A zoom-zoomért kormol - Mazda3 1.6 dízel-bemutató

Vágólapra másolva!
Erősebb, takarékosabb és tisztább lett a Mazda3 1,6 literes dízelmotorja, ám a leginkább észrevehető változtatás az, hogy a korábbi öt- helyett hatfokozatú váltót kapott. A nemzetközi menetpróbán azt is megtudtuk, hogy még tisztább is lehetett volna a motor, de az már a zoom-zoom rovására ment volna.
Vágólapra másolva!

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Az új dízellel az összes hármashoz kapható motor teljesíti az Euro 5-ös normákat

Ha az országimázs központ csak fele olyan hatékonysággal működne, mint a Mazda pr-csapata, Magyarország jó eséllyel napi szinten felbukkanna itt-ott a világsajtóban, és ezek a hírek nem arról szólnának, hogy az IMF éppen mekkora mentőcsomaggal kerülget minket, vagy a nyugdíjak einstandolásán sápítoznának, hanem például olyanokat is beolvasnának a CNN-en, hogy felavatták a vácrátóti kultúrházat. Ennek a cikknek az apropóját elég lett volna egy ilyen hírrel elintézni, ám a Mazdánál úgy gondolták, nem hagyják pihenni az ünnepek előtt a pr-csapatot, és gyorsan összerántottak egy szolid nemzetközi menetpróbát néhány plusz lóerő és egy hatodik fokozat kedvéért.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Jellegzetes Mazda-vigyor a hatalmas ötszögletű hűtőmaszkkal

Tavaly mutatták be a második generációs hármas Mazdát, még friss és ropogós modellnek számít a kompaktok között dúló véres csatában, ráadásul a márkánál kínosan ügyelnek arra, hogy mindig legyen valami hírverés a modell körül. Nem is olyan régen nagy csindradattával mutatták be a start-stop rendszerüket, utána az aszfaltszaggató MPS kivitelt, míg legutóbb az 1,6 literes dízelmotor frissítése miatt hívták össze a szaksajtót.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Az itthoni eladások 40 százalékát adják a dízelek a hármas sorozatnál

Igazából nem történt más, minthogy az eredetileg a francia PSA-csoporttól átvett dízelt egy kicsit továbbfejlesztették, hogy ez is teljesítse az Euro-5-ös környezetvédelmi normákat, a hármas Mazda motorjai közül ugyanis csak ez az egy lógott ki a sorból. Akit nagyon érdekelnek a műszaki megoldások, fussa át az alábbi keretest, akik viszont nem akarnak belemélyedni a szelepek számába és az oxidációs katalizátorba, azoknak elég annyit tudniuk az átdolgozott motorról, hogy nem csupán tisztább, de erősebb is lett. A lóerők száma hattal 115-re nőtt, míg a nyomaték 30 newtonméterrel gyarapodott, immár 270 Nm-t tol ki magából a négyhengeres blokk. Arra a kérdésre, hogy miért nem lett tisztább a motor, amely a hármas Mazdában 117 gramm szén-dioxidot ereget ki, míg mondjuk egy C30-as Volvóval 99 grammra is le tudtak menni különböző trükkökkel, azt válaszolták a fejlesztőmérnökök, hogy tudták volna ők is tisztábbra csiszolni a motort, de az már a zoom-zoom rovására ment volna, ami a Mazda nyelvén annyit teszt, hogy a vezetési élmény kedvéért nem küzdöttek az utolsó grammokért.

