veterán Autó és Motor

Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)

A szocialista sportkocsi -
Skoda Rapid 130

Jólét válságmodellben -
BMW 1502

Trapéznadrág helyett -
Peugeot 504 kupé


A tavaly bemutatott 2101-essel megtapasztaltam, hogy egy szép állapotú öreg Zsiga lassan ugyanakkora feltűnést kelt, mint a tíz-tizenöt évvel idősebb veterán autók. Ezzel együtt persze érdekel, mi az emberek reakciója, és először a saját autómból, utána Hajdók Tibor Ladájából figyelem, hányan bámulnak feltűnően, hányan fordulnak meg. Az Országalmánál a tulajdonosok legalább féltucatszor kérik meg a járókelőket, hogy ne ragadjanak le a kocsiknál, mert fotózunk.

Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)
Nem sokáig maradt a 2103-as a Lada kínálatának a csúcsán, 1976-ban bevezették a 2106-ost

A figyelem nemcsak a járművek korának és állapotának szól, hanem a típus eleganciájának is. A gazdag krómdíszítés és a tekintélyt parancsoló ikerlámpás ábrázat sokakat megigéz - néhány éve én is belesétáltam a 2103-as kelepcéjébe. Minél tovább szemléli az ember az ezerötöst, annál felfoghatatlanabb, hogy nem ez a modell helyezkedett el a VAZ kínálatának csúcsán. A "leg" Ladán, a 2106-oson szerényebb a díszlécezés, keskenyebb az elegáns hűtőrács, a paralelogramma alakú oldalirányjelzők helyett egyszerű téglalapok villognak, a lökhárítók vége műanyag, a babák pedig gumiból vannak. Igaz, a 2106-ost 1600-as motorral vezették be 1976-ban, amely 79 lóerő teljesítményével és főként 123 newtonméter nyomatékával lepipálta az Ezeröcsit.

Később a kisebb furatú, másfél literes motorral is szerelték, és nálunk ez a változat, a 21061-es, más néven 1500S kivitel lett a legelterjedtebb nagy Lada. Mára a helyzet alaposan megváltozott, ha vetünk egy pillantást a hazai veteránokra, világossá válik, hogy a 06-os és a 03-as versenyfutását utóbbi utcahosszal nyerte.

Műszaki adatok
Motor.
Folyadékhűtésű, soros, négyhengeres, felülvezérelt Otto-motor. Furat 76 mm, löket 80 mm, összlökettérfogat 1451 cm3. Sűrítés 8,8. Legnagyobb teljesítmény 75 LE, 5600/min, legnagyobb nyomaték 106 Nm, 3500/min. 12 V-os elektromos rendszer generátorral, akkumulátor kapacitása 55 Ah.
Erőátvitel. Orrmotor, hátsókerék-hajtás. Négyfokozatú, kézi kapcsolású, szinkronizált váltómű, kapcsolókar a padlón. Egytárcsás, száraz tengelykapcsoló.
Felépítés. Önhordó, ötszemélyes zárt acélkarosszéria. Elöl független felfüggesztés keresztlengőkarokkal, csavarrugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal, hátul merev tengely hosszanti lengőkarokkal, csavarrugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal. Hidraulikus, kétkörös fékrendszer rásegítővel, elöl tárcsa-, hátul dobfékek. Globoidcsigás kormánymű.
Méretek, tömegek. Hosszúság 4116 mm, szélesség 1611 mm, magasság 1446 mm. Tengelytáv 2424 mm, nyomtáv 1321 mm, szabad magasság 170 mm. Gumiméret 165-R13. Menetkész tömeg 1030 kg, megengedett össztömeg 1430 kg. Fordulókör-átmérő: 11,2 m. A csomagtartó térfogata 385 l.
Menetteljesítmények. Legnagyobb sebesség 150 km/h, gyorsulás 100 km/h-ra 15 s. Átlagos tüzelőanyag-fogyasztás 9-10 l/100 km.