Kazár: Quaddal egy WRC is verhető

Vágólapra másolva!
Quad. Aki még nem látott ilyet közlekedni, az a Szilveszter-ralin ízelítőt kaphatott belőle. Kazár Miki bemutatója magáért beszélt, abszolút idővel, messze a legjobb autó előtt ért célba... Miki rutinos navigátor, most mégis erről a négykerekű hóbortról kérdeztem.
Vágólapra másolva!

- Gratulálok! Szép eredményt értél el a négykerekű quaddal a Szilveszter-ralin... Látszott, hogy nem az első versenyed.
- Igen. Már sok versenyen indultam ezzel a "járművel". Így ralis berkekben először a nyírádi Autósport Gálán mutatkoztam be quaddal, és azt gondolom, elég jó eredményt értem el ott is.

- Egyre népszerűbb a quadozás, de nálad ezt nem a mostani divatőrület hozta... Mióta is quadozol?
- 1997 óta van ilyenem, ez a hatodik motorom, amit tönkre fogok tenni :) Ez már egy teljesen felhúzott gép, nem lehet már költeni rá többet.

- Milyen az alap, és te mit "javítottál" még rajta?
- Az alap egy 50 lóerős, ez most körülbelül 80-at tud és le van könnyítve. Amit lehet, még jövőre szeretnék rajta fejleszteni, az a köbcenti, azon még lehet emelni, és még 20 kilót tudunk rajta faragni... Kap egy titánvázat, nem lesz rajta önindító. Ki lehet számolni... 125 kilóra jut majd 85 lóerő... Azt hiszem ez elég jól hangzik súly-lóerő arányban. Képzeld azt, mintha egy 850 lóerős WRC lenne...

- Ami csak hátul hajt...
- Igen, hátulhajtós, no szervo...

- Mihez lehet ezt leginkább hasonlítani? Nekem egy agyig feltuningolt, hegesztett difis Lada jut róla az eszembe...
- Nem lehet Ladához hasonlítani, teljesen más. Bár igazából úgy kell vezetni, mint egy Ladát, csak sokkal jobb indulatú. Nem lehet autóként elképzelni, mert annyira rövid féktávokat lehet venni abból adódóan, hogy nincs súlya, ami bármely autóhoz képest is összehasonlíthatatlanná teszi. És ugyanilyen elképzelhetetlenül gyorsul is, amit autóval nem tudsz produkálni. Tivadar barátom egy gyorsulási verseny alkalmából a quadjával megverte Herczig Norbi nem gyenge Skoda Octavia WRC-jét...

- Hát itt úgy mentél... Konkrétan sehol sem láttalak egyenesen közlekedni. A lassító leküzdése külön élmény volt...
- :) A lassítót egy gázelvétellel oldottam meg, 30 méterrel hamarabb. Különben negyedikben át lehet menni ezzel a quaddal! Elveszem egy picit a gázt, hogy utána a lassító közepén csapódjon vissza. Ott szépen átfordítottam, és az utána lévő balos is elfért egy gázon, és onnan már csak 10 méter volt a következő visszafordítóig, ahol kétméteres féktávval sikerült befordulni, és onnan már gáááz! Nagyon élveztem én is, elhiheted! :)

- A te quadod négyütemű, ugye?
- Négyütemű, a 450 köbcentis Yamaha YZF-450 motorja van benne ötsebességes váltóval.

- Széria váltó van benne, mert a váltások is elég gyorsra sikeredtek vele...
- Széria, de az én váltási stílusom különleges, talán azt hallhattad. Ezekkel már lehet kuplung nélkül váltani. Viszont az enyém még egy picit át van alakítva, nem kell elvennem a gázt, egy picit belekuplungolok, és ennyi a váltás. És talán még annyi, hogy a kigyorsítása olyan a motornak, hogy két váltás között két másodperc telik el, mert ennyi idő alatt eléri a következő sebességi fokozat végét és leszabályoz...

- Talán ez is az oka, hogy majdnem két percet adtál az utánad következőnek...
- Ezeken a keskeny pályákon akármilyen autó ellen fel lehet venni ezzel a versenyt. Egy 1200-1400 kilós autóval soha nem fogsz tudni olyan féktávot venni, mint a quaddal. Szerintem ilyen szűk pályákon, mint ez a törökbálinti volt, nagyon komoly meglepetéseket lehet okozni még akár WRC-k ellen is. Nekem a kedvencem az olyan aszfaltos pálya, ami csúszik, mint ez volt. Ez nagyon tetszett. Már 30-40 méterrel hamarabb el lehet kezdeni a kanyarokat...

- Mivel áll meg ez a szörnyeteg? Ahogy láttam, tárcsafékek vannak elöl hátul...
- Igen. Elöl kettő, hátul egy. De nem nagyon használom a hátsót, inkább csak az elsőket. A MotoGP-n sem használják hátul a fékeket, amikor hirtelen berántod, a súly úgyis majdnem teljesen előre kerül.

- Egy gyári quadon a kormány alatt egy kis kar segítségével (nekem legjobban a fűnyíróra emlékeztető módon) lehet adagolni a gázt. A tiéden is így van ez?
- Már rendes gázkar van, nekem ez jobban bejön, mint a jet-ski-ken használatos kis gázkar. Az egy védelmi dolog, ha felborulsz vele, akkor ne forogjon a kerék, de mi ezt átszereltük.

