Egységben a kavalkád - Matra M 530LX

Vágólapra másolva!
Mifelénk a Matra névhez legtöbben a szabadidő-autók elődjét, a Simca Ranchót kapcsolják. Meg, persze, a Mátra motorkerékpárt - ám annak a nevét "á"-val írják és magyar gyártású. Cikkünk főszereplője, az M 530LX sportkocsi azonban Franciaországban készült, 1973-ban. Csikós Zsolt számol be az autókülönlegességről.
Vágólapra másolva!

forrás: Veterán Autó és MotorAnnyiban nem tartoztam az átlagos gyerekek közé, hogy nem azok az autók izgattak, amelyek nagy számban előfordultak az utcán. Elsősorban egy piros, bukólámpás autó érdekelt, s bár sokszor láttam a budapesti utcákon, egyetlen újságomban, könyvemben sem találtam róla ismertetőt.

Később, a nyolcvanas években is felbukkant, PZ-s rendszámmal, erősen lemattulva, olajfüstöt köhögő kipufogóval, három henger erejével vánszorogva a külső sávban. Bő tizenöt évvel ezelőtt, az Árpád hídon már tréleren láttam átvonulni.

A kilencvenes évek végén jöttem rá, hogy szinte minden veterános emlékszik erre a Matra 530-asra - ez volt az az egyedi autócsoda, amely úgy tűnt ki hajdanán a Polskik, Daciák, Wartburgok szürke elegyéből, mint brazil vendégjátékos a svéd válogatottból.

Akkoriban működésképtelen múmiaként újra felbukkant egy külső Bécsi úti autókereskedésben. Gondoltam rá, hogy meg kellene menteni a ritka autót, de soknak tűnt a pénz (talán háromszázezer forint?), amit kértek érte. S valljuk be, gyáva is voltam.

forrás: Veterán Autó és Motor

Egy budakalászi autószerelő, Kemény Attila emberfeletti munkával végül megmentette az autót az enyészettől - úgy látszik, a név és a jellem néha találkozik. Ő sajnos nem ismerte az 530 LX-et, amikor olcsón hozzá lehetett volna jutni, csak jóval később, 1998-ban fedezte fel a II. kerületi Fényes Elek utcában, teljesen lepusztulva.

Omnia vincit amor, azaz a szerelem mindent legyőz - nevezték nevén ama kórt évezredekkel ezelőtt a rómaiak, amely Attilát azonnal megfertőzte. Másfél éven át mániákus rendszerességgel hagyta cetlijeit a kocsin, érdeklődve, hogy eladó-e. 2000 tavaszára törte meg a tulajdonos ellenállását, s mint szinte minden esetben, amikor a kuncsaft szeméből süt az éhség, az ár a csillagos eget verdeste.

forrás: Veterán Autó és Motor

Az utolsó porcikájáig felújítandó roncsért 850 ezer forintot kellett előteremtenie - az európai piaci érték bő háromszorosát -, miközben nyakig ült egy építkezésben. Az ukrán maffiózóknak tartozó kisvállalkozó nem szedi össze oly gyorsan adóssága kifizetésére a pénzt, mint ahogy Attila előteremtette a kis híján egymilliót a semmiből. Érthető, hogy birtokbavétel után a projekt egy évre C-vágányra került.