Erre büszkék lehetünk - Kia Optima 1.7 CRDi EX Premium-teszt

kia optima
Vágólapra másolva!
Ha nem Kia-embléma lenne rajta, felforgatná a középkategóriát az Optima. A közel ötméteres szedánnál jelenleg nincs mutatósabb modellje a koreai márkának, ráadásul mi is büszkék lehetünk rá: formavilágát a magyar Kovács Miklós tervezte.
Vágólapra másolva!
Az Optima igazi, modern középkategóriás szedán, sokan megnézik maguknak
(A képre kattintva galéria nyílik!)

Mi ez, és mi az újdonság benne?

A Kia Optimával kapcsolatban a legviccesebb dolog, hogy tulajdonképpen csak nekünk új: Koreában már jó két éve árulják, vagyis az elsők között kapta meg a Kia új márkaarculatát. A Hyundai i40-nel többé-kevésbé rokonságban álló, vele majdnem azonos padlólemezre épülő középkategóriás modell azonnal hatalmas siker lett, egy ideig nem tudtak annyit gyártani belőle, hogy minden érdeklődőnek jusson. Volt olyan hónap, amikor Koreában egyetlen más modellből sem adtak el többet, mint az Optimából.

Alapvetően nem az európai piac számára készült az autó, a fejlesztésnél az ázsiai és amerikai piac igényeit tartották szem előtt. Ez érezhető a végeredményen, de nem vészesen: a kontinensre érkező modellek egy-két részletben különböznek a tengerentúliaktól. Ez is egy olyan Kia, amellyel kapcsolatban félre kell tenni a régi beidegződéseket.

Fotó: Koncz Dávid [origo]
Fotó: Koncz Dávid [origo]

A Hyundai i40-hez hasonló a padlólemez, a Kia tengelytávja néhány milliméterrel hosszabb

Hogy néz ki?

Megkockáztatom: az Optimánál jelenleg nincs gusztusosabb és mutatósabb modellje a Kiának, de talán az egész középkategóriában nincs hozzá fogható, a mezőny nagy része szürke kisegér mellette. Néztünk egy nagyot az i40 érkezése után is, a pálmát azonban egyértelműen a féltestvér viszi, ez az autó minden jóravaló családapa álma lehet. Az Optimán mutat a legjobban a Kia jelenlegi márkaarculatát meghatározó hűtőmaszk, az összes részletet sikerült úgy kialakítani, hogy feltűnés nélkül ne lehessen leparkolni az autóval. Az Optima elölről, hátulról és oldalról is jól mutat - és nem azért, mert egy magyar tervezte.

A Hittudományi Főiskoláról az autóiparba

Pontos tisztsége szerint Kovács Miklós a két dizájnmenedzser egyike a Kia frankfurti formatervezési központjában, az exteriőrrészlegen. Azaz a járművek külső formájáért felel, és a leginkább szériagyártásra szánt modelleken dolgozik. Az 1967-ben született formatervező a szegedi Hittudományi Főiskola 1987-es kezdésekor már rajzokat küldött az Audihoz, ahonnan számára "ismeretlen rajzeszközök" érkeztek válaszként, valamint egy palicsi származású dizájner, Hasanic Imre magyar nyelvű tippjei a további alkotáshoz.

A főiskola után irányt váltott a tanulmányaiban, Linzben tanult tovább (Hochschule für Künstlerische und Industrielle Gestaltung, Industrial Design), miközben már az Audihoz járt gyakorlatra Ingolstadtba. Végül 1993-tól ösztöndíjat is kapott tőlük a pforzheimi főiskolára, amelynek 1995-ös elvégzése után az Audinál helyezkedett el. 2003-ig dolgozott a német márkánál, ahol az A8 (D3) és az A4 (B7) tervezésében vett részt. Eddig sorozatgyártásba került projektjei a Kiánál: Cee'd, Cee'd SW, Pro Cee'd, Venga, Optima.

