Aratás előtt - Kia Ceed 1.4-teszt

Kia Ceed 1.4
Vágólapra másolva!
A Kia előretörésének fontos lépése volt az első Cee'd bemutatása, mellyel a koreaiak beléptek a profi ligába és végre egyenrangú félként állták az összehasonlítást a többiekkel. Megérkezett az új Cee'd, amely nem csupán egy a jók közül, hanem egyenesen a legjobb szeretne lenni. Szebb, komfortosabb és igényesebb, mint valaha, ennek azonban ára van. Vajon megéri kifizetni?
Vágólapra másolva!

Mi ez és mi az új benne?

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Felzárkózott a legjobbakhoz a Kia Cee'd második generációja
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A magyar bemutatón kipróbált kocsira megszólalásig hasonlító tesztautó a Kia sikermodellje, a furcsa nevű, de annál szerethetőbb Cee'd utolsó csavarig vadonatúj, második generációja. A Cee'd után már szinte minden kategóriában piacra dobott a Kia egy-egy hasonlóan jól sikerült modellt, most pedig eljött az idő, hogy továbblépjenek. Ismét az alsó-középkategóriás modellnek jutott a feladat, hogy új szintre emelje a félig koreai, félig európai márkát. A Rüsselsheimben fejlesztett és Zsolnán gyártott új családi autóval a tervezők nem csupán elődje hiányosságait akarták kijavítani, hanem egy olyan kompaktot dobtak piacra, amely akár még a prémiummárkákat is zavarba hozhatja.

Hogy néz ki?

Ez volt az újratervezés kulcskérdése. Az első Cee'd formaterve maga volt az alsó-középkategória esszenciája, egyszerre emlékeztetett több konkurensére is, mégis volt benne egy kis egyediség, amely a magyar formatervezőt, Kovács Miklóst dicséri, hiszen anélkül kedveltette meg autóját első látásra az ismertebb modellek vevőkörével, hogy nem lehetett tiszta szívből koppintással vádolni. Második nekifutásra viszont ez már nem volt elég. Ezúttal Peter Schreyer, az első győri Audi TT tervezője is besegített a munkába. A végeredmény egészen pazar, forradalminak nem nevezhető, szépnek és harmonikusnak már annál inkább. A Cee'd egyszerre hagyományos és modern.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Különleges a LED-ekkel feldobott fényszóró, egyszerre cicás és szigorú

Éppen annyira konzervatív, hogy megfeleljen családi kocsinak, de annyira divatos és lendületes is, hogy messziről látsszon, hova fejlődött a Kia. Sokáig lehetne elemezni a vegyesen ázsiai és európai formatervet, de inkább a részletekről emlékezünk meg, melyek egy kicsit többnek mutatják az eddigi skatulyánál. A tigrisfogas hűtőmaszk sportos és egyedi, formája szokatlan helyen, a szélvédő tetején is visszaköszön. Az első lámpák harsányak, mégis szigorúak. Jól mutat az opálos csík, vagányak a LED-ek. Karosszériája tele van ügyes domborításokkal, melyek életet adnak a formának. Színe merész és exkluzív, ha a fehér az új fekete, akkor a hetvenes évekből visszatérő barna az új ezüst.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Minden szegletébe jutott formai játék, ez már nem az olcsó autók dimenziója

Legnagyobbat mégis belülről változott a Cee'd. Utastérben ma az Audi az etalon, a legjobb belsők Ingolstadtban készülnek, még a belsőépítészetben hagyományosan jó Peugeot is onnan merít ihletet. Miért ne használta volna ki a Kia, hogy van egy ex-audis a fedélzeten? Terveztek ők is egy hasonlóan ízléses és minőségi belsőt. Ismerősek a formák és az anyagok is. A Cee'd-ben sikerült megközelíteni a prémiumminőséget, amit az ajtók puha csukódásával és a kezünk ügyébe kerülő gombok, kapcsolók igényességével is megtartottak. Valószínűleg hosszasan tanulmányozták a kategóriaelső Golfot is, mert hasonlóan visszafogott a látvány és meggyőző a minőségérzet.

