Fogyás erőfeszítés nélkül: nyolc apró trükk

2012.01.09. 05:56

Az ünnepek alatt felszedett egy-két kiló leadásához nem kell rögtön szigorú diétába fogni, elég néhány apró trükköt betartani.

Mindenki tisztában van azzal, hogy a szükségesnél nagyobb kalóriabevitel és a kevés mozgás hízáshoz vezet, ám a legújabb kutatások szerint a folyamatot egyéb tényezők is befolyásolják. Ma még nem lehet biztosan tudni, hogy ezek a tényezők milyen módon hatnak az elhízás folyamatára, de a brit New Scientist magazin összegyűjtött nyolc olyan trükköt, amelyek segíthetnek megszabadulni a felszedett kilóktól. Persze ezek a módszerek nem nagyobb súlyfeleslegtől segítenek megválni, inkább a szezonális, 2-3 kilós súlygyarapodástól való megszabadulásban támogathatnak.

Nyugalom
Az extrém stressz ugyan általában fogyáshoz vezet, a mindennapos stressz viszont éppen ellenkező hatású. A kutatások szerint a rendszeres stressz leküzdésének egyik leggyakoribb módja a zsíros, magas kalóriatartalmú ételek fogyasztása, mert ilyenkor megnő az agy jutalmazásért felelős területeinek aktivitása. A szakemberek azt javasolják, hogy a rendszeres stresszben élők ne a kalóriákat számolgassák, hanem próbálják megelőzni a stressz kialakulását, lélegezzenek mélyeket, alkalmazzanak meditációs gyakorlatokat.

Hűvösebb szoba
Az elmúlt 30 évben a fejlett világban a lakások átlaghőmérséklete folyamatosan emelkedett, és egyes felmérések szerint a túl meleg otthonban élőknél kétszer nagyobb az elhízás valószínűsége. 18 °C körüli hőmérsékletben a szervezet a barna zsírsejtek égetésével próbálja melegíteni magát, ezért a termosztát letekerése nem csak pénztárcakímélő, de még a fogyást is elősegítheti.

Fehérjefogyasztás
Egyes kutatók szerint segíthetik a fogyást a fehérjedús diéták. Egy átfogó ausztrál tanulmány szerint a fehérjében gazdagabb (15 %-ot tartalmazó) étrend hatására a szervezet több kalóriát éget, ráadásul a fehérjék hosszabb ideig tartó teltségérzetet is okoznak.

Jól megválasztott csomagolás
Nem csak a termék címkéjét érdemes tanulmányozni, hanem azt is, milyen csomagolóanyagba tették. A műanyag vagy fém csomagolóanyagok között vannak olyanok, amelyekből a szervezet hormonrendszerére - elsősorban a pajzsmirigyre - ható vegyületek juthatnak az élelmiszerbe, így a csomagolás akár az anyagcserét is befolyásolhatja. Célszerű kerülni a ftalátot vagy biszfenol-A-t (BPA) tartalmazó műanyag csomagolóanyagokat, amelyek amellett, hogy megzavarhatják a hormonrendszer működését, az anyagcsere befolyásolásával még elhízáshoz is vezethetnek.

Lámpaoltás
Állatkísérletek bizonyították, hogy 8 hét alatt 10 százalékkal nőtt azoknak az egereknek a súlya, akik éjszaka lámpafénynek voltak kitéve. Ha valamilyen okból (például többműszakos munkarend miatt) felborul a megszokott "világosság-sötétség" ciklus, sokkal nagyobb valószínűséggel következik be súlygyarapodás. A szakemberek mindenkinek azt javasolják, hogy lehetőség szerint tartsák be a nappal-éjszaka ciklust, és kerüljék a kék színű fényhullámokat a hálószobában, mert ezek különösen rossz hatással vannak a biológiai órára.

Vidéki élet
Egy kiadós séta vagy futás sokat segít a fogyásban - de nem a városban. A legújabb kutatások szerint a városi levegőben található szennyeződések beszívása növeli a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát, és elősegíti a hasi zsírlerakódást is. A finomrészecskék persze bárhova eljuthatnak, de úgy tűnik egy vidéki sétával többet tehetünk alakunkért, mint egy nagyvárosi kocogással.

Alvás
Számos kutatás igazolta, hogy a kevés alvás elhízáshoz vezethet. Egy hat évig tartó kutatás megállapította, hogy a súlytöbblettel rendelkezők kevesebbet (átlagosan 6,3 órát) aludtak, mint a normál testsúllyal rendelkezők. Egy másik vizsgálat 3-5 év közötti gyerekeknél talált összefüggést a kevés alvás és az elhízás között. A jelenség hátterében az áll, hogy az alvás megvonása csökkenti a leptin (az étvágy szabályozásáért felelős hormon) kiválasztását - persze előfordulhat, hogy aki többet alszik, annak egyszerűen kevesebb ideje marad evésre.

Oltás
Kutatási eredmények szerint összefüggés van az egyik leggyakoribb náthavírus és az elhízás között. A felső légúti megbetegedéseket előidéző Ad-36 elnevezésű adenovírus hatására ugyanis nő a szervezet zsírsejtjeinek száma, és a sejtekben raktározott zsír mennyisége is. Az Ad-36 antitestek előfordulása elhízott embereknél jóval gyakoribb, mint a normális testsúlyúaknál, amely egy jelenlegi vagy múltbéli vírusfertőzésre utal. Az Ad-36 hízási hajlamot növelő hatása évekig fennmarad az emberi szervezetben. Egyes kutatók  szerint a vírus elleni vakcinával csökkenteni lehetne az elhízás kockázatát.

KAPCSOLÓDÓ CIKK