Vágólapra másolva!
Nekem az a lényeg, hogy orosz legyen, katonai, zöld és fogja a mágnes - Kozma Károly ars poeticája ez, amelynek materializált változatát rövid időre ki is próbálhattuk.
Vágólapra másolva!

Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)

Eredetileg a híradós alakulatnál szolgált, de az utászok is használták a típust. Most a polgári védelem jelvénye látható a kocsi oldalán
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Valamikor 2007 tavaszán került az UAZ Kozma Károlyhoz, aki barátaival rögtön neki is esett a felújításnak. Zsigereire szedték, vadul kutattak a korrózió leghaloványabb jelei után, de mint kiderült, az idő vasfoga nem bírt a szovjet acéllemezekkel. Felesleges lett volna szemcseszórással tisztítani a karosszériát, s a lakatos sem kelt kedvetlenül reggelente, amikor ezen az autón dolgozott, csupán néhány lyukat foltozott be a hátsó raktér padlólemezén. A kör alakú hiátusok a honvédségi járműjavító szakembereinek keze munkáját őrizték, akik farostlemezzel és mustársárga műbőrrel tették komfortosabbá a belteret. Ennek nyomai teljesen eltűntek.

A fényező csupán szórókittel vonta be a felületeket, s ha valahol hullámos maradt, annak az az oka, hogy gyárilag is olyan volt. Az árnyalat nem a honvédség által használt zöld, hanem a hetvenes évek elejéről származó Zsiguli-szín, melyet egy festékkeverő műhely legmélyéről sikerült előtúrni. Egy liter előállítása közel annyiba került, mint ha valamilyen gyöngyházmetál anyagot kevertek volna ki. Régi típusú festéket használtak, amelyhez mattító hatású oldószert adagoltak. Ma már nem alkalmazzák, mert nem vízbázisú, ráadásul nehéz vele bánni, gyorsan "húz".

A kárpitok is megújultak - szándékosan nem azt írtam, hogy megszépültek. A nagykereskedésekben minden alkalommal furán néztek a kárpitosra, mert a minél rondább anyagokat kereste. Amit talált, az borítja most az üléseket és a vezetőfülke tetejét. Minden csavar eredeti, tisztítás és kadmiumos fürdő után visszakerültek a helyükre. Az abroncsok gyáriak, bár egy ukrán cég újra készíti ezeket a "macitalpas" gumikat. Olcsó megoldás, azonban korántsem tartós. Kétféle mintázat van forgalomban: országúti és terepre való. Károly szerint az utóbbitól haragos lesz az autó kinézete, így ezt használja, tudomásul véve, hogy egy garnitúra terepmintázatú gumi körülbelül egy év alatt elkopik.

Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)

Először a hadsereg nyúzta, a kiforrott technika csak később állt a civilek szolgálatába


A motor szinte bejáratósnak mondható, mert a számláló állása alig tízezer felett van. Nem csoda, a jármű egész életét egy repülőtér közelében lévő dombtetőn töltötte. A kilométeróra-spirálról maga a tulajdonos szedte le a Magyar Néphadsereg plombáját. Rádióbemérő kocsiként szolgált az UAZ hosszú évekig, majd leszerelték, és Gyál város polgárőreinek lett hű társa. Tűzoltóautóként használták, vagyis csak használták volna, mert tűzeset soha nem volt a településen, így fészerben pihent tovább.

Az erőforrás a Volga M21-esből ismerős 70 lóerős, benzinüzemű, 2445 köbcentiméteres, felülszelepelt négyhengeres. A szovjet mérnökök csak a harmadik és a negyedik fokozatot szinkronizálták a tolókerekes sebességváltóban. Az osztómű kétfokozatú és mechanikus. Az elektromos hálózatot árnyékolt zavarszűrővel látták el. A típust ebben a formában a mai napig folyamatosan gyártják 1966 óta, s még ma is igazi bestseller Oroszországban és a volt Szovjetunió más tagországaiban. Kitűnő terepjáró képessége, könnyű kezelése és karbantartása miatt vált kedvenccé.

1985-ben némileg módosítottak a 452-esen, finomítottak a belsőn, több lett a műanyag, a visszapillantó tükrök megnőttek s plasztikburkolatot kaptak, továbbá gumi ütközőbabák kerültek a lökhárítóra, az ablaktörlő lapátok fekete színűek, az első indexlámpák pedig nagyobb méretűek lettek. Ezen a 2206-os kóddal ellátott változaton a ködlámpa is szériatartozék volt.

Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)

A 469/B, azaz a parancsnoki változat terepjáró képességeivel bárki elégedett lehet, a fogyasztásával kevésbé. Komfortosabb verzióját Hunterként gyártják


A legelterjedtebb változat a busz, ezt a magyar honvédség is előszeretettel használta, főként rádiós és tűzszerész-alakulatoknál volt hadrendben. Polgári vonalon a vízműveknél, az áramszolgáltató cégeknél és az erdőgazdaságoknál alkalmazták. Selejtezésük után magánkézbe kerülve az erdős és a szőlőtermelő vidékek málhás lovává vált.

