Repül a béka - Seat Leon Cupra R-teszt

Vágólapra másolva!
Egy versenyautó utcai kiadása, mégsem látszik meg rajta. Kívülről talán egy kicsit túl konszolidált, belül sem túl izgalmas, de elindulás után egy vadállat. A Seat Sport ismét jó Cuprát fejlesztett.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A Seat jelenlegi legjobb sportkocsija, nem csak a teljesítmény miatt
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Kitört a hot hatch-láz, nincs ezen mit szépíteni. Válság van ugyan, jönnek a takarékos autók, de az autógyártók sorra jelennek meg a korábban még letagadott sportmodellekkel. Focus RS, Golf R, Mégane RS, Mazda3 MPS, Clio RS - csak néhány az utóbbi időben általunk tesztelt és kedvelt autók közül. Nagyjából mindet elfogadnám, de egy kivételt nyomban tudnék mondani: Seat Ibiza Bocanegra. Vezettem , sokat vártam tőle, hisz ez egy cicomázott Cupra, ehhez képest a tesztpályánkon nagyon szerényen produkált, bár közúton nem rossz. Ezek után jött hozzánk a nagyobb testvér, a Leon Cupra R. Nagy volt a tét: ha ez sem tetszik, akkor komoly kétségeim támadnak a Seat sportmodelljeivel szemben.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A modellfrissítéssel kicsit vadabb a hátsó lámpa

Az utóbbi években a Seat Sport sorra gyűjti a jobbnál jobb eredményeket a túraautó-világbajnokságon, ezért különösen érdekes lehet egy olyan sportkocsi, amely akár a versenyautó alapja is lehetne. A probléma az, hogy a versenyautó turbódízel, míg az utcai turbós benzines. Ennek ellenére mégsem dőlt meg az elmélet: a Leon Cupra R ugyanis a márkakupás Leon Supercopa alapja, nem is akármilyen.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Nem sok figyelmet szenteltek a külső vadítására, beérték a régivel

Külsőleg szinte alig van változás a korábbi FR vagy Cupra modellekhez képest, ezért számomra semmilyen izgalmas részlet nem tűnt fel az autón. Persze a kis R-logók minden szögből feltűnnek, de inkább az autó színe keltette fel az érdeklődést, amelyet azonban nem sikerült megtalálni a Seat konfigurátorában. Nagy felniket már szinte minden autóra tesznek, talán ennél többre is telhetett volna. Persze így megvan az a varázsa, hogy sokan nem nézik ki belőle, mit tud.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Nincs változás, bármelyik Leon sportmodell lehetne, pedig ez a csúcs

Sajnos az utastérben sincs nagy változás: az unalomig ismert műszerfal mellett a sima Cuprából is ismerős kagylóülések jelentenek pozitívumot, meg a Cupra-logós kormány és váltókar. Azért egy keményebb Recaro kagylóülés beleférhetett volna, több karbonmintás részlettel. Sportautóban nem szempont, de itt a térkínálat is megfelelő, a csomagtartó sem túl kicsi.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Ezek az ülések voltak a sima Cuprában is

Korábban már járt nálunk a Leon Cupra, akkor nem lehetett tudni, lesz-e még keményebb változat, de idővel kellett valami újdonság a Seat Sporttól. Szerencsére ez nem csak egy minimális átfésülés, szinte az összes műszaki alaphoz hozzányúltak. Azt már korábban lehetett tudni, hogy a kétliteres TFSI motor képes 240 lóerőnél nagyobb teljesítmény leadására is, ezért nem kellett hozzá túl nagy munka, hogy a Cupra R 265 lóerős legyen. Sőt, további tartalékok is vannak benne, amit jól mutat, hogy a Seat világbajnoki címének tiszteletére kihozott egy 310 lóerős limitált verziót.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Semmilyen helyzetben nem jön zavarba

A motor egyszerűen zseniális: hatalmas erő lakozik benne, miközben a fogyasztása ésszerű keretek között tartható. Egy hétvégi balatoni kirándulás alkalmával még a kereken kilencliteres értéket is sikerült elérni, de nagyjából tíz liter a reális átlag, városban inkább 12-14 litert evett. Ha megcibáljuk a bajszát, ezek a fogyasztási adatok csak szép emlékek lesznek: a versenypályán sikerült 39 literes átlagot is kihozni az autóból, ami egyébként szintén nem kiugróan rossz érték.

