Kéttenyérnyi felületen tapad az úthoz, nincs karosszériája, viszont gyors, és hajlamosak nehezen észrevenni az autósok. Nem véletlenül aggódnak sokan motoros hozzátartozóikért, de a jó sisak és ruházat mellett van egy másik titka is annak, hogy ép bőrrel meg lehessen úszni a rázós helyzeteket: a vezetési tudás. Beiratkozunk egy rendőrtréning rövidített, civileknek szánt változatára, hogy megtudjuk, mi az, amit az A-s jogsi és a többévnyi rutin sem pótolhat.

Egyre több a motor az utakon, még ha el is maraduk a mediterrán országok arányaitól. Sokan az élvezetért, vagy nagyvárosokban a gyorsabb haladásért, időbeni célba érésért, a gond nélküli és ingyenes parkolásért már az első tavaszi napsütéssel segéd- vagy nagymotorra pattannak. A nagy számok törvénye alapján azonban egyre több a baleset is, sajnos gyakran halálos kimenetellel.

Bár a közhiedelemmel ellentétben a balesetek több mint felében nem a motoros a hibás,  a rendőrség rendszeresen felhívja a figyelmet arra, hogy a motorosok megfelelő felkészültsége, illetve gyakorlottsága rengeteg ilyen karambolt is megelőzhetne - még olyankor is, amikor más a hibás.

Sokan presztízsből, menőségből vagy egyszerűen csak nemtörődömségből nem is gondolnak rá, hogy mástól tanulhatnának, szerezhetnének rutint, a jogsi megszerzése önmagában édeskevés. Lám, a világszínvonalon kerekező magyar motoros rendőrök is minden évben ezt teszik, hogy aztán egy brutális kéthetes tréning után alkalmassági vizsgát tegyenek pozíciójuk megtartásához.

A sokféle tréning közül mi is azt kerestük fel, ahova a rendőrök is járnak. A Ride for Life-ban civil- és rendőroktatók segítenek a motor feletti uralom megszerzésében, mindezt egy középkategóriás sisak vagy egy bukásban sérült idom áráért.  A gyakorlatok főleg lassú sebességű bójakerülgetést takarnak, legyen az szlalom, különböző kanyarkombináció, de akadnak gyorsabbak is, mint a vészfékezés vagy akadálykerülés. Íme, lépésről lépésre a tréning gyakorlatai.

1. Bemelegítés

Az első nap egy bemelegítő gyakorlatsorral kezdődik, aminek a végén akrobatikusnak tűnő mutatványokra biztatják az oktatók a tanulókat. Mindenki saját (vagy kölcsönkért) géppel érkezett. A képre kattintva fotógaléria nyílik!Fotó: Szabó Gábor - Origo

 2. Teória

Bár a tréningen a gyakorlat kap főszerepet, mégis eligazításra, magyarázatra, az alapvető technikai ismeretek elsajátítására is szükség van. Persze ha mód van rá, ez is kint történik a pályán, hogy az elméletet minél gyorsabban tettek követhessék.Fotó: Szabó Gábor - Origo

 3. Szlalom, eltolt szlalom

Természetesen a bójás gyakorlatsorozatok örök klasszikusa sem maradhat ki, először ritkásan felrakott bóják közt araszolunk, hogy aztán később kövérebb gázzal guruljunk, egyre kisebb íveken.Fotó: Szabó Gábor - Origo

 4. Értékelés

Az oktatók árgus szemmel figyelik a hibáinkat. A következő kör előtt elmondják egy profi szemével, hogyan teljesítettünk, mit lehetne másképp. Itt nincs vizsgastressz, mint annak idején az autósiskolában volt, mindenkinek a saját fejlődése a célja.Fotó: Szabó Gábor - Origo

 5. Nehezített pálya

Mire az ebédidő elérkezik, már mindenki magabiztosabban kacsázik az eltolt szlalom szűkebben rakott bójái között is.Fotó: Szabó Gábor - Origo

 6. Nagy kör, kis kör

Ebéd után nehezebb feladatsor jön, először kívülről, majd belülről kell körbekerülni a bójaszigeteket. Mínusz pont jár az ellipszisekért vagy láblerakásért.Fotó: Szabó Gábor - Origo

 7. Nyolcas

Az előző feladat bonyolított verziójában súlypontot és irányt kell váltani, hogy a motor egy nyolcas pályát fusson. Sokunknak itt gyűlik meg igazán a baja az irányítással, és nyolcas helyett eltaposott bóják és bizarr formák jönnek létre.Fotó: Szabó Gábor - Origo

 8. Második nap, bemelegítés

Újra a szokásos koreográfiával indítunk, ám ezúttal plusz akrobatikai elemekkel és több irányváltoztatással megspékelve. A nem motorozó oktatók figyelik, mennyire tartják egymástól a távolságot a tanulók, így nem okoz tömegbalesetet az sem, aki túl közel kerülne valamelyik ellentétes lábtámaszon kalimpáló társához.Fotó: Szabó Gábor - Origo

 9. Omega

A tegnapi nyolcas gyakorlat továbbvitt verziója. Érdekes módon az előző napi bénázást magabiztosabb haladás váltja fel, hiába a sokkal nehezebb feladatsor. Azért az oktatók többször is elmondják, az ORFK gyakorlópályájának aszfaltja sokkal jobb minőségű, mint a kinti tükörre fényesített, így nagyon vigyázzunk, hazafelé ne fektessük meg a motorunkat az első körforgalomban.Fotó: Szabó Gábor - Origo

 10. Lóhere

Bonyolított és irányváltoztatásokkal tarkított feladatsor, amiben egy képzeletbeli gigantikus lóherét motoroz mindenki körbe. Itt már annyi a bója, hogy könnyű eltévedni, így az oktatóknak folyamatosan mutogatniuk és segíteniük kell. Ennél a feladatnál válik érthetővé, miért is fontos követnünk (vagy éppen elvennünk) a tekintetünket az ívekről. Ahová néz a motoros, oda megy a gép, közúti szituációban vagy vész esetén ennél fontosabb feladat talán nincs is.Fotó: Szabó Gábor - Origo

 11. Páros motorozás

Páros motorozás: Szinte mindenki túramotorral vesz részt a tréningen, és a dobozokat, kiegészítőket is fent hagyják. Mások a párjukat is elhozzák, hogy (miután a vezető már elég rutint szerzett egyedül a pályán) biztonságos körülmények közt tanuljanak meg együtt mozogni.Fotó: Szabó Gábor - Origo

 12. Vészfékezés és akadályelkerülés

A kétnapos tréning záróakkordjaként teljes védőfelszerelésben - és a fotón látható szerzővel ellentétben lehetőleg nem rövidnadrágban - kell kipróbálni, hogyan tud az ember megállni negyvenről, ötvenről és hatvanról, előbb hátsó fékkel, majd kombinálva. Hamar rádöbbenhet, hogy még kisebb sebességnél is nagyon sok méter kell ahhoz, hogy biztonságosan megálljon, és ne az árokban vagy egy kocsi hátulján landoljon.Fotó: Szabó Gábor - Origo