Túlnyomásos próbálkozás - Mercedes 10/40/65 Rennwagen

Vágólapra másolva!
Mint ma az elektronikusan vezérelt fék, olyan technikai különlegességnek számított a húszas évek elején a kompresszoros motor az autóiparban. Az alkalmazás egyik úttörője a Mercedeseket gyártó Daimler Motoren Gesellschaft volt, az 1923-as csúcsmodell pedig az a kétüléses sportváltozat, amelyből csupán 25 példány készült. Ezek egyikét Magyarországon fedezte fel Ocskay Zoltán.
Vágólapra másolva!

forrás: Veterán Autó és MotorA lapzárta előtti napokat kereséssel töltöttem. Szerettem volna megtalálni azt a képet, amelyen szerény személyem látható, amint egy kompresszoros Mercedes blokkot támogatok egy fészerben. A képet nem találtam meg, és a motor is régen másé már.

Valamikor a hetvenes évek végén történt Győrben. Ott akadtunk rá barátaimmal a becses ritkaságra, és nem volt könnyű meggyőzni a tulajdonost, hogy mondjon le a szép állapotú négyhengeresről. Persze, a pénz miatt volt a huzakodás, és remélem, egyszer majd adódik alkalom elmesélni a hónapokig tartó alkut.

Most legyen annyi elég: nagy nehezen a Volga kombiba tuszkolhattuk a rettenetes méretű szépséget. Széljegyzetként rögzítsük, a szovjet teherhordónak köszönhetően kerültem az alkalmi részvénytársaságba, abban az időben ugyanis egy lomha, de kitartó M24-es boldog tulajdonosa voltam.

Aztán az esztergomi Széchenyi tér egyik házának padlásáról is előkerült egy kompresszoros Mercedes, a nyolcvanas években, ami azért csúnya eljárás a sorstól, mert azon a téren több éven át rendezték a legendás esztergomi veterán ralik ügyességi versenyét, s miközben a bójákat kerülgették a FIAT Topolinók és Adlerek, gazdáik nem sejtették, hogy a fejük felett repkedő galambok milyen titok tudói.

Ez eddig tehát két kompresszoros Mercedes, a harmadikat képeinken láthatják, s még előkerülhet több is, mert Magyarországon, történetünk idején, 1924-ben 192 Mercedes autót tartottak nyilván, s 1924-ben az Autó című szaklap már több mint ötven kompresszoros motorú változatról adott számot. A márkaképviseletet ellátó Bárdi Imre rendszeresen hirdette ezeket a típusokat az újságokban.

Bárdi különben maga is versenyzett kompresszoros Mercedesszel, például a Sváb-hegyen, 1923-ban egy másfél literes típussal állt rajthoz. Mellette még egy kompresszoros - Kállay Tamás nemzetgyűlési képviselő egy Neuschloss-Lichtig túrakarosszériás modellel - és két, feltöltő nélküli Mercedes is küzdött a helyezésekért (Fritz von Zsolnay és Érdi Krausz György egy-egy hathengeres típussal).

Ugyanebben az évben, az 1875 kilométer hosszú Osztrák-Magyar Túraút 49 autóból álló mezőnyében is találunk egy kompresszoros Mercedest, méghozzá nem akárkivel. Alfred Neubauer, az Ezüstnyíl-csapat későbbi kiváló vezetője, a Mercedes leendő versenyigazgatója ült a 2,6 literes motorú 10/40/65 típusú sportkocsi volánja mögött.

Útját nem kísérte szerencse, a kipufogó lelazult, és mivel a versenyszabályok értelmében a motorháztető felnyitása a kiesést jelentette, fel kellett adnia a versenyt. S ha már a magyarországi Mercedes-versenyautóknál tartunk, említsük meg, hogy az 1922-es III. Sváb-hegyi versenyen Csermely Károly egy 100 lóerős repülőgépmotorral "házilag" összeépített Mercedes autóval vett részt.