Kevesebb szelep, változó geometriájú turbó és egyéb finomságok

A francia PSA-konszerntől származó jól bevált 1,6 literes dízelmotort alaposan kezelésbe kellett venni, hogy teljesítse az Euro-5-ös károsanyag-kibocsátási előírásokat. A nemes cél érdekében csökkentették a motor sűrítési viszonyát (és ezzel az égési hőmérsékletet), valamint továbbfejlesztett kipufogógáz-visszavezető (EGR) hűtővel és EGR-hűtő elkerülő-rendszerrel szerelték fel, mely utóbbi a hidegindítást követően felgyorsítja az üzemi hőmérséklet elérését.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Kevesebb szelep, több lóerő és nyomaték

Egy dízelmotor fejlesztésnél nem keveset szoktak fáradozni a zajok és rezgések csillapításán, elvégre egy személykocsi mégsem kerepelhet úgy, mint egy teherautó. Jelen esetben úgy próbálták civilizáltabb karaktert kölcsönözni a dízelmotornak, hogy csökkentették a hajtáslánc belső súrlódását. Ezt úgy érték el, hogy a korábbi négyszelepes, két felülfekvő vezérműtengelyes (DOHC) kialakítást kétszelepes, egy felülfekvő vezérműtengelyes (SOHC) konstrukcióra cserélték. Ennek a változtatásnak további előnye, hogy a kétszelepes hengerfej kevesebb alkatrészből áll, ezért az átdolgozott motor mintegy négy kilóval könnyebb elődjénél. Az új, hatfokozatú, kézi sebességváltó is könnyebb (3 kg-mal) az előző, ötfokozatú egységnél, így a hajtáslánc tömege összességében hét kilogrammal csökkent.

Forrás: Mazda
Forrás: Mazda

Az átdolgozott dízelmotor egy új, változó geometriájú turbófeltöltőt (VGT) is kapott, amely az előző feltöltőnél nagyobb hatásfokon működik. Ennek köszönhetően a nyomaték kerek harminccal 270 newtonméterre nőtt, míg a maximális teljesítmény 115 lóerőre gyarapodott, ráadásul ez a hat lóerővel nagyobb teljesítmény korábban, már 3600-as motorfordulatnál jelentkezik (a gyengébb előd 4000-nél volt a csúcson). Természetesen a közös nyomócsöves üzemanyag-befecskendező rendszert is kezelésbe vették: az új piezo injektorok 1600 bar nyomáson juttatják a hengerekbe az üzemanyagot, ami a befecskendezés pontosabb vezérlését teszi lehetővé, míg a többszörös előbefecskendezésnek köszönhetően az égés finomabban megy végbe, ami pedig csendesebb működést eredményez.

Ugyancsak fontos részlet, hogy a koromrészecske-szűrő (DPF) mostantól nem igényel karbantartást, az elődnek még adalékanyagra volt szüksége ahhoz, hogy a részecskeszűrőben rekedt kormot elégesse. Ez szerencsére már a múlté, mert az átdolgozott dízelmotor oxidációs katalizátorral emeli meg a kipufogógáz hőmérsékletét. A hatékonyabb működésű motor a Mazda állítása szerint nem csupán erősebb, tisztább, hanem takarékosabb is lett, bár nem valószínű, hogy a gyár által ígért 2,2 százalékos fogyasztáscsökkentést sokan észrevennék majd, ahogyan a 4,4 literes átlag- fogyasztásnak is inkább csak elvi jelentősége van, hiszen laboratóriumi körülmények között jött ki.


Hazudnék, ha azt írnám, hogy éreztem az erőtöbbletet a nemzetközi menetpróbán, sőt, akárhogy próbáltam beleélni magam a sajtótájékoztatón és a sajtóanyagban oly sokat hangoztatott zajcsökkentésbe, nem kaptam magam azon, hogy nem hallom a dízelmotort menet közben. Aminek tényleg lehet örülni, az, hogy ez a modell is kapott végre egy tisztességes hatfokozatú váltót. Ennek több előnye is van: jobban el lehetett osztani a fokozatokat, így dinamikusabbnak tűnhet az autó, autópályán pedig nagyon jól jön a hosszú hatodik fokozat, bár még ezzel sem hiszem, hogy sokan ki tudják majd csikarni az autójukból a gyár által megadott 4,4 literes átlagfogyasztást.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Kívülről semmi nem jelzi, hogy frissült a technika

