A narancsot a legtöbben C-vitamin tartalma miatt fogyasztják. Az amerikai Brigham Young Egyetem táplálkozáskutatói megvizsgálták, hogy miben több a narancs, mint a C-vitamin-tabletta.

A vizsgálat eredményei szerint, a korábbi ajánlásokkal összhangban valóban érdemesebb narancsot fogyasztani, mint tablettát, mert a gyümölcs az antioxidánsok egy különleges és nagyon egészséges kombinációját tartalmazza. A narancs antioxidáns-összetételéről a Journal of Food Science című táplálkozási szaklap számolt be.

Mire jók az antioxidánsok?

Természetes élettani folyamat, hogy igen reakcióképes molekulák, úgynevezett szabadgyökök keletkeznek a szervezetben. Fontos szerepük elsősorban abban rejlik, hogy védelmet nyújtanak a szervezetet megtámadó káros mikroorganizmusok ellen. A szabadgyökök tevékenységét egy védelmi rendszer szabályozza. Ha ez zavart szenved, a szabadgyökök elszaporodva károsan befolyásolják az egészséges sejtek működését, és elősegítik az öregedési folyamatokat.

Mindenegyes alkalommal, amikor szénhidrátot vagy zsírt fogyasztunk, vérünkben megnő a szabadgyökök mennyisége, aminek hatására idővel többek között szív- és érrendszeri betegségek alakulhatnak ki. Desszertként gyümölcsöt fogyasztva azonban a szabadgyökök felhalmozódását ellensúlyozhatjuk.

A szervezetben felhalmozódott felesleges szabadgyökök sejtkárosító hatása ugyanis antioxidánsokkal megakadályozható, illetve csökkenthető. Ezentúl az antioxidánsoknak kitüntetett szerepet tulajdonítanak az öregedés lassításában és egyes betegségek kialakulásának megakadályozásában is.

Több antioxidáns együtt hatásosabb, mint egy önállóan

Az antioxidánsok egy részét a szervezet maga termeli meg, de táplálék útján is hozzájuk juthatunk. Antioxidáns hatással rendelkeznek egyes vitaminok, ásványi anyagok és egyéb anyagok: például az E-vitamin, a C-vitamin, a béta-karotin, a szelén, egyes mikroelemek (magnézium, cink, mangán, réz), a kéntartalmú vegyületek, vagy a flavonoidok.

A Brigham Young Egyetem kutatói a narancsot analizálva egyenként megvizsgálták a gyümölcs antioxidánsait, illetve mérték, hogy a szabadgyökök elleni harcban önállóan vagy egy másik antioxidánssal párban hatásosabbak-e. Azt találták, hogy egyes kombinációk (például a hesperidin és a naringenin) erősebb antioxidáns hatással rendelkeznek, mint külön-külön.

A kutatók a leghatásosabb kombinációkat szabadalmaztatják. A narancs mellett vizsgálják az áfonya és az eper antioxidáns összetételét is. Hangsúlyozzák azonban, hogy saját vizsgálataikból is egyértelmű: csodakeverékek helyett az egészségmegőrzés legegyszerűbb módja a bőséges gyümölcsfogyasztás.

Már Szent-Györgyi is felfigyelt az antioxidánsokra

Érdekesség, hogy Szent-Györgyi Albert már 1936-ban kimutatta, hogy a citrusfélékből származó flavonoidok (az antioxidánsok egy csoportja) csökkentik a hajszálerek törékenységét és áteresztőképességét. A legtöbb flavonoid vegyület kedvező hatását egyéb antioxidánsokkal (A-, C-, E-vitamin) együtt fejti ki. Ezért a legkedvezőbb hatás elérése érdekében fontos, hogy az antioxidánsokat természetes forrásból, változatosan összeállított étrendből kapja meg a szervezet.