Megfelelő táplálkozással fékezhető a hajhullás

2012.04.16. 7:59

Az egészséges hajat nem lehet pusztán külső kezeléssel megőrizni vagy visszanyerni. Hiába a sok drága sampon, balzsam és hajpakolás, ha valaki egészségtelenül táplálkozik. A szép haj felé vezető úton az első lépés az étkezési szokások megfontolása.

A haj egészségéhez sokféle vitaminra van szükség. Mindezeket a vitaminokat gyümölcsök, zöldségek, különféle húsok és gabonafélék fogyasztásával a legcélszerűbb bevinni. A hajhullás, a haj töredezése, gyengesége leküzdhető a szükséges vitaminok és ásványi anyagok optimális mennyiségben történő bevitelével. Az elfogyasztott tápanyagok a vérbe kerülve jutnak el és táplálják a testet, így a hajhagymákat, a hajat is. Ha a vér nem tartalmazza elegendő mennyiségben a szükséges tápanyagokat, akkor a hajhagymák sem kapják meg az egészséges állapothoz szükséges tápanyagmennyiséget.
 
A haj fő alkotóeleme a keratin fehérje, ezért sok fehérje bevitele szükséges egészségének fenntartásához. Jó fehérjeforrás a tojás, a hal, a baromfi- és vörös húsok, valamint a hüvelyesek, például lencse és a bab.

A B12-vitamin bevitele szintén nagyon fontos a haj számára, hiszen vérkeringést serkentő hatása segíti a tápanyagok eljutását  a hajhagymákhoz. Legnagyobb mennyiségben a húsban és a májban található.

A szintén májban és húsban, valamint az élesztőben, tojássárgájában és barna lisztben található B6-vitamin pedig cinkkel társulva csökkenti a hajhagymák gyengülését és a hajhullást okozó férfi hormon, a dihidro-tesztoszteron  (DHT) túltermelődését.

A haj egészsége érdekében cinket és omega-3 zsírsavat tartalmazó ételeket is érdemes fogyasztani. Az omega-3 zsírsavak nem csak a szívnek és az érrendszernek, hanem a bőrnek, így a fejbőrnek is jót tesznek. Omega-3 zsírsav főleg halhúsban, tonhalban és lazacban van, de bevihető kesudió, mogyoró és mandula fogyasztásával is.

A csicseriborsó, vagy a tenger gyümölcsei, például az osztriga pedig kiváló cinkforrások. Ez az ásványi anyag antioxidáns, mely A-vitaminnal társulva fenntartja az egészséges haj növekedését. A-vitamint főként a belsőségek, a tengeri halak, a tejtermékek és a tojássárgája tartalmaz. A-vitamin és cink hiányában a fejbőr korpásodni kezdhet, mely hosszú távon hajhulláshoz vezet.

A vas- és az E-vitamin-bevitel is befolyásolja  a haj minőségét. Az E-vitamin a fejbőr vérellátását serkenti. A vas segíti a hemoglobin termelődését a vérben, mely a szervezet oxigénellátásáért felelős. A szójabab, a zab és a teljes kiőrlésű lisztből készült ételek jó vasforrások. A zab továbbá gazdag káliumban, foszforban és magnéziumban is, a teljes kiőrlésű liszt pedig tartalmaz kovasavat, mely segíti a tápanyagok felszívódását. Hogy az elfogyasztott ételek vastartalma kellően felszívódjon, érdemes sok C-vitaminban dús gyümölcsöt, főleg citrusféléket, narancsot enni.

Az erős és egészséges hajhoz szükséges jódot érdemes napi egy pohár tej formájában bevinni. A tehéntej természetes jódforrás, és fogyasztásával nem lehetséges túlzott mennyiségű jódot bevinni, ellentétben a jódozott sóval.

KAPCSOLÓDÓ CIKK