A német eredmények

Mostanában elég sok az újdonság a kategóriában, így nem meglepő, hogy napjainkban két nagyon komoly német magazin is rendezett egy nagyobb összehasonlító tesztet. Nekik természetesen több a lehetőségük, így nem elégedtek meg kettő vagy három autóval, mindketten öttagú mezőnyt szedtek össze, de mégis más elvek alapján. Nem meglepő, hogy mindkét német magazinnál német a győztes.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A Cupra R a német teszteken sem vallott szégyent

A német AutoBild lényegében a Volkswagen Golf R és a Seat Leon Cupra R mellé szedett össze vetélytársakat, ráadásul úgy, hogy a prémiummárkákat is érintette a teszt. A Golf és a Leon ugyanis a nem éppen új Audi S3-at és BMW 130i-t kapta vetélytársnak, valamint a még frissnek mondható Mazda3 MPS-t. A Bild nem vitte túlzásba a méricskélést, a gyorsulás- és rugalmasság-tesztekből is csak az alapokat végezték el, emellé jött még a fékteszt, valamint a zajszint. Érdekes módon az adataik nem mindig állnak összhangban a másik magazin méréseivel, de ez a műfaj már csak ilyen. A tesztet végül a Golf R nyerte a Leon Cupra R előtt, majd jött a BMW és az Audi, a Mazdát pedig alaposan helybenhagyták.

Az AutoBild adatai:

Műszaki adatokAudi S3BMW 130iMazda3 MPSSeat Leon Cupra RVW Golf R
Motor2 liter, turbó3 liter, szívó2,3 liter, turbó2 liter, turbó2 liter, turbó
Max. teljesítmény265 LE258 LE260 LE265 LE265 LE
Max. nyomaték350 Nm310 Nm380 Nm350 Nm350 Nm
Sebességváltó6 fok.6 fok.6 fok.6 fok.6 fok.
Mért adatok
Gyorsulás 0-100 km/óra6,2 mp6,7 mp6,9 mp6,9 mp6,0 mp
Rugalmasság 80-120 km/óra (6. fokozatban)7,8 mp8,3 mp8,2 mp7,9 mp8,2 mp
Tömeg1566 kg1468 kg1462 kg1428 kg1538 kg
Féktáv 100-0 km/órára (hidegen/melegen)37,6/36,7 m37,7/36,7 m38,4/38,0 m37,7/36,8 m38,5/37,0 m
Tesztfogyasztás9,7 l/100 km9,5 l/100 km10,4 l/100 km9,5 l/100 km9,5 l/100 km
Zajszint 130 km/óránál74 dB72 dB74 dB75 dB72 dB
AutoBild rangsor4.3.5.2.1.


A szintén német SportAuto arról híres, hogy nagyon komoly teszteket végeznek el a sportautókon, rengeteg modellel kimennek a Nordschleifére, valamint emellett köridőt mérnek a hockemheimi versenypálya kiskörén. Így aztán rengeteg összehasonlító adatuk van, tudják, mit beszélnek, amikor egy autó viselkedéséről nyilatkoznak. Az ő ötösük jóval több logikát sugall: a kategória etalonjának szánt Focus RS mellé odatették a Mazda3 MPS-t, az új Mégane RS-t, a Leon Cupra R-t, valamint a Volkswagen Scirocco R-t.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Elsősorban a motorjára lehet büszke

Itt már sokkal több mérési adat van; csak a lényegeseket emeltem ki, de ebből is látszik, hogy a Mazda inkább lefelé lóg ki a mezőnyből, míg a Focus RS nem annyira jó, mint amilyennek beállítják. Egyenesben jól megy, de a futómű tekintetében vannak még lemaradásai. Ilyen téren a Mégane RS bizonyít, sőt a féke melegen is jó eredményeket produkált. Összességében mégis a Scirocco büszkélkedhet a legjobb köridővel, és a teszten is ezt hozták ki győztesnek. Azért ebben a tesztben is gyorsan lehet találni gyenge pontokat, hiszen a pontozásnál több részlet nem igazán érthető. A Focus RS 1:16,8-as körére nyolc pontot kapott, míg az ennél két, illetve négy tizeddel gyorsabb Mégane és Scirocco csak hat pontot érdemelt.

A SportAuto adatai:

Műszaki adatokFord Focus RSMazda3 MPSRenault Mégane RSSeat Leon Cupra RVW Scirocco R
Motor2,5 liter, turbó2,3 liter, turbó2 liter, turbó2 liter, turbó2 liter, turbó
Max. teljesítmény305 LE260 LE250 LE265 LE270 LE
Max. nyomaték440 Nm380 Nm340 Nm350 Nm350 Nm
Sebességváltó6 fok.6 fok.6 fok.6 fok.6 fok.
Mért adatok
Tömeg1480 kg1469 kg1407 kg1427 kg1400 kg
Tömeg/ lóerő arány4,9 kg/LE5,7 kg/LE5,6 kg/LE5,4 kg/LE5,3 kg/LE
Gyorsulás 0-100 km/óra6,1 mp6,4 mp6,3 mp6,2 mp6,3 mp
Gyorsulás 0-180 km/óra17,3 mp17,6 mp18,6 mp17,9 mp16,9 mp
Rugalmasság 80-120 km/óra (6. fokozatban)6,9 mp9,1 mp9,1 mp7,7 mp6,8 mp
Végsebesség263 km/óra250 km/óra245 km/óra250 km/óra250 km/óra
Féktáv 100-0 km /órára (hidegen/melegen)35,6/36,4 m36,4/37,0 m38,0/35,2 m36,0/35,8 m37,5/35,8 m
Tesztfogyasztás16,4 l/100 km15,2 l/100 km15,6 l/100 km14,8 l/100 km14,4 l/100 km
Versenypálya mérések
Hockenheim kis kör1:16,8 perc1:18,0 perc1:16,6 perc1:17,0 perc1:16,4 perc
18 méteres szlalom66,4 km/óra66,4 km/óra69,5 km/óra68,2 km/óra67,6 km/óra