- Tavaly elég sok ralista próbálta ki ezt a quadozást, és elég sok baleset is származott belőle. Gondolok itt Spicinek a kihagyott versenyére, és legfőképp Módos Zoli szerencsétlen balesetére, akit emiatt egész évben nem láthattunk... Veszélyes sport ez, ugye?
- Igen! Nagyon!! Én minden egyes védelmi felszerelésből kettőt veszek fel, és mindenkinek ezt ajánlom. Nagyon sajnálom, ami Módos Zolival történt, szegény lebénult deréktól lefelé.

- Már korábban is mondtad, hogy ezt a sportágat meg kell tisztelni...
- Nagyon! Minden más sportágat is, hiszen a ralizásban is nagyon fontosak a biztonsági felszerelések, de ennél talán még jobban oda kell figyelni arra, hogy igenis veszélyes dolog védelmi berendezések nélkül felülni egy quadra. Nagyon gyorsan lehet vele közlekedni, nagy sebességet elérni, és ugye tudjuk, nagy sebesség mellett elég egy kis hiba, és gyorsan tudnak történni az események... Be kell tartani a folyamatosság elvét, amit a raliban is nagyon sokat elfelejtenek. Ezek a problémák könnyen előjönnek, egy gyors helyzetben nincs megfelelő rutin a korrigálásra, a helyes döntésekre.

- A Szilveszter-ralin, amikor az árokban, kétkeréken csúsztál, érezhető volt a rutin, hiszen ugyanúgy húztad a gázt, és egy pillanatra sem lehetett érezni, hogy nem lennél ura a helyzetnek...
- Ezek már rutinfeladatok. Ott csak azt néztem, hogy mikor tudom minél hamarabb rátenni a levegőben lévő kereket az aszfaltra, hogy minél hamarabb ki tudjak gyorsítani onnan... csak azzal foglalkoztam.

- Neked vannak motoros alapjaid is ehhez a sporthoz?
- Próbálkoztam crossmotorral, de azt én nem szeretem...

- Mert az eldől?
- Nem, nem. Ez valahogy más. Ennek van köze a ralihoz! Spicivel együtt imádjuk ezt, mert ennek tényleg sok köze van az autózáshoz, tényleg olyan, mint egy nagyon erős Lada, ahogy mondtad, csak eszméletlen féktávokkal...

- Hóban is lehet vele?
- Hát persze! Ott még hihetetlenebb! Egyetlen métert nem tudsz (és talán nem is akarsz) vele egyenesen menni. Az egyik kanyartól a másik kanyarig is egyenesben mész.

- Mesélj még egy kicsit a vezetéséről! Nekem leginkább a játéktermi motorszimulációs gépekre emlékeztet, ahol nem is a kormánnyal, hanem a súlypontod áthelyezésével tudsz irányítani...
- Nem. Ha megkérdezel jól menő ladásokat, Balatonyit, Maticsot, Balázs Öcsit, akkor ők is azt mondják, és igazából a WRC-ket is így kell kormányozni: nem kormánnyal, hanem gázzal! A kormány arra való, hogy elindítsd keresztbe. Én megpróbálok egyenes kormánnyal menni. Nyírádon is a legtöbb kép úgy készült, hogy egyenes kormánnyal ülök a gépen, mert közben húzom a gázt, elindul a hátulja és egyenes kormánnyal tartva lehet a leggyorsabban bevenni a kanyart, pici ellenkormányzással.

- Vannak versenyzői ambícióid, hogy megmérettesd magad quadversenyeken is?
- Mentem 2004-ben. A debreceni Simararingen volt egy bajnokság, azt sikerült megnyernem. Az a baj, hogy a rali miatt majdnem mindig ütközik a quadbajnokság. Ha nincs rali, akkor mindenképp elindulok én is a SuperMoto viadalokon, ahol csapattársam egy teljes évet végig fog versenyezni.

- Milyen partnerek segítik a csapatot?
- A Mammut Bevásárló és Szórakoztató Központ, és az Euro-Norp Harcon Rt. a reklámozó partnerünk. Ők egy olyan quadcsapatot segítenek, amilyen még rajtunk kívül nincs Magyarországon. Pacotti színekben megyünk. Kunkli Tivadar, aki korábban utcai harcosként 350 nyert meccsel a háta mögött átpártolt a technikai sportokra, és egy nagyon erős, épített quadja van, valamint a legnagyobb riválisunkból és belőlem áll a csapat.

- Hol lesznek 2005-ben versenyek?
- Indul egy úgynevezett Short Track bajnokság. A salakmotoros bajnokság betétfutamaként. Egyszerre négy quad fog elrajtolni, azt hiszem, elég látványos lesz. Ugyanebben a bajnokságban még crossmotorokkal is indulhatnak, azokból egyszerre nyolcan küzdenek majd. Jacsó Tibi szárnyai alatt fog működni, azt gondolom, üde színfoltja lesz az amúgy sem unalmas salakmotor versenyeknek.

- Ha összeakad két quad... azért az veszélyes, nem?
- Miért?? Szerinted amikor Árpádtetőn lefelé hatodikban egyszer váltunk csak vissza a Lapistól? Az normális? :):):)

- Meggyőztél... Azért maradsz a navigátorszékben is, ugye?
- A rali a mindenem, ez csak kiegészítő tevékenység!