Hol van már a tavalyi homok? - Dakar 2006

Vágólapra másolva!
Annyi magyar vágott neki, mint még soha, de csak pár ért célba. Ismét követelt halálos áldozatokat, egy élmotoros és két kisfiú is életét vesztette. Maradt a trónon a Mitsubishi, a KTM és a Kamaz. Dakar 2006.
Vágólapra másolva!

Az egy évvel ezelőtti kiadáshoz képest ugyan új győzteseket ünnepeltek a Rózsaszín-tó partján, ám az autók, a motorok és a kamionok versenyében is ugyanaz a gyártó diadalmaskodott, mint tavaly. És mint általában. Tehát a legjobbak: a 28. Dakar-ralin az autósoknál a francia Luc Alphand, Gilles Picard (Mitsubishi), a motorosoknál a spanyol Marc Coma (KTM), a kamionosoknál meg az orosz Csaguin, Jakubov, Szavosztyin trió nyert Kamazzal.

Autó - Mitsubishi

Az autósoknál tehát egy lesikló-világbajnok zárta elsőként a világ legnehezebb tereprali-viadalát. Alphand tavaly második volt, idén pedig nyilván megint nem ő nyert volna, ha. De itt aztán tényleg nincs értelme a hának. A címvédő, nyolcszoros Dakar-bajnok márka- és honfitárs, Stephane Peterhansel hibázott, és passz. Alphand nem.

A Mitsubishi sorozatban hatodszor győzött, összesen meg már tizenegyszer, csúcs. És ez azt is jelenti, hogy visszaverte a Volkswagen támadását, amely minden eddiginél több csapattal (és befektetett pénzzel) próbálkozott. Végül az első ötben három Mitsu és két VW végzett. A németek a kétszeres ralivilágbajnok Carlos Sainzot is bevetették, a spanyolok élő legendája nem is okozott csalódást, négy szakaszt is nyert, végig is ment, tizenegyedik lett. Amit ő elkezd, azt be is fejezi. Előbb-utóbb elsőként. Biztos, hogy visszatér, és tán nyerni is tud.

Motor - KTM

A motorosoknál is a tavalyi második nyert, Coma először, az osztrák KTM bezzeg zsinórban hatodik alkalommal nem talált legyőzőre. A fiatal (29 éves) spanyol érett, taktikus versenyzéssel jutott a csúcsra, úgy lett övé a trón, hogy egyetlen szakaszgyőzelmet sem aratott... A legnagyobbakra jellemző ez, mint amilyen az olasz Meoni volt (a legutóbbi Dakaron halt meg). Coma sikeréhez kellett, hogy Despres elessen és megsérüljön - a címvédő francia klasszistól az ezüst is szenzációs.

Kamion - Kamaz

A kamionosoknál a Kamaz hetedik győzelmét szerezte, s ezzel a legeredményesebb. Csaguinnak és segítőinek, Jakubovnak és Szavosztyinnak pedig ez már a negyedik sikere volt, ez is rekord.

Magyar Dakar

Két hét, több is, 9043 km (ebből 4813 km szelektív). A 232 motorosból 93 a dakari célban, a 147 autóból 68, a 69 kamionból 35. Rengetegen kiestek, mint mindig. És most is volt halálos áldozata a versenynek, nem is egy, mint mindig. Egy versenyző (a 41 éves ausztrál élmotoros, Andy Caldecott) és két helyi kisfiú vesztette életét. Szörnyű.

Tavaly (kilencből) nyolc magyar egység ért célba, most (tizenháromból) négy. Ebből három Szalay-féle. Szalayék regionális csapattá fejlődtek. Hogy a szlovák Katrinak kiesett, nagy kár, mert szenzációsan szerepelt, nem most először, tízben volt. A romániai magyar Szilveszter Zsolt újoncként elesett, kórházban ápolják csakúgy, mint Kátai Pétert. Szilvási Zsolt, Hermann Henrik és a quados Greff Róbert sem tudott végigmenni.

Varga Ákos viszont kettőből kettőnél tart, sérült jobb kézzel, rengeteg időbüntetéssel (sebesség-túllépés miatt), de csak beért, parádé. Miként a három kamionos alakulatból kettő - egyedül Szalleréknek nem jött össze. Darázsiék harmadszor, Szobiék első ízben ünnepelhettek a Rózsaszín-tó partján.

Forrás: MTI

És akkor autós honfitársaink. Kezdjük persze Szalay Balázzsal, aki tíz éve gyűri már az ipart a sivatagban, és hát a tapasztalat nem keveset számít: nyolcból negyedszerre ért célba. Tán jobb helyezésre számított az Opel-pilóta, de nem ez a lényeg. Csapatfőnökként az meg külön öröm lehet a számára, hogy egy motoros és a kamion is megcsinálta. Nyilatkozata, társai véleménye a következő oldalon.

A többi magyar autós nem ért célba. A legígéretesebben Kisék száguldottak Nissanjukkal, amíg Belmondo el nem trafálta őket... Szerencse, hogy semelyiküknek nem lett komoly baja. A tavaly bravúrkodó Palikék Nissanja még az autópályán megadta magát, Lisziék Mitsubishije és az újonc Kristóf, Hujber páros Bowlere pedig sokáig, majdnem végig bírta. A majdnem nem egyenlő Dakarral.



De szép volt, mindenkinek gratula, majd jövőre újfent lehet támadni. Hogy a "szokásos" halálos baleseteket miért nem lehet végre megelőzni, megakadályozni? Passz. Sokan élesen bírálják a versenyt, a szervezőket, nem minden alap nélkül. A honi tévéközvetítéseken is lehetne nyelvet köszörülni, billentyűzetet koptatni, minek. Ennyi. Íme a végeredmény, lapozgatva meg nyilatkozatok, eddigi győztesek és fekete krónika. A korábbanban meg át lehet nyálazni, mi történt napról napra, jó sok cikkben, kronológiai sorrendben, visszafelé.

Végeredmény (élcsoport)

autósok
1. Luc Alphand, Gilles Picard (francia, Mitsubishi)
2. Giniel de Villiers, Tina Thorner (dél-afrikai, svéd, Volkswagen)
3. Joan-Nani Roma, Henri Magne (spanyol, francia, Mitsubishi)
...29. Szalay Balázs, Bunkoczi László (OPEL Frontera)

motorosok
1. Marc Coma (spanyol, KTM)
2. Cyril Despres (francia, KTM)
3. Giovanni Sala (olasz, KTM)
...60. Varga Ákos (KTM)

kamionok
1. Vlagyimir Csaguin, Szemjon Jakubov, Szergej Szavosztyin (orosz, Kamaz)
2. Hans Stacey, Charly Gotlib, Bernard der Kinderen (holland, MAN)
3. Firdausz Kabirov, Ajdar Beljajev, Andrej Mokejev (orosz, Kamaz)
...17. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Rack György (MAN)
...25. Szobi Balázs, Jobbágy Ákos, Éder Attila (MAN)