A céklalé fokozza a sportolók teljesítményét, javítja az idősek fizikai állapotát.

A céklalé az elmúlt évben a sportolók körében nagy karriert futott be, miután az angliai Exeter Egyetem kutatói azt találták, hogy rendszeres fogyasztása az állóképességet akár 16 százalékkal megnöveli. Nagy-Britanniában az atlétáktól kezdve a Premier League focistákon át a kerékpárosokig szinte minden sportág képviselői körében rövid időn belül elterjedt a céklaléf-ogyasztás.

Az Exeter Egyetem legújabb, a Peninsula Orvosi Egyetemmel közös kutatása szerint azonban a lila lé fogyasztása nem csak a sportolók számára előnyös. A Journal of Applied Physiology című szaklapban megjelent tanulmányban a kutatók azt vizsgálták, hogy alacsony intenzitású mozgást végzők (például gyalogló idősek) esetében a céklalé milyen élettani hatással bír. A kardiovaszkuláris betegségekkel küzdők számára ugyanis, mivel nem képesek elegendő mennyiségű oxigént felvenni, az olyan egyszerű mozgások, mint a gyaloglás is nehézséget jelentenek.

A rendszeresen céklalét fogyasztóknak a kísérlet szerint kevesebb oxigénre volt szükségük, a gyalogláshoz konkrétan 12 százalékkal kevesebbre. A jótékony hatás hátterében az áll, hogy a zöldségben lévő nitrátok tágítják az ereket és csökkentik a vérnyomást. Ezen túl a cékla hat az izomszövetekre is: csökkenti az izmok mozgás közbeni oxigénszükségletét.

A nitrátok szerepét a kutatók úgy igazolták, hogy a tesztalanyok egy részének céklalét, másik részének viszont ízre ugyanolyan, ám nitrátoktól mentes lét adtak. A vizsgálatból egyértelműen látszott, hogy a pozitív hatás a céklalében található nitrát eredménye.

A kutatók szerint élettani hatásai miatt a céklalé nem csak az idősek számára előnyös, hanem életkortól függetlenül minden szív- és tüdőbetegségben szenvedő fizikai állapotát javíthatja.

Ilyenkor télen már csak azért is érdemes minél több céklát fogyasztani, mert azon kevés, nem import zöldségek közé tartozik, amely itthon is megfizethető áron elérhető.