Ausztrál rali: Hirvonen nyert, Loeb világbajnok

Vágólapra másolva!
A francia Sébastien Loeb (Citroën) zsinórban harmadszor világbajnok úgy, hogy két verseny még hátravan, kettőn meg - kerékpáros balesetéből gyógyulva - el sem indult. Ezen az ausztráliai futamon sem. Ahol a finn Marcus Grönholm (Ford) buktázott, így honfi- és márkatársa, Mikko Hirvonen megszerezhette pályafutása első győzelmét.
Vágólapra másolva!

Nos, extornászunk nyilván nem így tervezte sorozatban harmadik világbajnoki címének bezsebelését, sokkal inkább újabb és újabb futamgyőzelmekkel, pezsgőzéssel, rekordokkal, ahogy azt tőle megszokhattuk. Sebészi pontosságú, villámgyors vezetéssel, félelmetes céltudatossággal, privátban is tökéletes háttérrel, kocsival, csapattal. Citroën Xsara WRC-vel.

Aztán ciprusi sikerét követően svájci otthona környékén kerékpáros balesetet szenvedett, meg kellett műteni a karját, és most lábadozik. Egyesek szerint Új-Zélandon visszatér, mások azt mondják, idén már nem ülhet versenyautóba. Van, aki olyan véleményen van, hogy a 32 éves Loeb soha többet nem ralizhat.

Az a Loeb, aki JWRC-diadala után 2003-ban még nem érhetett fel a csúcsra, akkor a csapatérdeket szolgálva "csak" második lehetett a norvég Petter Solberg (Subaru) mögött. Hogy 2004-ben a konstruktőrin túl már az egyéni elsőség is az övé(k) legyen. A tavalyi szezon pedig már elsöprő Loeb-fölényről szólt. Naná, hogy Citroënestül.

Idén bezzeg a PSA gyárilag nem vesz részt a WRC-ben. De, ahogy privát Peugeot 307, úgy Citroën Xsara is maradt, méghozzá a belga Kronosszal karöltve, s mivel Loeb naná, hogy nem állt tovább, ez a "csomag" látszott továbbra is a legjobbnak. És így is lőn. Balszerencsés eséséig Loeb 12-ből elképesztő, de 8 meccsen nyert (a többi 4-en meg be kellett érnie egy szörnyű második hellyel), és övé már minden idők legtöbb futamgyőzelme. (Így van ezzel hűséges navigátora, a monacói Daniel Elena is.)

A Kronos is verte a gyári Fordot addig, míg Loeb nem tette magát parkolópályára. Azóta fordult a kocka, hiszen a kékoválos finnek, Marcus Grönholm és Mikko Hirvonen pazar formába lendültek. A kétszeres világbajnok (2000, 02) Grönholmnak még volt némi sansza, hogy megfogja Loeböt, most, a hétvégén, Ausztráliában aztán ez a buborék is kipukkadt.

És Loeb már háromszoros világbajnok. Zsinórban. A Kronos-Citroën vélhetően át kell, hogy adja a konstruktőri címet a Fordnak, ez azonban mégsem annyira fontos, mint az egyéni. És jövőre a Citroën visszatér a C4 WRC-vel, de ne szaladjunk ennyire előre. Egyrészt az idei évadból még hátravan egy új-zélandi és egy walesi megmérettetés, másrészt nézzük, mi történt a ugyancsak murvás, Perth központú Ausztrál ralin.

Forrás: EPA

Amikor még Loeb (j) is csak kétszeres világbajnok volt

Bocsánat, előtte még valami: Loeb fölött már csak két finn, két legenda, Tommi Mäkinen és Juha Kankkunen vagyon. Mäkinen 1996 és 1999 között győzött négyszer (Mitsubishivel), Kankkunen 1986-ban Peugeot-val, rá egy évre, illetve 1991-ben Lanciával, 1993-ban Toyotával lett világbajnok. Olyanok, mint a spanyol Carlos Sainz (1990, 1992; Toyota), a német Walter Röhrl (1980, Fiat; 1982, Opel), Massimo Biasion (1988, 1989; Lancia) - ők már a levesben.

