Jó autó, kis hibákkal - Csepel D344

Vágólapra másolva!
Reményeink szerint gyakran előfordul olvasóinkkal, hogy olyan, fényképekkel illusztrált írásokat közlünk, amelyek emlékeket ébresztenek bennük, élményeket idéznek fel. Így történt ez a júniusi Veteránban bemutatott Csepel D344-es és Antal Péter esetében is, aki az egyik fotón magát is felfedezte, és a magyar teherautóval kapcsolatos kiegészítéseit is elmondta Féjja Zsoltnak.
Vágólapra másolva!

Forrás: Veterán Autó és Motor"Honvédségi autó baleset utáni mentése" - olvasható a Veterán 2005/6-os számának 22. oldalán, egy hátára borult Csepelt ábrázoló kép alatt. Ennél többet nem tudtunk az esetről. Antal Péter azonban - aki a fotó jobb oldalán látható, egyenruhájában éppen balra lépked - olyan részletességgel mesél róla, mintha jegyzőkönyvet olvasna.

Akkoriban ő volt ugyanis a Magyar Néphadsereg Pontonos Hidász Ezred javítószázadának parancsnoka, hivatalból ott volt mindig, ha ehhez hasonló baleset történt az Ercsiben lévő egység körzetében. Az olyankor készült fényképeket pedig ma is őrzi.

"1973. november 11-én történt, Adony belterületén" - kezdi feleleveníteni az esetet. "Akkoriban népgazdasági munkán is dolgoztak a honvédség gépei, a HT 33-77-es rendszámú Csepel teherautó a pusztaszabolcsi tsz-ben szolgált. Aznap homokért indultak Adonyba, persze, >>svarcban<<, visszafelé, már megpakolva, egy kanyarban borultak árokba. Negyedik sebességi fokozatban, körülbelül 40 km/h sebességgel mehettek".

Forrás: Veterán Autó és Motor"A sofőr, Tóth honvéd vérében 1,42% alkoholt mértek. A szerencse az volt, hogy a vezetőfülke éppen az árokba került, így nem nyomódott össze, és a bent ülő négy személy csak könnyebb sérüléseket szenvedett, ezért a katonai ügyészség visszaadta parancsnoki hatáskörbe az ügyet, ha jól emlékszem. A mentést én irányítottam, két daruval emeltük meg a Csepelt, úgy, hogy az már a levegőben megforduljon, és a kerekeire tehessük le. Nem lett komoly baja, lemezmunkával helyrehoztuk."

Antal Péter harminc évig dolgozott a javítószázadban, a javításra, karbantartásra szoruló járművek között rengeteg Csepellel is találkozott. "Azt is tudom, hogy 143 zsírozógombja van" - adta bizonyítékát szaktudásának, amikor a júniusi cikk elolvasása után telefonon megkereste lapunkat. "Nem értek mindennel egyet, volnának kiegészítéseim" - mondta. A fenti történetet már besnyői otthonában beszélgetve jegyeztem le, közben a Csepeles cikket lapozgattuk.

Forrás: Veterán Autó és Motor

A műszaki adatokat olvasva elmosolyodott, mert a fülke alatti üzemanyagtartály valóban 65 literes, a főtartály viszont 150, ezt pedig nem említettük. "Mivel a résolajvezeték a felső tankba vezeti vissza az olajat, a felső tankról kell indulni, különben, az alsó tankot használva a felsőből kifolyik az üzemanyag. Ezt beleverték a katonák fejébe, aki mégis elfelejtette, annak ki kellett fizetnie az üzemanyagkárt" - idézi fel a néphadsereg egyik alapszabályát.