Az eper és az áfonya újabb jótékony hatását igazolták

2012.04.26. 07:56

A bogyós gyümölcsökben gazdag étrend késleltetheti az időskori szellemi leépülés kialakulását, főleg ha sok áfonyát és epret tartalmaz - állapította meg egy amerikai kutatás.

A flavonoidokban rendkívül gazdag bogyós gyümölcsök, elsősorban az áfonya és az eper fogyasztása akár több évvel is késleltetheti idős korban a szellemi teljesítmény csökkenését, olvasható az Annals of Neurology című szakfolyóiratban megjelent tanulmányban. A stressz és a különféle gyulladások gyorsítják a szellemi öregedést, a flavonoidok pedig épp ezekkel a tényezőkkel veszik fel a harcot: jótékony, antioxidáns és gyulladásgátló hatással bírnak, így védenek a káros környezeti hatásokkal szemben.

A fejlett országokban a népesség elöregedése oly mértékben felgyorsult, hogy kiemelten kell kezelni a 65 év feletti korosztály egészségügyi problémáit - mondta a Harvard Egyetem munkatársa, a kutatás vezetője. Az életmód és a szellemi hanyatlás összefüggéseit tanulmányozó kutatócsoport közel 122 ezer, a vizsgálat kezdetén 30 és 55 év közötti nő adatait tekintette át 35 évre visszamenőleg. A nők négyévenként kérdőívek segítségével beszámoltak étrendjükről, a 70 év felettieknél (13%) pedig 1995 és 2001 között kétévente a kognitív funkciókat is vizsgálták. A bogyósgyümölcs-kutatáshoz kiválasztott résztvevők átlagéletkora 74 év volt, testtömeg-indexük (26) pedig enyhén meghaladta a normál érték felső határát.

Az eredményekből kiderült, hogy idősebb nőknél az eper és áfonya fogyasztása jelentősen, akár két és fél évvel is késleltette a szellemi teljesítmény romlását. Bár a kutatók igyekeztek a többi befolyásoló tényezőt kiszűrni, elképzelhető, hogy a szellemi frissességüket megőrzőknél a gyakori gyümölcsfogyasztás egyéb kedvező életviteli tényezőkkel, például rendszeres mozgással is párosult, ami szintén hozzájárulhatott a jobb eredményhez.

A kutatók szerint a flavonoidok szellemi egészséget megőrző tulajdonságának felismerése azért különösen fontos, mert egy apró életmódbeli változással, több bogyós gyümölcs fogyasztásával az idősebbek igen sokat tehetnek szellemi frissességük megőrzéséért.

KAPCSOLÓDÓ CIKK