"Mindig nagyon jó érzés megnyerni a világbajnokságot. Szerencsém volt, hogy nagy előnyre sikerült szert tennem, amikor balesetet szenvedtem. Ugyanakkor egy pilótának szörnyű érzés otthon, internetről követni az eseményeket, mert nem vezethet, nem harcolhat" - idézi Loeböt az MTI. Grönholm nyilatkozata: "Ez volt a legjobb helyezés, amit elérhettem a pénteki baleset után. Nem volt esélyem feljebb kapaszkodni, noha más pilótáknak is akadtak problémái".

Na ja, Grönholmnak négyben kellett volna lennie (hogy a remény később haljon meg), ötödik lett. És ezért kalap le, ugyanis csak szombaton folytathatta jelentős hátránnyal, nem adta föl, küzdött, nagyon ment, és hát csapata is csak köszönheti, hogy. Azt is, hogy Hirvonen begyűjtötte pályafutása első győzelmét. (Érdekes, az Ausztrál rali tavaly is új nyertes sikerét hozta, a belga Francois Duvalét Citroënnel.)

Szóval Hirvonen és Grönholm is parádésat versenyzett. Idén először történt olyan csoda, hogy nem Loeb vagy Grönholm nyert - 14 forduló kellett ehhez... Végre a Subaru sem hullott atomjaira, és Solberg másodikként érhetett célba. Petter. Mert fivére, Henning hamar kiesett. Azaz Peti visszaelőzte Henit. Az OMV Peugeot-Norway másik egysége, az osztrák Stohl és Minor bezzeg harmadik lett, szép. A negyedik hely meg a spanyol Ponsnak járt, Loeb helyettesének. Grönholmról már volt szó - a többi három pontszerző pozíció N-eseknek dukált...

Forrás: MTI

Nagyon belejött a Ford

Mert a másik Kronos-spanyol, Sordo erejéből csupán egy csapatpontra futotta (a tavalyi JWRC-bajnok teljesen szétesett a szezon második felére). A helyi menő Chris Atkinsonnak (Subaru) sem volt szerencséje. A Stobart VK M-Sport színeiben versenyző brit Wilson és az argentin Perez Companc sem fog a legjobb szívvel emlékezni erre a ralira. Hiába kaptak ismét 2006-os fejlesztésű Focust.

Ennyi. Több WRC-s nem indult. Ausztrália messze van. Még egy kis krónika: az első napon Grönholm 5, Atkinson 3, Solberg 2, Pons 1 szakaszgyőzelmet aratott. A másodikon Hirvonen és Grönholm is 4-et, Solberg 1-et. A vasárnapi 6-on Hirvonen és Solberg osztozott testvériesen. Összességében Grönholm 9, Hirvonen 7, Solberg 6, Atkinson 3, Pons 1. Ford 16, Subaru 9, Citroën 1. BFGoodrich 17, Pirelli 9.

PWRC: a finn Latvala nyert Subaruval. Idei első győzelme. Két hét múlva Új-Zéland, valószínűleg Loeb nélkül, Rossival.

19. Ausztrál rali, végeredmény (élcsoport):
1. Hirvonen, Lehtinen (finn, Ford Focus WRC) 3:11:15.8 ó (107,1 km/h)
2. Solberg, Mills (norvég, brit, Subaru Impreza WRC) + 37.1 mp
3. Stohl, Minor (osztrák, Peugeot 307 WRC) + 3:58.6 p
4. Pons, Del Barrio (spanyol, Citroen Xsara WRC) + 4:45.4 p
5. Grönholm, Rautiainen (finn, Ford Focus WRC) + 12:23.8 p
6. Latvala, Anttila (finn, Subaru Impreza WRX) + 17:09.2 p
7. Baldacci, Agnese (san-marinói, olasz, Mitsubishi Lancer Evo) + 17:49.2 p
8. Herridge, Hayes (ausztrál, Subaru Impreza WRX) + 18:22.0 p
...10. Atkinson, Macneall (ausztrál, Subaru Impreza WRC) + 27:05.5 p
...23. Perez-Companc, Maria Volta (argentin, Ford Focus WRC) + 43:00.3 p
...24. Sordo, Marti (spanyol, Citroen Xsara WRC) + 43:37.0 p
...28. Wilson, Orr (brit, Ford Focus WRC) + 48:36.3 p

