A megfelelő szájhigiénia elengedhetetlen az egészséges fogakhoz, ám nem árt azzal is tisztában lenni, hogy bizonyos esetekben a fogmosás többet árthat, mint amennyit használ.

Sokan gondolják úgy, hogy minél gyakrabban mosnak fogat, annál jobb. A legszorgalmasabbak minden étkezés, nassolás vagy akár cukros üdítő elfogyasztása után is a fogkeféért nyúlnak, pedig ezzel lehet, hogy csak rontanak a helyzeten. Evés során - elsősorban savas ételek vagy italok hatására - ugyanis felpuhulhat a fogzománc, amely a fogkefével való dörzsölés hatására könnyebben kopik és sérül.

Étkezéskor a fog legfőbb ellenségének számító savak megtámadják a fogzománcot és az alatta található dentint. A közvetlenül étkezés után végzett fogmosás felgyorsítja ezt a folyamatot, mivel a fogkefével tulajdonképpen bedörzsöljük a savakkal a zománcot. Éppen ezért a szakemberek szerint étkezés után legalább 30 percet érdemes várni a fogmosással.

Ezt a nézetet egy korábbi kutatás is alátámasztja, amely diétás üdítők elfogyasztása utáni fogmosás hatását vizsgálta. A három hétig tartó felmérésből kiderült, hogy az üdítő elfogyasztása után 20 perccel elvégzett fogmosás jelentősen felgyorsítja a dentinvesztést, míg ha 30 vagy 60 perc telik el az üdítőivás és a fogmosás között, akkor a dentinre gyakorolt kedvezőtlen hatás jóval kisebb mértékű.

A legújabb irányelvek szerint tehát étkezés után legalább 30 percet érdemes várni a fogmosással. Ha pedig valaki már közvetlenül evés-ivás után is szeretné semlegesíteni a savak káros hatását, öblögessen tiszta vízzel vagy egy "savtalanító koktéllal", amely 1 rész szódabikarbóna és 8 rész víz elegye. Célszerű ezeket a tanácsokat annak is megszívlelni, aki refluxbetegségben szenved: bármennyire jó ötletnek tűnik a kellemetlen szájízt fogmosással azonnal megszüntetni, ez legalább annyit árthat a fogzománcnak, mint a savas ételek vagy italok fogyasztását követő fogmosás.