Ahhoz képest, hogy mennyire belenyúltak, a motor karaktere és orgánuma gyakorlatilag nem változott. Nem bántóan ugyan, de végig tudatja az emberrel, hogy gázolajjal dolgozik, és emelt szintű hangszigetelés ide vagy oda, nagyobb gázadásra azért hallani, hogy a blokk felmenői között francia furgonok is voltak. Turbólyuk is akad, de ez sem zavaró, csak arra kell figyelni, hogyha sietünk, vagy csinálunk egy-egy szorosabbra vett kikanyarodást vagy előzést, véletlenül se essen a fordulatszám kétezer alá, mert ebben a tartományban még csak az éledezik a motor, hogy a turbótól megtáltosodva szépen elkezdjen húzni.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Fotó: Nógrádi Attila [origo]

A formai megoldásokkal nincs baj, a műanyagok minőségén viszont lehetne javítani

A hármas Mazdáról már többször megírtuk, mennyire jó vezetni, nincs ez másképpen az új dízellel sem. A rövid váltókart élmény használni, a kormány is kellően közvetlen - bár lehetne egy kicsit vastagabb és kisebb is -, míg a futómű bombabiztosan tartja a szintén bombabiztosan merev karosszériát az úton. Kár, hogy a műszaki tartalom és a remek hajtáslánc mellett nem jutott már akkora figyelem és pénz a beltérre, mert a műanyagok minősége csupán a kategória átlagát hozza, azt is alulról, ám ha minden igaz, ezen is javítanak a mazdások a jövőben, hiszen eszerint a hír szerint a Volkswagent lőtték be követendő példának.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Fotó: Nógrádi Attila [origo]

A képen látható az egyik legfontosabb változtatás

Az új dízelmotorral a négyajtós Mazda3 szedán indulóára 5 419 900 forint, ami csak 50 ezerrel több, mint a listán még mindig szereplő (hasonlóan felszerelt) 109 lóerős dízel kivitel. Ez nem pénz plusz hat lóerőért, harminc newtonméternyi nyomatékért és egy hatodik fokozatért, így valószínűleg a régi dízelmotorral szerelt hármasokra szépen lehet most alkudozni.

Forrás: Mazda
Forrás: Mazda

Már az árlistákon van az új dízelmotor
(Még több gyári fotó a galériában, kattintson a képre!)

Az ötajtós karosszériával 5 399 900 forinttól indul a móka az új dízelmotorral, ami ugyancsak 50 ezer forintos áremelkedést jelent a régihez képest. Ezzel az árképzéssel a Mazda továbbra is igazodik a konkurenciához: egy Peugeot 308-as alapára 5 469 000 forint gyakorlatilag ugyanezzel a 110 lóerős dízelmotorral, míg a Ford Focusért 5 401 000 forintot kérnek ezzel a motorral, bár ahhoz csak ötfokozatú váltó jár. És hogy a kategória névadóját is iderángassuk összehasonlításképpen: a legolcsóbb Volkswagen Golfot 5 888 000 forintért adják egy 105 lovas, de szintén 1,6 literes dízellel.

Műszaki adatok (ötajtós kivitel)
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1560 cm3. Furat/löket: 75/88,3 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/8. Teljesítmény: 85 kW (115 LE)/3600. Nyomaték: 270 Nm/1750-2700. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa 278mm/tömör tárcsa 265 mm.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4460/1755/1470 mm. Tengelytáv: 2640 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1530/1515 mm. Tömeg: 1255 kg. Terhelhetőség: 490 kg. Csomagtartó térfogata: 340 l. Üzemanyagtartály térfogata: 55 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 11 mp. Végsebesség: 186 km/óra. Gyár által megadott átlagfogyasztás: 4,4 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 117 g/km.