Kedvenc autómárkája az Audi ("még mindig különösen kötődöm hozzá"), könyve Dino Buzzati Tatársivatagja, filmje Terry Gilliam Brazilja, zenében a reggae-t és a drum 'n basst szereti, városban pedig Barcelonát és Rovinjt.


Kovács Miklós néhány évvel ezelőtt az Auditól érkezett a Kiához. Külső formatervezőként a Cee'd volt az első komolyabb modellje, amelyért felelős volt, szerencsére az Optima megrajzolásával is őt bízták meg. 2010 végén adott interjút az [origo]-nak, ebben elárulta, hogy összes eddigi munkája közül az Optimára a legbüszkébb. Lehet is, még a kamu légbeömlőket is megbocsátjuk elöl.

Fotó: Koncz Dávid [origo]
Fotó: Koncz Dávid [origo]

A formavilágért a magyar Kovács Miklós volt felelős, eddig az Optimára a legbüszkébb a pályafutása során

Műszaki tartalom

Ha a padlólemez nem is egyezik teljesen az i40-ével (az Optima tengelytávja 2795, az i40-é 2770 milliméter), az 1,7 literes dízelmotor és a hozzá kapcsolódó, hatfokozatú automata váltó már ismerős lehet a konszerntárs modellből. Az i40-be kétféle teljesítménnyel kerül a blokk, az Optimában az erősebb, 136 lóerős változat dolgozik 325 Nm-es csúcsnyomatékkal. A motornak elég nagy, 4845 milliméter hosszú testet kell cipelnie, mégsem erőlködik a nagy munkában.

Fotó: Koncz Dávid [origo]
Fotó: Koncz Dávid [origo]

136 lóerős az 1,7 literes dízelmotor, a hangja egy kicsit tolakodó az utastérben, de kellően nyomatékos

Rossz hírünk van azoknak, akik jobb híján a műszaki hiányosságok miatt fújtak volna az Optimára, az autó technikai arzenálja ugyanis szinte teljes. Már az alapfelszereltség is tartalmaz olyan tételeket, mint a kétzónás klíma vagy hűthető kesztyűtartó, az erősen feláras csúcsmodellből a (halvány útburkolati jeleknél nem mindig riasztó) sávtartóasszisztenstől a navigációs tolatókameráig semmi nem hiányzik. A vezetőülés nemcsak fűthető, szellőztethető is, negyven fokban igazi álom az ilyesmi.

Milyen vezetni?

Röviden: sajnos nem annyira jó, mint amit a karosszéria mutat. A sportos, dögös külső a hatos Mazdához vagy Mondeóhoz mérhető vezetési élményt sugall, ehhez a szinthez azonban még lépnie kell néhányat a Kiának. A motorra nem lehet panasz, a 136 lóerő bőségesen elegendő az autóhoz, a hatfokozatú automata is szépen teszi a dolgát. Kissé tolakodó a motorhang: az i40 utasterébe határozottan kevesebb zaj szűrödik be, az Optima szigetelése nem az igazi. A váltó a kormányra szerelt fülecskékkel is vezérelhető, automata üzemmódban is engedi a kézi beavatkozást. Ezért cserébe manuális állásban is feljebb kapcsol, ha néhány másodpercig leszabályzási szinten ragad a fordulatszám.

Fotó: Koncz Dávid [origo]
Fotó: Koncz Dávid [origo]

Belül nem olyan mutatós, mint kívülről, néhány gomb és a bajuszkapcsolók a múltat idézik

Igazán emlékezetes vezetési élményt a futómű miatt nem várhatunk az Optimától, erősen érződik rajta az Amerikának szóló megfelelési kényszer. Hajósan, lágyan ringatózik az úton, feszességet és sportosságot csak nyomokban tartalmaznak a felfüggesztések, amiért nagy kár. A kormány nem túl közvetlen, visszajelzést alig kapunk tőle, autópályás utazáshoz viszont tökéletes a koncepció. A fogyasztás 8-9 liter körül alakult a forróságban, erősen klímázva, több rövid etapot futva. Ennél biztosan tud jobbat is az Optima.