A vb állása, egyéniben (14 futam után):
1. Loeb (francia, Citroën) 112 (már világbajnok)
2. Grönholm (finn, Ford) 91
3. Hirvonen (finn, Ford) 57
4. Sordo (spanyol, Citroën) 43
5. Stohl (osztrák, Peugeot) 40
6. P. Solberg (norvég, Subaru) 31
7. H. Solberg (norvég, Peugeot) 25
8. Pons (spanyol, Citroën) 23
9. Gardemeister (finn, Peugeot, Citroën) 20
10. Atkinson (ausztrál, Subaru) 17
11. Galli (olasz, Mitsubishi, Peugeot) 15
12. Bengue (francia, Peugeot) 9
13. Kopecky (cseh, Skoda) 7
14. Katajamäki (finn, Ford) 7
15. Carlsson (svéd, Mitsubishi) 6
16. Sarrazin (francia, Subaru) 6
17. Välimäki (finn, Mitsubishi) 6
18. Radström (svéd, Subaru) 4
19. Duval (belga, Skoda) 4
20. MacHale (ír, Ford) 3
21. Sohlberg (finn, Subaru) 3
22. Aigner (osztrák, Skoda) 3
23. Tuohino (finn, Citroën) 3
24. Arai (japán, Subaru) 3
25. Latvala (finn, Subaru) 3
26. Baldacci (san-marinói) 2
27. Wilson (brit, Ford) 1
28. Nutahara (japán, Mitsubishi) 1
29. Herridge (ausztrál, Subaru) 1

csapatban:
1. BP-Ford WRT 167
2. Kronos Total Citroën WRT 151
3. Subaru WRT 94
4. OMV Peugeot Norway 73
5. Stobart VK M-Sport Ford 37
6. Red Bull-Skoda WRT 23

JWRC (8):
1. Aava (észt, Suzuki Swift) 30
2. PG Andersson (svéd, Suzuki Swift) 29
3. Sandell (svéd, Renault Clio) 28
4. Wilks (brit, Suzuki Swift) 26
5. Rautenbach (zimbabwei, Renault Clio) 25
6. Béres (szlovák, Suzuki Ignis) 22
7. Meeke (ír, Citroën C2) 20
8. Pressac (francia, Citroën C2) 19
9. Prokop (cseh, Citroën C2) 18
10. Casier (belga, Renault Clio) 17
11. Tirabassi (francia, Citroën C2) 11
12. Valousek (cseh, Suzuki Swift) 11
13. Burkart (német, Citroën C2) 9
14. Mölder (észt, Ford) 8
15. Kara (török, Renault Clio) 7
16. Rantanen (finn) 6
17. Kosciuszko (lengyel, Suzuki Ignis) 5
18. Pinomäki (finn, Renault Clio) 4
19. Betti (olasz, Renault Clio) 4
20. Zachrisson (svéd) 2
21. Bonato (francia) 1

PWRC (7):
1. Al Attiyah (katari, Subaru) 38
2. Nutahara (japán, Mitsubishi) 31
3. Baldacci (san marinói, Subaru) 27
4. Teiskönen (finn, Subaru) 23
5. Arai (japán, Subaru) 18
6. Latvala (finn, Subaru) 17
7. Kuzaj (lengyel, Subaru) 17
8. Pozzo (argentin, Mitsubishi) 16
9. Ligato (argentin, Mitsubishi) 14
10. Marrini (olasz, Mitsubishi) 13
11. Beltrán (argentin, Mitsubishi) 9
12. Higgins (brit, Subaru) 8
13. Uszpenszkij (orosz, Subaru) 7
14. Al Qassimi (Subaru) 6
15. Herridge (ausztrál, Subaru) 6
16. Heath (brit, Subaru) 5
17. Campedelli (olasz, Mitsubishi) 5
18. Vojtech (cseh, Mitsubishi) 2
19. Name (mexikói, Mitsubishi) 1
20. Kamada (japán, Mitsubishi) 1