Megelőzhető az izomláz hidegvizes fürdővel

2012.02.15. 08:12

Edzés után a hidegvizes fürdő hatékonyan enyhíti az izomfájdalmakat.

A megerőltető edzés után egy-két nappal fellépő, izomfájdalmakkal, merevséggel és duzzadással járó izomláz kezelésére számtalan eljárás létezik. Amatőr és profi sportolók körében is egyre népszerűbb módszer az edzés után hideg vízbe merülés, vagy egy hidegvizes fürdő, amellyel elejét lehet venni a kellemetlen izomláznak, mivel a hideg víz mérsékli az izomgyulladások kialakulását.

Ennek az eljárásnak a hatékonyságát, illetve esetleges mellékhatásait svéd kutatók nemrégiben tudományosan is imegvizsgálták.

A vizsgálatban résztvevő 366 embert a kutatók arra kérték, hogy egy megerőltető edzés után merüljenek bele egy hidegvizes medencébe. Az esetek zömében a résztvevők 5 és 24 perc közötti időt töltöttek a 10-15 Celsius-fokos vízben, de az is előfordult, hogy a víz ennél hidegebb volt, vagy a résztvevőnek bizonyos idő után ki kellett jönnie a vízből, majd vissza kellett merülni. Korábbi kutatások eredményeivel összehasonlítva kiderült, hogy a hideg vízbe merülés sokkal jobban enyhíti az edzés után 1-4 nappal kialakuló izomfájdalmakat, mint a pihenés vagy a semmittevés.

Az Ulster Egyetem munkatársai ugyanakkor elmondták, hogy a hidegvizes fürdő nem feltétlenül az egyetlen módszer az izomláz megelőzésére: hatásos lehet a melegvizes merülés, a könnyű kocogás vagy kompressziós harisnya viselése is, de ezek alkalmazásáról egyelőre nem áll elegendő adat a szakemberek rendelkezésére.

A hidegvizes merüléssel kapcsolatban is több mindent kell még tisztázni: meg kell határozni a víz pontos hőmérsékletét és a merülés időtartamát, továbbá bizonyítékot kell találni arra, hogy a módszer más szempontból - például a keringésre gyakorolt hatása miatt - sem ártalmas az egészségre.

KAPCSOLÓDÓ CIKK