Milyen benne utazni?

Kovács Miklós csak az Optima külsejéért felelt, a belső dizájn kialakítását más felügyelte. Maradjunk annyiban, hogy erős a kontraszt, a kezelőszervek egy része és a bajuszkapcsolók a múltba repítenek, az Optima messze nem olyan modern, mint az i40. A műanyagos fabetétek helyett talán szerencsésebb lett volna más dekorelemeket alkalmazni, annál is inkább, mert a váltókar díszítése a nagy meleg (és persze a kifogásolható összeszerelési minőség) miatt többször is leesett. Ha már minőség, nem válik az Optima dicsőségére az sem, hogy a kézi mosóban gőzborotvázva kis híján levált a festék a hátsó lökhárítóról.

Fotó: Koncz Dávid [origo]
Fotó: Koncz Dávid [origo]

Hátul bőséges a lábtér, az első üléseket a leghátsó pozícióba tolva is marad hely

Hátul bőséges a lábtér, nagyjából a Superb szintjét hozza az Optima, de ahogy az i40-ben, itt is kicsit rövid az ülőlap. A majdnem kupés kialakítás miatt hátul problémás lehet a fejtérhelyzet 180 centis magasság felett, ezen a kétrészes, félig nyitható üvegtető sem segít. A csomagtartó 505 literes, de a nyílás szűk, a messze előrenyúló rekeszbe nehéz pakolni. Az elguruló holmikat még ennél is macerásabb később kihalászni.

Megéri az árát?

Ugyanaz a mantra jöhet, mint az összes új Kiánál és Hyundai-nál: ha olcsóbb lenne, alapjaiban rendezné át a kategóriát. De sajnos az Optima sem lett diszkontáras, az alapmodell kétliteres, 170 lóerős benzinessel 6,6 millió forintért vihető haza, a legolcsóbb 1,7-es dízel hétmillióba kerül. A tesztelt EX Premium felszereltség már nyolc és fél millió, erre ráadásul rájön még a - például - fabetétes kormányt és napfénytetőt tartalmazó Luxus csomag 400 ezres, valamint az automata váltó 300 ezres felára. A metálfény további 120 ezer forint, így máris 9,3 millió forintnál tartunk, ami a Kia fejlődése ellenére is soknak tűnik.

Fotó: Koncz Dávid [origo]
Fotó: Koncz Dávid [origo]

Az EX Premium felszereltséghez jár a tolatókamerás navigáció

Ennyi pénzért a konkurenciánál is be lehet vásárolni, sőt egy-két rivális olcsóbb is a Kiánál. Senki nem ad viszont hét év vagy 150 ezer kilométer teljes körű garanciát, így a forma mellett ebbe kapaszkodhat, akinek mindenáron az Optima kell a népes középkategóriából.

Fotó: Koncz Dávid [origo]
Fotó: Koncz Dávid [origo]

A nagy felnik ellenére sem pattog az úton az Optima, lágyan, finoman ringatózik

Összegzés

Hiába az Optima megragadó megjelenése, dolgoznia kell még a Kiának azért, hogy legjobb vételként jöjjön szóba a kategóriában. Az irány jó, csak valami plusz hiányzik még, de lehet, hogy nem sokáig.

Műszaki adatok - Kia Optima 1.7 CRDi

Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1685 cm3. Furat/löket: 77,2/90,0 mm Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 100 kW (136 LE)/4000. Nyomaték: 325 Nm/2000-2500. Sebességváltó: hatfokozatú automata. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4845/1830/1455 mm. Tengelytáv: 2795 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1591/1591 mm. Tömeg: 1581/1659 kg. Megengedett legnagyobb össztömeg: 2050 kg. Terhelhetőség: 469 kg. Csomagtartó térfogata: 505 l. Üzemanyagtartály térfogata: 70 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/h): 12,0 mp. Végsebesség: 197 km/h. Átlagfogyasztás: 6,0 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 158 g/km.