Kék-zöld páros - Volkswagen Polo BlueMotion és Skoda Fabia GreenLine 1.4 PD TDI teszt

Vágólapra másolva!
Bolygónk légkörét túl sok szén-dioxiddal terheljük, ami nem jó. Erre válaszul az autógyártók környezetbarát modelleket dobnak piacra, ami viszont nagyon jó. De hogy remek ötlet-e venni a Volkswagen és a Skoda környezetbarát kisautóiból? Nem biztos.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hirling Bálint [origo]


A Volkswagen Bluemotion látványosan ecoautó, a Fabia GreenLine inkább csak a matricázása miatt feltűnő
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Noha a különböző tanulmányok szerzői néha homlokegyenest ellentmondanak egymásnak, tapasztalati úton egyértelműnek tűnik, hogy bolygónk melegszik, az átlaghőmérséklet legalábbis egyre nő. A tudósok kellemesen elvitatkozgatnak arról, hogy a globális felmelegedés emberi vagy természetes eredetű, bízzuk is rájuk, hogy erre a kérdésre egyszer megtalálják a megfelelő választ. Amit mi tehetünk, hogy megpróbálunk segíteni a bolygónak, és amennyire lehet, csökkentjük széndioxid-kibocsátásunkat.

Ezt egy olyan egyszerű mozdulattal is megtehetjük, mint hogy kihúzzuk a tévét a kéthetes maldív-szigeteki nyaralás előtt, minimálisra csökkentve, esetleg megszüntetve a felesleges áramfogyasztást. Ha kevesebb áram kell, a szénerőművek is kevesebbet tüzelnek, máris jobb a bolygónak. Persze, a légkört nemcsak az erőművek szennyezik, a széndioxid-terhelésért sokat tesznek a világ útjain egyre nagyobb számban közlekedő autók is.

Ma már ott tartunk, hogy az autóipar szinte fenyegetést jelent közvetlen környezetünkre, legalábbis ha elhisszük, hogy nekünk rossz ez a sok szén-dioxid. A probléma komolyságát jelzi, hogy az Európai Unió különböző limitek bevezetésével próbálja környezetbarát modellek gyártására kényszeríteni az autóipar képviselőit, több-kevesebb sikerrel: sokan tiltakoznak a betarthatatlannak titulált határok ellen, de azért az utóbbi években már megmozdult valami. Azt most hagyjuk, hogy egy sereg fejlesztés irányul zéró károsanyag-kibocsátású technológiák kikísérletezésére: az üzemanyagcellákkal már sikerült is elérni valamit, csakhogy a cseppfolyós hidrogén előállítása egyelőre ugyanúgy megterheli a környezetet, mint a hagyományos autók. Amíg nem sikerül megtalálnunk az igazi megoldást a víz- és hidrogén-üzemanyaggal kapcsolatban, a hibridek és a tudatosan "zöldesített" dízelmotoros modellek jelenthetik az elmozdulást a széndioxid-kibocsátás csökkentése felé, ez az autógyártók mellett a szakértők egyöntetű véleménye is.

Forrás: [origo]


Ami a VW-nél Bluemotion, az a Skodánál Greenline
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Volkswagen-konszern az elsők között volt, mely felismerte, hogy tenni kell valamit a Föld érdekében, így ma már minden márkájának megvan a maga környezetbarát modellcsaládja. Saját magánál BlueMotionnek, a Skodánál GreenLine-nak, míg a Seatnál ECOmotive-nak hívja a technológiát, melynek lényege egyszerűen összefoglalható: végy egy takarékos dízelmotort, illessz hozzá egy hosszú áttételezésű váltót, adj hozzá tökéletesített aerodinamikát és az egészet tálald speciális gördülési ellenállású, kőkeményre fújt abroncsokon. Egyszerre kettőt is kipróbáltunk a konszern zöld modelljeiből, méghozzá két kisautót. Volkswagenből a Polót, Skodából a Fabiát nyúztuk, nagyon kíváncsiak voltunk rá, hogy a két modell tudja-e hozni az adatlapján szereplő szép számokat. A válasz elöljáróban annyi, hogy igen is meg nem is, az összkép azonban nem annyira biztató.

Ami a külsőt illeti, a zöldesítési törekvések a Polónál sokkal látványosabbak, az aerodinamika tökéletesítése érdekében a majdnem zárt hűtőrács lényegesen eltér a szériaváltozaton megszokottól. A Fabia esetében nincs ekkora különbség, a két modell azonban nyugodtan kezet foghatna egymással a tekintetben, hogy mennyire rosszul állnak nekik a vastag, speciális gördülési ellenállású, alufelnire húzott abroncsok.

A tökéletesített aerodinamika a Polónál és Fabiánál azt is jelenti, hogy az autók közelebb kerültek az aszfalthoz, a Volkswagennel vigyázni is kell: a speciális lökhárító az ültetés miatt alig valamivel magasodik az útburkolat fölé, parkolásnál a nagy feladat, hogy lehetőség szerint ne karistoljuk össze az alkatrész alját. A Skoda valamivel strapabíróbbnak tűnik, hiába, a Volkswagen saját brand alatt akart nagyobbat dobbantani: a Polo átlagfogyasztása papíron 3,8 liter, míg a Fabiáé "csak" 4,1, ráadásul a cseh modell a maga 109 grammos kilométerenkénti széndioxid-kibocsátásával is tízzel felülmúlja a wolfsburgi csodát.

Forrás: [origo]


A VW Polónál sokkal látványosabbak a külső módosítások
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Külsőleg sok más említésre méltó részlet nincs, mindkét modell jó ideje hódít a piacon, unalomig ismert minden egyes porcikájuk. A műszaki tartalmat illetően megegyeznek, mindkét motorháztető alatt az 1,4 literes, karakteres hangú 80 lóerős dízelmotor lapul - három hengerrel. A különösen hosszúra szabott harmadik, negyedik és ötödik fokozat mellett módosítottak a motorvezérlésen, változó lapátgeometriájú turbót alkalmaztak és trükköztek kicsit a kipufogáz-visszavezetéssel is.