Adjunk egy esélyt a mángoldnak!

2011.05.23. 14:30

A piacokon már megjelent a mángold. Érdemes kísérletezni vele, mert tápanyagban gazdag, védi a szemet és csökkenti a daganatos betegségek kockázatát. A spenóthoz hasonlóan főzelékként, tésztákhoz is fogyaszthatjuk.

A mángoldot római káposztának és leveles répának is nevezik. Bár a cukorrépa rokona, nem gyökerét, hanem húsos, megvastagodott levélnyelét és levelét fogyasztjuk. Levele a spenótot helyettesítheti (de intenzívebb ízű), levélnyelének felhasználása pedig a spárgához hasonló. 

A konyhakertekben május végétől szeptemberig szedhető. A levél- vagy metélőmángoldnak több fajtája is létezik, amelyek a levelek méretében és színében (a halványabb zöldtől a sötétzöldig terjedhet) térhetnek el. A bordás- vagy szármángoldnak a levélnyele piros, de létezik fehér és sárga változata is.

Fogyókúrázók is fogyaszthatják

A rebarbarához hasonlóan a mángold energiatartalma is alacsony (19kcal/100g), víztartalma közel 93 százalék.

Zsír elhanyagolható mennyiségben van benne, fehérjetartalma pedig, bár alacsony (1,8-2,1g/100g), de értékes, a szervezet számára nélkülözhetetlen aminosavakból áll. Szénhidráttartalma sem nagy (3,7g/100g), így fogyókúrázók és cukorbetegek is betervezhetik étrendjükbe. 

Magas élelmirost-tartalmának (3,3g/100g) legnagyobb része vízben nem oldódó pektin. Szerves savai (oxálsav, almasav, citromsav) élénkítő hatásúak.

Védi a szemet, csökkenti az emésztőszervi daganatok kialakulásának kockázatát

A vitaminok közül nagy mennyiségű K-vitamin és béta-karotin van benne, és kiemelkedő mennyiségben tartalmazza a B-vitamin csoport tagjait, például, B1-, B2-, B6-vitamint, niacint és folsavat. 

Említésre méltó még C- és A-vitamin-tartalma. Ásványi anyagokban is gazdag, kiemelkedő kalcium-, kálium-, magnézium-, vas-, foszfor-, nátrium-, cink-, réz- és szelénforrás.

A betegségmegelőző hatású flavonoidvegyületek közül lutein és zeaxanthin található a mángoldban. 

Tápanyagainak köszönhetően a zöldség erősíti az immunrendszert, csökkenti a tüdő- és emésztőszervi daganatos betegségek kialakulásának kockázatát, valamint védi a szervezetet a káros szabadgyökök felhalmozódásától. A lutein és a zeaxanthin az A-vitaminnal együtt segítik a szem egészségének megőrzését is.

Főzelékként, krémlevesként, rakott tésztaként is elkészíthetjük 

Figyeljünk rá, hogy a zöldségből mindig csak annyit vásároljunk, amennyit felhasználunk. Hűtőszekrényben ugyanis csak rövid ideig tárolható, nedves konyharuhába csomagolva azonban egy-két nappal kitolhatjuk felhasználhatóságát. (A fagyasztást viszont jól tűri: a leveleket és a feldarabolt szárakat három percig főzzük forrásban lévő vízben (vagyis blansírozzuk), majd jól lecsepegtetve, nylonzacskókba adagolva tegyük el a téli hónapokra.)

Ügyeljünk rá, hogy a levelek és a szárak épek, élénk színűek legyenek, a zöldség állaga pedig kemény legyen. Levelének vastag erezetét érdemes kivágni, mert ez a része lassabban puhul meg. 

A mángold levélnyeléből és leveléből is készíthető saláta, főzelék, krémleves, omlett, rakott tészta vagy fasírt. Legjobb fűszere a fokhagyma. Főzelékként a spenóthoz hasonlóan érdemes megfőzni. Nyeléből pedig a rebarbarához, és a spárgához hasonló ételek készíthetők.

Forrás: Wikipedia

 Tápanyagtartalom források:

Rodler Imre Kalória- és tápanyagtáblázat Medicina Könyvkiadó Zrt. Budapest, 2008

USDA (Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma)

KAPCSOLÓDÓ CIKK