A Ralliart utolsó gyermeke - Mitsubishi Lancer Ralliart-teszt

Vágólapra másolva!
Csak remélni merem, hogy a Lancer Ralliart nem ilyen rossz autó. Ha gonosz akarnék lenni, azt mondanám: most már értem, miért lett vége a Ralliart részlegnek a Mitsubishinél. Ha ez a legjobb, ami tőlük tellett, akkor tényleg nem állt nagy jövő előtt a házi tuningrészleg, amely annyi sikeres raliévad után idén egyszerűen eltűnt a süllyesztőben. A képlet azonban ennél sokkal bonyolultabb.
Vágólapra másolva!

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Az Evolution-család szélárnyékában a Ralliart is sikeres lehetne
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A teszt ugyanis egy konkrét autóról szól, és a tesztautó állapota miatt bizonyos esetekben nem mernék általánosítani. Már első pillantásra látszott, hogy az előttem tesztelők nem kímélték az autót: mind a négy felnit leütötték, a korábbi hírek egy váltócseréről is szóltak, vagyis a Ralliart már kapott apait-anyait. Ehhez jöttek még a fékek, amelyek erős fékezésre úgy morogtak, mintha a következő pillanatban le is robbannának a kerékről - úgy éreztem magam, mintha egy ralis barátom lestrapált edzőautójában találtam volna magam. Ezek után tudjon az ember reálisan értékelni...

A Ralliart tündöklése és bukása

A Mitsubishi legszebb sportkorszaka lassan tíz éve volt, annak idején Tommi Mäkinen egymás után négyszer szerezte meg a rali-világbajnoki címet, megalapozva ezzel az Evolution sorozat sikerét. A legutolsó sikereket a hatos Evolution kormánya mögött érte el, amelyből még kijött a TME (Tommi Mäkinen Edition) verzió, amely talán a minden idők legjobb Evója címre is eredményesen pályázhatna. Nagyjából ezen időszak után kezdődtek a problémák.

Forrás: [origo]
Az eddigi legjobb Evolution: a hatos TME

A hetes és nyolcas Evolutiont ugyan sok autóőrült nagyon várta, de a vezetésük után hamar kiderült, gyakorlatilag semmilyen előrelépést nem jelentenek, nem véletlen, hogy a ralisportban sem használták őket. A kilencessel végre megmozdult valami: kapott egy új, változó szelepvezérlésű (MIVEC) motort, az autó minden elemében jobb lett. Ismét kezdték raliban használni, az idei magyar bajnokság például már kevés kivétellel át is alakult Evo IX-es márkakupává. A legutolsó, tízes verzió teljesen más irányba ment el, inkább kicsit gran turismós, sokkal kényelmesebb, kulturáltabb, de sajnos nehezebb is, mint az elődök.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
A legfrissebb, X-es verzió. Sajnos csak menetpróbán vezettük

A Mitsubishi azonban kihozott még egy, eddig nem megszokott verziót, Ralliart néven. Ez egy puhított Evolution, amely csak ötajtós karosszériával kapható, és a Subaru WRX-ének lenne a vetélytársa. Kevésbé radikális, de még négykerék-hajtású hot hatch volna, de a sportrészleg már nem várhatta meg a sikerét: idén a Mitsubishi bezáratta a részleget. A név megmarad, a sportos modelleket hívják majd így.


Volkswagen Golf R


Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Elsősorban a városi fogyasztása sok

Ha eltekintünk az összkerékhajtástól, nyugodtan példálózhatunk az egyre erősebb kompakt hot hatch kategória sztárjaival is, hiszen már a Focus RS, a Mégane RS, a Leon Cupra R és Mazda3 MPS is bizonyította, illik komolyan venni. Ezek ugyan elsőkerék-hajtásúak, de a legtöbbjükben van egy mechanikus sperr-differenciálzár, ami azért sokat javít a képességeiken.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Ez az orr köszön vissza lassan minden Mitsubishi modellen

A négykerék-hajtás előnyei csak nyálkás, havas, jeges úton jönnek elő, miközben az év többi napján bizony egy elsőkerekes, sperr-diffis autó is ugyanolyan jó tud lenni. Sőt, kisebb tömege miatt jobban fordul, a kisebb hajtási veszteség miatt még jobban is megy, és bizony kevesebbet is fogyaszt. Ez utóbbi egyébként a Ralliart-teszt egyik sarkalatos kérdésévé nőtte ki magát, a tesztautó meglepően nagy étvágyról tett tanúbizonyságot. Csak a külvárosi, 50-70 kilométer/órás gurulgatással lehetett lemenni 11 liter környékére, belvárosban vagy autópályán inkább 15-16, dugóban pedig már húsz liter körül fogyasztott. Ez egy Evolutionnál még talán elfogadható, itt már nem. Egy új, bejáratós M3-as BMW sem eszik ennél többet. Arra pedig kár kitérni, hogy a legutóbb nálam lévő hot hatch, a 25 lóerővel erősebb, sokkal dinamikusabb Seat Leon Cupra R átlagosan négy literrel fogyasztott kevesebbet. Persze a Ralliart állandó összkerékhajtást cipel magával, emiatt eszik többet, de a hasonló hajtású Golf R is 1,4 literrel kisebb átlaggal beérte.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Sajnos a formatervezők sem bizonyítottak, a limuzin sokkal szebb

Sajnos a tesztelt Ralliart nem csak a fogyasztásával szerzett kellemetlen tapasztalatokat, sportkocsiként sem bizonyított. Ez egy kicsit olcsóbb, egyszerűbb Evolution lenne, ám addig butították, míg igazából kiveszett belőle minden, ami vonzó.