Műszaki tartalom

Formailag és kidolgozási minőségben már utolérte, de motorválasztékával még nem pipálja le a VW konszernt a Kia és a Hyundai kettőse. Két benzin és dízelmotor közül lehet választani, a tesztautóba a legnépszerűbbnek ígérkező 1,4-es alapmotort szerelték. Szívómotorként eleve hátrányból indul a kis turbókkal szemben, melyek a dízelekhez hasonló nyomatékukkal fűszerezik a vezetési élményt. Hát ez sajnos nagyon hiányzik az 1,4-esből, amely hiába 100 lóerős, nyomatékszegény karaktere megöli még azt a minimális vezetési élményt is, amit elvárhatunk egy alapmotoros kompakttól.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Alapmotornak tökéletes a nyomatékszegény, de kulturált 1,4-es benzines

Lehet, hogy papíron nem megy rosszul, de érzésre elég erőtlen, ami hangolás kérdése, mert ha van szívünk pörgetni, érezzük, hogy egy szűk tartományban életre kel és megmutatja, hogy tud ő többet is, a gyáriak azonban nem erre helyezték a hangsúlyt. Meg sem próbáltak sportgépet faragni belőle, inkább a divatot követték és mindent megtettek, hogy a lehető legalacsonyabb fordulaton lehessen járni vele, amiben nagy segítség a hatfokozatú kézi váltó. Elérték, hogy olyan kifinomult és csendes legyen, mint a kategória legdrágább autói és inkább a fogyasztásra vagy a károsanyag-kibocsátásra, mint a teljesítményre koncentráltak. Fékjeit biztos, ami biztos alapon azért harapósra méretezték.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Egyik generációról a másikra összehozták a kategória egyik legigényesebb utasterét

Olyan eltökélten hangolták kényelemre, hogy még a sportosan feszes futóművet is feláldozták egy lágy hangolásúért. Továbbra is precíz az úttartása, de élénk kormánymozdulatokra inkább kedélyes ringatózással reagál, ami azt jelenti, hogy jól elbánik az úthibákkal is. Hajtáslánca összehangoltan dolgozik a kényelmünkért, kompaktoktól szokatlanul kifinomultan működik. Ha már a hangját szinte alig lehet hallani, a legkevesebb, hogy ne is egyen sokat. Nem egy spórolóbajnok, de a 7,8 literes átlagfogyasztás nagyjából elfogadható érték és valószínűleg még csökkeni is fog, mert az autót mi kaptuk meg először alig 800 km-rel az órájában.

Milyen vezetni?

A gyártók elhatározták, hogy kizárják autóikból a külvilágot, ez a Kiának is nagyon jól sikerült. A Cee'd vezethetősége kísértetiesen emlékeztet a Volkswagenek és Toyoták idilljére. Szinte már túl könnyen kezelhető. Ebben a konfigurációban sajnos a kényelemnél véget is érnek a bennünket érő ingerek. Aki szeretne jobban szórakozni, kénytelen lesz a sokkal dinamikusabbnak ígérkező dízelváltozatok egyike mellett dönteni, vagy megvárni, amíg megérkezik a sportmodell. A potenciális vásárlók azonban arra vágynak, amit a Kia most átlagon felüli színvonalon nyújt: kényelemben és biztonságban megérkezni bárhova. Pihentető a kormány mögött ülni, ami jól jön ingázás közben.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Hangsúlyos a hűtőmaszk, formája megismétlődik a szélvédő tetején

Mégis gondoltak a sportos vezetőkre, a jobban felszerelt változatok kormányának rásegítése három fokozatban állítható, de sajnos egy élettelen, elektromos szerkezettől akkor sem várhatunk sokat, ha nehezebb, ezért én többnyire normál vagy könnyű üzemmódban használtam. Elsősorban városban szoktam rá az egyujjas szervóra, akkor is parkolásnál jött igazán jól, mert résen kell lenni, ha szűkös helyre akarunk beállni vele. Háta magas, az oszlopai vastagok, az első kettőt ráadásul egy kis háromszögablakkal törték át, mert a döntött szélvédő miatt túl vaskos lett volna. Nagy szükség van a radarra és a jókora, nagy látószögű tükrökre is a karcmentes beállásához.