Mégsem a fogyasztása miatt szerettem meg: a karakterisztikája nagyon jó. Alul simulékony, könnyen vezethető, de négyezres fordulatszám tájékán történik valami. Elemi erővel kezd húzni, miközben a motortérből lelkesítő szólamok szabadulnak fel. Érzésre sokkal erősebb, mint a 250 lóerős Mégane RS, ami abból adódhat, hogy itt sokkal élesebb a váltás, amikor padlógázt nyomunk.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A Cupra R igazi kemény, feszes futóművet kapott

Nem csak a motor változott, a váltón is erősítettek (a rizikósabb fokozatoknál dupla szinkrongyűrűt kapott), a futómű keményebb lett, és a fék is hatékonyabb. Ebből annyi érződik, hogy már közepes minőségű úton is ráz a Cupra. Persze tükörsima, autópálya-minőségű utakon ez is kényelmes, de ilyen útfelület olyan ritka Magyarországon, mint húsboltban a müzliszelet.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A tesztpályán csak a sperr diffi hiányzott belőle

A Cupra R-nek nem is az országúti rugózásával kellett bizonyítania klasszisát, hanem a szokásos tanpályás futóműteszttel. Kicsit aggódtam, a Bocanegra bukdácsolása rossz emlékként élt bennem, de azért bíztam is a Leon tudásában. A végeredmény egészen jó, az általunk kijelölt másfél kilométeres pályán a Cupra R 1:23, 8-at ment. Ez a harmadik idő, 1,3 másodperccel lemaradva a Focus RS-től, és mindössze nyolctizeddel a Renault Clio RS mögött. Ezen a pályán nem jön annyira ki a teljesítménytöbblet; igaz, hogy a nagyon erős Focus RS vezeti a listát, a Clio RS viszont jóval kisebb teljesítménnyel, de egy ragyogó futóművel oda tudott férni a második helyre.

Cikkajánló

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Forrás: [origo]

Szelíd vadállat -
Volkswagen Golf R teszt

Más ligában játszanak -
Renault Mégane RS -
Mazda3 MPS teszt

Az elsőkerekes Evo -
Ford Focus RS



Nem vallott szégyent a Cupra R a tesztpályán: a futómű közvetlen, az autó jól irányítható, a féke végig bírta, a kanyarkigyorsításoknál azonban érződött, hogy hiányzik a mechanikus differenciálzár. Bár a Seat beletett egy elektronikus rendszert, de ennek a hatékonysága nem elég meggyőző. Minden más szempontból a Cupra R kiállja a próbát.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
8,85 milliós árával a kategóriában jó vétel

Az R-változat 450 ezer forinttal drágább a sima Cupránál, ami azt jelenti, hogy 8,85 millió forint az alapára. Ez a kategóriában nagyon korrekt ár, hiszen alig drágább a 8,5 milliós Mégane RS-nél, de olcsóbb, mint a Golf R, Scirocco R, vagy éppen a legerősebb Focus RS.

Ezek alapján nyugodtan elmondható, hogy ár/érték arányban a Cupra R igen jól teljesít a kompakt hot hatchek között, az egyik legjobb vétel. Erősebb, mint egy Mégane RS, de kevesebb is egy sperr differenciálzárral, amit még az elektromos differenciálzár sem vált ki. Nagyon jó sportautó, a futóműve kicsit ráz, de összességében szerethető, lelkesítő. Nagyon jó vétel.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1998 cm3. Furat/löket: 82,5/92,8 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 195 kW (265 LE)/6000. Nyomaték: 350 Nm/2500-5200. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4315/1768/1458 mm. Tengelytáv: 2578 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1527/1508 mm. Tömeg: 1450 kg. Terhelhetőség: 495 kg. Csomagtartó térfogata: 341-1166 l. Üzemanyagtartály térfogata: 55 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 6,2 mp. Végsebesség: 250 km/óra. Átlagfogyasztás: 8,1 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 10,6 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 190 g/km.