Az orvos empátiája kimutathatóan segíti a beteg gyógyulását - állapították meg amerikai kutatók. A régi megfigyelést első ízben erősítették meg tudományos módszerekkel: azok az orvosok, akik magasabb pontszámokat értek el egy empatikusságot mérő teszten, kedvezőbb klinikai eredményeket értek el betegeik kezelése során, mint az ugyanolyan kezelést folytató, de kevésbé empatikus kollégáik.

Az Academic Medicine e havi számában közölt vizsgálatban 891, cukorbetegségben szenvedő páciens vett részt, akiket 2006 júliusa és 2009 júniusa között kezelt 29 orvos valamelyike a philadelphiai Thomas Jefferson Egyetem kórházában.

Mohammadreza Hojat, a pszichiátriai és humán viselkedéstani tanszék kutatója és munkatársai az orvosok empatikusságát az egyetem saját fejlesztésű, széles körben elfogadott tesztjével, az úgynevezett Jefferson-empátiaskálával (Jefferson Scale of Empathy) mérték. Ez a teszt az empátiát egy tudatos tulajdonságként definiálja, amelynek része a megértés és a segítő szándék. Húsz kijelentésből áll, amelyeket 1-től 7-ig lehet pontozni (minél nagyobb a pontszám, annál inkább egyetért az illető a kijelentéssel).

A betegek gyógyulásának követésére a kutatók rendszeresen mérték a vércukorszint-ingadozást tükröző glikohemoglobin- (HbA1c-) értékeket, valamint a "káros" LDL-koleszterin szintjét. Azt találták, hogy azokban a betegekben, akiknek a kezelőorvosa magas pontszámot ért el az empátiateszten, a vércukorszint-szabályozás és az LDL-koleszterin-szint nagyobb eséllyel volt megfelelő, míg az alacsony pontszámú orvosok betegeiben gyakrabban fordult elő rossz vércukorszint-kontroll és túlságosan magas LDL-koleszterin-szint.

A szerzők szerint az empatikus orvosi attitűd nagyobb elégedettséget, bizalmat és együttműködést eredményez a beteg részéről, ami kedvezőbb klinikai eredményekhez vezet. Cikkükben felhívják a figyelmet arra, hogy szakmai testületek - például az Amerikai Orvosegyetemek Társasága (American Association of Medical Colleges) - már korábban szorgalmazták, hogy az empátia vizsgálatát és tanítását építsék be az orvosképzésbe.