Milyen benne utazni?

Fotó: Hajdú D. András [origo]
380 literes csomagtartója nagynak számít, jól pakolható és bővíthető

Itthon többnyire családi autóként használják ezt a kategóriát, látszik, hogy számítottak erre a Kiánál. A Cee'd tengelytávja az egyik legnagyobb, így elöl-hátul bőséges a hely, a tető sem kezd túl korán lejteni, így fejtér is van elég. Ülései jól formázottak és kényelmesek, könyökölni mind a négy helyen lehet, és az sem okoz gondot, ha valaki ki szeretné használni, hogy hivatalosan ötszemélyes. Bőven utaltak ki hangszigetelő anyagot az alkatrészraktárból, a gördülési zaj szinte már ricsajnak hallatszik. Utastere nem pusztán igényes, praktikus is. Annyi rekeszt találunk az egész autóban, mint egy egyterűben és 380 liter szabályos, mély rakteret lehet telepakolni, ami egy családnak nem nehéz feladat, de a kategóriából mások sem tudnak ennél jóval többet.

Megéri az árát?

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Elérték, hogy másra ne nagyon hasonlítson a Cee'd, van saját karaktere

Nagyot fordult a világ, azt is megértük, hogy egy Kiánál a legkényesebb kérdés az ár legyen. Az 1,4-es benzines alapmotorral, klímaberendezéssel, hat légzsákkal, USB-s hifivel, két elektromos ablakkal és fedélzeti számítógéppel felszerelve 4 049 000 forinttól lehet a miénk. Ez már a kifutó Golf árszintje, bár a német konkurensek többnyire néhány százezerrel még drágábbak. Magasabb ára ellenére mégis jó vételnek számít, hiszen méreteivel, felszereltségével és használhatóságával is valóban a kategória egyik legjobbja. Hétéves garanciája tartósságot, megbízhatóságot ígér és növeli az értéktartását is. Már nem diszkont vétel, de továbbra is nagyon jó ajánlat.

Cikkajánló

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Forrás: [origo]

Hyundai i30-teszt

Focus-Astra-Golf
- összehasonlító-teszt

Citroën C4-teszt



Összegzés

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Fejlődését az ára is kifejezi, de még mindig nagyon jó vételnek számít

A második Cee'd újabb nagy dobás a Kiától. Kategóriája egy legjobb vétele maradt, közben az egyik legjobb autója lett. Külső-belső formaterve, kidolgozási minősége, komfortja átlagon felüli, ehhez igazodik a magas alap- és extrafelszereltség, a nívós gyártási minőség, valamint a hétéves garancia. Négytagú motorkínálata korszerű, bár elmarad az élvonaltól, de alapmotornak tökéletes az 1,4-es benzines. Átlagos igényekre és futásteljesítmény mellett nincs is szükség jobbra. Ehhez képest ára nem szabadult el túlzottan. Négymillióért már olyan konfigurációt kínál az importőr, melyet komolyabb ráfizetés nélkül is megéri hazavinni. Csak a válság állhat az útjába.

Műszaki adatok - Kia Cee'd 1.4

Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1396 cm3. Furat/löket: 77,0/74,9 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 73 kW (100 LE)/5500. Nyomaték: 137 Nm/4200. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/ tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4310/1780/1470 mm. Tengelytáv: 2650 mm. Tömeg: 1183 kg. Terhelhetőség: 637 kg. Csomagtartó térfogata: 380-1318 liter. Üzemanyagtartály térfogata: 53 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 12,8 mp. Végsebesség: 182 km/óra. Átlagfogyasztás: 6,0 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 7,8 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 139 g/km.