Vad csörte volt - ezzel tudnám legjobban jellemezni a menetpróbát. Amit nem a 452-essel tettünk meg, hanem egy technikailag lényegében vele megegyező 459-es parancsnoki UAZ-zal. Ez fiatalabb, de az idők során nem sokat változtattak a futóművön és a motoron. A nagy hasmagasság és a kis tengelytáv miatt a jármű hihetetlen terepviszonyok között is megállja a helyét. Nem vagyok gyakorlott offroados, de még így sem sikerült megakasztanom a gépezetet. A helyszínül szolgáló gyáli krosszpálya igazi kihívást jelent bármely terepre tervezett járműnek. Siratófal, laza talaj, éles szögű kanyarok, teleszkópot recsegtető bakhátak jellemzik. Károlynak több ismerőse rázkódott már a jobb egyen, szerinte sokkal szórakoztatóbb, mintha vidámparkba vinné őket. Megtudtam, a pályának létezik olyan pontja, ahol úgy meg lehet dönteni az UAZ-t, hogy egy pillanatra elmegy az olajnyomás. Kipróbáltuk, valóban, de ezzel egyenes arányban az egekbe szökött a vérnyomásom.

Az autó orra alatt semmit nem láttam, a jármű és a földút viszonylatában közelebb voltunk a kilencven fokhoz, mint eddig bármikor. Ezt persze nem mertem vállalni, amikor az én kezemben volt a volán, annál inkább az áthajtást a sűrű egymásutánban következő bukkanókon. Kuplung-gáz-kuplung-gáz, csak ezt a két pedált kellett használnom. Majd jött egy meredek fal, és még jó néhány, melyet köhintés nélkül teljesítettünk, végig "utcai" második fokozatban. A fogyasztást örömautózás közben figyelmen kívül hagytuk, de 15 és 20 liter között táplálkozott a kicsike. Valamit valamiért, most úgyis olcsó a benzin.

GAZ 704-es utánfutó

Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)

A ritkaságszámba menő kiskocsit a rádiós alakulat használta. Ebben szállították a híradós berendezések üzemeltetéséhez szükséges áramfejlesztőt, egyéb szállítási feladatokra nem alkalmazták. A rakfelület magassága megegyezik az UAZ-éval, s az utánfutó legtöbb alkatrésze is az Uljanovszki Autógyárban készült. A részegységek azonossága miatt gyorsan és olcsón javítható. A váz a merevítéseknek köszönhetően masszív, talán túl is van biztosítva. Az utánfutó elején található kis doboz rejti a gyári szerszámkészletet, amelyből csak egy-két szerelővas hiányzik.

Károly egy nyíregyházi vastelepről jutott hozzá rossz állapotban, és hozzálátott a teljes felújításhoz. A ponyva teljesen új, lenvászonból készült, a rögzítőfülek pedig eredeti honvédségi bőrövekből. Sokan nem szeretik ezt a vízhatlan borítást, mert hamar kifakul, nehéz vele dolgozni és drága is. Ennek ellenére ez a legjobb megoldás a nedvesség platón kívül tartására.

Az országban ez az egyetlen GAZ 704-es utánfutó, amely hivatalos műszaki vizsgával rendelkezik. Sikeres teljesítése nem volt sima ügy. Mivel csak a honvédség használta, a típus nem szerepelt a hatóságok rendszerében, ezért először regisztrálni kellett. A másik probléma a nem európai uniós szabvány szerinti csatlakozófej volt. Hogy ne legyen olyan egyszerű, a vizsgabiztosoknak a vontatási magasság sem tetszett. Csak úgy maradhatott meg az eredeti vonószem és kaphatott forgalmi engedélyt a jármű, hogy összevizsgáztatták az UAZ-zal. Károlyt idézve "elég bonyolult, bürokratikus és zsebbe nyúlós folyamat volt."




Műszaki adatok
Motor.
ZMZ-451 E típusú soros, négyhengeres, felülszelepelt, benzines. Összlökettérfogat 2445 cm3. Legnagyobb teljesítmény 70 LE (4000/min). Elektromos rendszer 12 V.
Erőátvitel. 4+1 fokozatú, tolókerekes váltó, a III. és a IV. fokozat szinkronizált. Egytárcsás, száraz tengelykapcsoló. Kétfokozatú, mechanikus osztómű. Kapcsolható összkerékhajtás.
Felépítés. U keresztmetszetű, sajtolt acélidomokból hegesztett létraváz. Kétszemélyes vezetőtér. Elöl és hátul félelliptikus laprugók hidraulikus lengéscsillapítóval.
Méretek, tömeg. Hosszúság 4360 mm, szélesség 1940 mm, magasság 2090 mm. Tengelytáv 2300 mm, hasmagasság 220 mm. Saját tömeg 1720 kg. Rakodótér 2730x1820x1320 mm. Terepszög elöl 36°, hátul 30°, lejtőmászó képesség 30°, gázlóképesség 0,7 m. Az üzemanyagtartály térfogata 56+30 liter.
Menetteljesítmények. Legnagyobb sebesség 90 km/óra. Hatótávolság 570 km. Átlagos tüzelőanyag-fogyasztás 14,5 l/100 km.