Nemcsak a 2-es típusú cukorbetegség, hanem a betegség "előszobájának" nevezett pre-diabéteszes állapot is növeli a stroke kialakulásának kockázatát - derül ki egy új kutatásból.

Sokan nem veszik elég komolyan, ha vércukorszintjük a normális tartomány felső értéket kis mértékben meghaladja: bár nem diagnosztizálható cukorbetegségként ez az állapot, mégis jelentősen növeli a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. A 2-es típusú cukorbetegséget megelőző pre-diabétesz - a már kialakult betegséghez hasonlóan - elsősorban az elhízott, magas vérnyomású vagy koleszterinszintű emberekre jellemző, és az egészségtelen táplálkozási és életmódbeli szokások eredményeként világszerte egyre többeket érint.

A pre-diabétesz és a stroke kockázata közötti kapcsolatról viszonylag kevés adat áll rendelkezésre, ezért a Kaliforniai Egyetem szakemberei ezt az összefüggést elemezték, egyéb rizikófaktorok (pl. túlsúly, egészségtelen életmód, stb.) kiszűrését követően. A vizsgálat során 15 korábbi kutatás közel 761 ezer résztvevőjének adatait tekintették át, és a 3,9 és 5,6 mmol/L közötti éhgyomri vércukorértéket tekintették normálisnak. A pre-diabétesz állapotát az amerikai szakmai ajánlások korábban 5,6 és 6,9 mmol/L közötti értékben jelölték meg, napjainkban azonban inkább a 6,1 és 6,9 mmol/L közötti éhgyomri vércukorértéket tekintik emelkedettnek.

A bmj.com szakportálon megjelent tanulmány szerint a 6,1 és 6,9 mmol/L közötti éhgyomri vércukorérték 21 százalékkal növeli a stroke kialakulásának kockázatát, viszont az 5,6 és 6,1 mmol/L közötti tartományban nem találtak nagyobb rizikóra utaló összefüggést. A kutatók ebből arra következtetnek, hogy létezik egyfajta küszöbérték (6,1 mmol/L), amely alatt a stroke kockázata az áltagosnál még nem magasabb.

A szerzők a tanulmánnyal arra kívánják felhívni a figyelmet, hogy nem szabad félvállról venni az enyhén emelkedett vércukorszintet sem, mert már ennek is komoly következményei lehetnek. A megengedettnél alig magasabb vércukor-értékek hosszú távon olyan problémákat okozhatnak, amelyek kis odafigyeléssel - például a testsúly kordában tartásával, egészséges táplálkozással és rendszeres mozgással - megelőzhetők lennének.