A 240 lóerős motor nem rossz, de ma már nem is nagy szám. Alacsony sebességnél még bírja a tempót a konkurensekkel, de nagyobb sebességnél rugalmasságban már alulmarad. Ebben a nagyobb tömeg és a négykerék-hajtási rendszer okozta hajtási veszteség is ludas lehet.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Sportkocsihoz képest túl szolid ez az ülés, de kényelmes

Az összkerékhajtást egyébként az Evolutiontól örökölte, de annál kicsit egyszerűbb: csak mechanikus hátsó differenciálzár van hátul. Így is kapcsolható az elosztás, van aszfalt-, murva- és téli program. Ennek azonban nagyon kevés alkalommal vehetjük hasznát, a legtöbb felhasználó sosem kapcsolgatná.

Műszaki adatokMitsubishi Lancer RalliartVolkswagen Golf R
Motor, hajtás
Hengerűrtartalom1998 cm31984 cm3
Furat/löket86/86 mm82,7/93,0 mm
Hengerek/szelepek száma4/164/16
Max. teljesítmény177 kW (240 LE)/6000199 kW (270 LE)/6000
Max. nyomaték343 Nm/2500-4725350 Nm/2500-5000
Sebességváltóhatfokozatú duplakuplungoshatfokozatú duplakuplungos
Fékrendszer elöl/hátulhűtött tárcsa/tárcsahűtött tárcsa/hűtött tárcsa
Méretek, tömegek
Hosszúság4585 mm4212 mm
Szélesség1760 mm1786 mm
Magasság1515 mm1494 mm
Tengelytáv2635 mm2578 mm
Nyomtáv elöl/hátul 1530/1530 mm1533/1515 mm
Csomagtartó mérete288 liter275 liter
Üzemanyagtartály mérete55 liter60 liter
Üres tömeg1595 kg1473 kg
Terhelhetőség450 kg541 kg
Menetteljesítmények, fogyasztás
Legnagyobb sebesség220 km/óra250 km/óra
Gyorsulás 0-100 km/óra7,1 s5,5 s
Fogyasztás, vegyes10,2 l/100 km8,4 l/100 km
Tesztfogyasztás:14,6 l/100 km13,2 l/100 km
Szén-dioxid-kibocsátás243 g/km195 g/km
Alapár9 340 000 Ft11 150 000 Ft


Nem jó vezetni a Ralliartot: a kormányt nem lehet a vezető felé húzni, csak fel-le állítani. Így amikor megfelelő távolságra ültem a pedáloktól, messze volt a kormány, sosem tudtam kellemes vezetési pozíciót beállítani. A kormányzás túl könnyű, de előnyei között meg kell említeni, meglepően kicsi a Lancer fordulóköre. A váltó kapcsolgatása a váltófülekkel könnyű, a kar mozgása viszont néha nehézkes. A duplakuplungos váltó egészen jól működött, de mégsem volt olyan kifinomult és gyors, mint egy Volkswagen-csoportos DSG. Többször nehézkesen indult, felváltásnál többnyire gyors, de visszaváltásnál néha gondolkozott. Sportállásban javult a kapcsolási sebessége, de sosem volt meggyőző.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A duplakuplungos váltó karja kicsit nehézkesen mozgott

A fékeket nehéz értékelni, hiszen előttem már szétgyilkolták páran. Autópályán erős nyomásra olyan extrém módon morgott, hogy nem szívesen fékeztem vele. Azért párszor kipróbáltam; hamar kiderült, ez sincs túlméretezve az autó képességeihez mérten.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Hátul is kellemesen el lehet férni

A futómű hangolásában is csalódnom kellett. Érezhetően az Evónál használhatóbb, kényelmesebb beállítást akartak, amely rossz úton sem ráz. Ez azonban aszfalton túl puha: kanyargós úton a Ralliart túlzottan dülöngél, hamar csikorogni kezdenek a gumik, nem képes fantasztikus kanyarsebességekre. Ehhez képest egy Mégane RS egy álom: nem ráz sokkal jobban, de betonbiztosan fordul.

Cikkajánló

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Forrás: [origo]

Szelíd vadállat -
Volkswagen Golf R teszt

Renault Mégane RS -
Mazda3 MPS teszt

Az elsőkerekes Evo -
Ford Focus RS




Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Mindössze 288 literes a csomagtartó

Ezek után nehéz értékelni a Ralliart jobb felszereltséggel több mint tízmilliós árát (alapverzió 9,3 millió Ft), amely az elsőkerekes konkurensekhez képest sok, de a Golf R-hez képest kevés, igaz a Golf sokkal jobb autó. A kétkerék-meghajtású konkuresekkel szemben elvérzik, csupán a Rockfort Fosgate hifi emeli ki ebből a mezőnyből, de az sem a sportautós képességeit javítja. Sajnos még csodálatos vonalvezetése sem javít az összképen, elég csúnyácska. Így bármennyire fáj, Lancer Evolution-rajongóként sem tudom ajánlani. Ha nem kötelező az összkerék-hajtás, akkor a Focus RS, Mégane RS, Leon Cupra R és Scirocco R közül bármelyik jobb választás.

A Ralliart pedig marad egy érdekes, nem elég átgondolt próbálkozás.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1998 cm3. Furat/löket: 86/86 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 177 kW (240 LE)/6000. Nyomaték: 343 Nm/2500-4725. Sebességváltó: hatfokozatú duplakuplungos. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4585/1760/1515 mm. Tengelytáv: 2635 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1530/1530 mm. Tömeg: 1595 kg. Terhelhetőség: 450 kg. Csomagtartó térfogata: 288 l. Üzemanyagtartály térfogata: 55 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 7,1 mp. Végsebesség: 220 km/óra. Átlagfogyasztás: 10,2 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 14,6 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 243 g/km.