Vágólapra másolva!
Mi, autós újságírók ugyan kétségbeesetten ragaszkodunk a nyomatékgörbékhez meg a lengőkarokhoz, de talán ideje lenne már belátni: ezek a dolgok kezdenek szép csendesen háttérbe szorulni. A BMW 320i tesztjében azonban nem azért foglalkozunk sokat a technikával, mert azt akarjuk, hogy csakazértis nekünk legyen igazunk, hanem mert a hármas sorozat esetében tényleg van miről írni.
Vágólapra másolva!

Ne játsszunk zsákbamacskát, inkább mindjárt a cikk elején mondjuk el, milyennek találtuk az új hármast, a részletek ráérnek később is. Nos, a bajorok már megint nagyon jó autót készítettek, de annyira azért mégsem jót, mint amilyet vártunk tőlük.

Persze, az is az igazsághoz tartozik, hogy alaposan el vagyunk kényeztetve: minden modellváltásnál valami nagy előrelépést várunk, pedig már az előző modell is szinte tökéletes volt, így hát szegény BMW-seknek igazán nem volt könnyű dolguk.

Négy henger

A BMW munkatársai megnehezítették a saját dolgukat, hiszen a jól bevált és méltán híres soros hathengeres motort költségcsökkentési és környezetvédelmi okok miatt négyhengeresre cserélték.

A teljesítmény ezáltal 10 lóerővel csökkent, a nyomaték pedig ugyancsak 10 Nm-rel lett kevesebb - azaz 150 lóerő és 200 Nm, s ez a nyomaték rendkívül jó érték a négyhengeres, kétliteres motorok világában.

Forrás: Autó-MotorForrás: Autó-Motor

Az igazság kedvéért tegyük hozzá azt is, hogy az előző 320i-t nem 1995 köbcentis erőforrás hajtotta, hanem 2171-es, így nincs mit csodálkozni a szolidabb teljesítményen. Különösen akkor nem, ha a műszaki táblázatokat alaposan átböngészve kiderül, hogy ez a motor kilométerenként mindössze 178 gramm CO2-vel szennyezi a környezetet, szemben elődje 213-as károsanyag-kibocsátásával.

Forrás: Autó-MotorAz üzemanyag-fogyasztás másfél literrel csökkent, s ha minden eddigi tényt összegzünk, elmondhatjuk: az új négyhengeres motor jó kompromisszum volt a BMW részéről, hiszen nem lett annyival gyengébb, mint amennyivel tisztább és olcsóbban üzemeltethető. Amiben viszont a soros négyhengeres soha nem versenyezhet a soros hatossal, az a finom járás. Az új 320i beindításakor azonnal fülünkbe csendül a négyhengeresekre jellemző motorhang, s bár a rezgéseket kitűnően kiszűrték az utastérből, a váltókar folyamatosan vibrál.

Az autó ismertetőjében hemzsegő betűszavak a komoly technika ígéretét hordozzák, s a BMW esetében ez nem is szemfényvesztés. Az új négyhengeres motorban például Valvetronic szelepvezérlő rendszer, bi-VANOS vezérműtengely-szabályozó szerkezet és DISA szívócső-szabályozó berendezés dolgozik. A kevesebb hengerszám és a rendkívül fejlett műszaki megoldások együtt garantálják a szolidabb fogyasztást és emissziót, ez pedig a motor Euro 4-es besorolását.