Egy friss felmérés szerint az Egyesült Államokban a kétéves vagy fiatalabb gyermekek 90 százaléka naponta 1-2 órát néz tévét, és 3 éves korára minden harmadiknak saját készüléke van a szobájában. Sok szülő gondolja úgy, hogy a gyermekműsorok fontos szerepet töltenek be a kisgyermekek szellemi fejlődésében, pedig a szakemberek szerint a televíziózás igen káros lehet ebben az életkorban .

Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia (AAP) először 1999-ben hívta fel a figyelmet arra, hogy bármennyire egyszerű is televízióval lekötni a kétévesnél fiatalabb gyermekeket, a könnyebb út választásának több negatív hatása lehet, mint pozitív. A szakemberek továbbra is azt javasolják, hogy a kétévesnél fiatalabbak minél kevesebbet tévézzenek, és inkább más módszerek segítségével ismerjék meg az őket körülvevő világot.

Van-e értelme oktató videót mutatni a kétévesnek?

Egy új felmérés keretében a szakemberek arra a kérdésre keresték a választ, hogy a kétévesnél fiatalabbak számára készített tévéműsorok és videofilmek tényleg tanítanak-e, illetve jelenthetnek-e veszélyt ezek a műsorok a gyermekek számára.

Az eredmények szerint a csecsemők és kisgyermekek részére készített, változó minőségű "oktató" műsorok zöme ténylegesen nem tanít, mert a tanulási effektus csak akkor érvényesül, ha a gyermek érti a műsor tartalmát és összefüggéseit, ami azonban leghamarabb kétéves kortól jellemző.

A lefekvés előtti televíziózás ráadásul rendszertelen alvási szokásokat és rosszabb alvásminőséget eredményezhet, amely a későbbiekben kedvezőtlen hatással lehet a gyermek viselkedésére és kedélyállapotára. A megfigyelések szerint a komoly médiafogyasztó babák nyelvi fejlődése lassúbb, és a képernyő előtt ülés csökkenti a gyermek és a szülő közti kommunikációt, ami rendkívül fontos ebben az életkorban.

Tévé helyett szabad játék

A gyermekorvosok ajánlása szerint a kötetlen, szabad játék sokkal jobb a fejlődő agy számára, mint a képernyő, mert fejleszti a kreativitást és a problémamegoldó képességet. A játék során a gyermek motorikus képességei fejlődnek, megtanul érvelni, leköti magát, a szülővel folytatott kommunikációból pedig sokkal többet tanul, mint a tévéműsorokból.

A szakemberek szerint mindenképpen célszerű minimálisra csökkenteni a babák médiafogyasztását, ezért nem is tanácsolják tévékészülék elhelyezését a gyerekszobában. Televíziózás helyett a szülők inkább tartsák közelükben a gyermekeket, beszéljenek hozzájuk és foglalják le őket a saját tevékenységükhöz kapcsolódó egyszerű játékokkal, például egymásba rakható sütőformákkal, miközben ők főznek. A legjobb, amit a kisgyermekekért tehetnek a szülők, hogy hagyják őket szabadon játszani - akár egyedül, akár szülői részvétellel -, de lehetőleg a képernyők kiiktatásával.