Életveszélyt okozhatnak az útfelújítások

Vágólapra másolva!
Halálos baleseteket is okozhatnak a szabálytalanul elkerített, nem kellően látható útfelújítások, út menti munkagödrök. Megnéztük, ki a felelős az elkerítésért és milyen alapelvek szerint kell elválasztani a munkaterületet a közlekedőktől. Sokszor a felújítás után kint felejtett korlát, vagy sebességkorlátozó tábla okoz gondot az autósoknak - igaz utóbbi nagy segítség a traffipaxozó rendőröknek.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Lámpával, táblával és korláttal jelölt, elkerített munkagödör a Thököly úton


A helyszínre érkező mentők már nem tudták megmenteni a fiatalember életét - közölték nemrég a híradások azzal a kerékpárossal kapcsolatban, aki egy útfelújításnál beleesett egy munkagödörbe. A szentesi Tisza-hídon történt balesetnél - a helyi rendőrök szerint - nem kerítették el a két méter mély gödröt, sőt, még csak nem is jelölték meg azt. A szentesi rendőrkapitányság nyomozást indított ismeretlen tettes ellen foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés gyanúja miatt.

Nem ritka az útfelújításokhoz kapcsolódó hasonló baleset, közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) sajtóosztályának munkatársa az [origo] érdeklődésére. Bár nem létezik a rendőrségi statisztikákban ilyen kategória, az ORFK szerint minden évben vannak hasonló halálos tragédiák, a személyi sérüléses balesetek száma pedig még gyakoribb.

Beleesett a gyalogos a csatornába

Szécsi Tibor őrnagy maga volt a szemtanúja egy olyan esetnek, amikor egy gyalogost a járdán ért baleset a munkaterület szabálytalan elkerítése miatt. Séta közben egyszer hangos szidalmazásra és sűrű bocsánatkérésre lett figyelmes az őrnagy. Az történt, hogy a járda közepén egy szerelő felszedte a csatornafedelet, de csak az egyik irányból rakott ki korlátot, a másikról érkezve azonban egy vak pont beleesett a nyílásba, egyenesen a szerelő fejére. "Ez nem vicc, és a legszomorúbb az volt a történetben, hogy miközben a vak férfi többször elnézést kért, az egészért felelős szerelő dühösen szidta őt" - mondta az őrnagy.



Ezt támasztja alá a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től (MK) kapott több baleseti jegyzőkönyv, amelyek szerint kerékpáros, motoros és autós is elszenvedője volt az út menti munkák, mély munkagödrök miatt bekövetkezett szerencsétlenségeknek az elmúlt években. A hivatalos megfogalmazás szerint minden esetben az "elsődleges ok" a "pálya hibája" volt, a baleset kiváltója pedig a "veszélyes helyek nem megfelelő jelzése".

A legfontosabb: láttatni és elkeríteni

"Nem létezik két egyforma munkaterület" - felelte Tóth János, egy német-magyar útépítő cég építésvezetője arra a kérdésre, miként kell szabályszerűen és biztonságosan megjelölni egy-egy felújítandó útszakaszt. A kiindulási pont minden esetben az, hogy az út kezelője (az MK, az Autópálya-kezelő Zrt. vagy az önkormányzat) a munkák megkezdése előtt elkészít a kivitelező számára egy forgalomtechnikai tervet. Ez a bibliája az adott útfelújításnak, ez határozza meg a munkaterület pontos megjelölésének módját és elválasztását a forgalomtól.

Forrás: MTI

A metróépítés miatt terelőfalat és betonkorlátot húztak a kivitelezők a forgalom és munkaterület közé a Műegyetem előtti rakparton


A terv alapja minden esetben "A közutakon végzett munkák elkorlátozási és forgalombiztonsági követelményeiről" szóló 2001-es KöViM rendelet, valamint egy legutoljára 2007-ben frissített vaskos könyv, amely az "Útügyi műszaki előírás" nevet viseli. Az alapelv minden esetben a láthatóság és az elkerítés. Ezen felül azonban minden más aprólékos munkával, mérések és számítások után kidolgozandó részletkérdés, ami attól függ, hogy lakott területen belül vagy kívül folyik a munka, milyen széles és hosszú, irányonként egy vagy többsávos az út, és hogy állandó vagy mozgó korlátozásról van-e szó.

A munkaterület megjelöléséért mindig a kivitelező a felelős, akinek mindezek függvényében számos technikai eszközt kell használnia, például közúti jelzőtáblákat (építést jelző, terelő-, kikerülésiirány-, behajtani tilos, egyirányú forgalmú út, mindkét irányból behajtani tilos tábla), útépítési elkorlátozó eszközöket (terelőkorlát, terelőfal, terelőlánc, jelzőszalag, bója) valamint forgalomirányító és útelzáró jelzőlámpákat (háromszínű közlekedési lámpa, folyamatos piros vagy villogó sárga fényt adó lámpa).

Néhány fontos részlet a KöVIM-rendeletből

2. § A munkát végző kivitelező felelős az út kezelője által meghatározott feltételeknek megfelelően az úton vagy annak közvetlen közelében végzett, a közúti forgalmat érintő munka miatt szükséges közúti jelzőtáblák, útépítési elkorlátozó elemek és eszközök, a forgalomirányító jelzőlámpák és az útelzáró jelzőlámpák elhelyezéséért és fenntartásáért továbbá eltávolításáért.

1. Általános előírások
1.1. A közúton végzett munkákkal érintett munkaterületet a forgalomtól külön kell választani, és jelezni kell. Ennek megfelelően a közúti munkahelyet el kell határolni (általában elkorlátozással), közúti jelzéssel kell jelölni és a munkahelyre előjelzéssel kell felhívni a figyelmet.
1.2. A közúton végzett munkák miatt elhelyezett közúti jelzések a forgalmat csak a szükséges legkisebb mértékben korlátozhatják. Ezeket a jelzéseket a munkák megszűnésével, ideiglenes szüneteltetésével haladéktalanul el kell távolítani, vagy érvényteleníteni kell, a munkák térbeni, illetve időbeni előrehaladásával át kell helyezni, illetve a szükséges mértékben módosítani kell.

1.4. Az elkorlátozó elemeket, közúti jelzőtáblákat és jelzéseket kihelyezéskor úgy kell rögzíteni, hogy azok a vonatkozó jogszabály szerinti szélterhelés esetén ne csússzanak el, ne dőljenek fel, és ne forduljanak el.

1.9. A jelzések és jelzőberendezések fenntartását, megfelelő helyzetét a közúton munkálatot végzőnek (ha szükséges folyamatosan) ellenőriznie és biztosítania kell. Ez a kötelezettség fennáll akkor is, ha a munkavégzés szünetel, de az elkorlátozást fenn kell tartani.

1.15. Bármely közúton forgalomkorlátozást, illetve terelést csak a közútkezelői hozzájárulásban foglaltak betartásával szabad megvalósítani. Amennyiben maga az elkorlátozás vagy az elkorlátozás miatti közúti jelzések elhelyezése több útkezelőt érint, a közútkezelői hozzájárulást mindegyik közútkezelőtől meg kell kérni.