Mit reggelizzen iskola előtt a gyerek?

2012.08.27. 14:38

A felmérések szerint nemcsak a magyar felnőttek nagy része, de a gyerekek fele sem reggelizik. Pedig emiatt romlik az iskolai teljesítmény, és nő az elhízás kockázata. Egy pohár kakaó a semminél több, ám messze nem kielégítő reggeli egy iskoláskorú gyereknek.

A szakemberek szerint a reggeli a legfontosabb főétkezés, a gyerekek közel fele mégis e nélkül indul iskolába. Pedig a reggeli étkezés elhagyása kiemelt kockázati tényezője a gyermekkori elhízásnak. Ezen túlmenően azok a tanulók, akik nem reggeliznek, rosszabban teljesítenek az iskolában, gyengébb a memóriájuk, és gyakran agresszívek.

A napi ajánlott öt étkezésből a reggelinek ideális esetben a napi szükséges energiabevitel 20 százalékát kellene biztosítania. Ha valaki fogyni kíván, inkább a vacsorát hagyja el, és ne a reggelit, mert ennek kihagyása vércukorszint-eséssel, ájulással, rosszulléttel is végződhet.

Milyen az ideális reggeli?

Az ideális reggeli minden korosztály számára tartalmaz fehérjét, ami nemcsak húsból, hanem tejtermékből, tojásból is származhat. Tökéletes például egy frissítő túrókrém teljes kiőrlésű pékáruval vagy egy natúr joghurt zabpehellyel, amit ajánlott kiegészíteni nyers zöldséggel, gyümölccsel. Fontos, hogy a zöldség ne csak egy szelet paprika vagy egy negyed paradicsom legyen. Egy reggeli alkalmával legalább egy egész paradicsom vagy paprika elfogyasztása az ideális.

Ugyancsak fontos a reggeli bőséges folyadékfogyasztás, a folyadék ideális esetben nem tartalmaz hozzáadott cukrot, azaz a legjobb a víz vagy a tej. A reggeli kakaó ugyan több a semminél, mivel biztosít mintegy 250 kcal energiát, teljes értékű fehérjét és egyéb tápanyagokat, például kalciumot is, mégsem tekinthető ideális reggelinek, mivel a cukortartalma túl magas. Helyette tej, joghurt, teljes kiőrlésű lisztből készült pékáru, alacsony zsír- és sótartalmú felvágott, nyers zöldség és gyümölcs, a családdal együtt kényelmesen elfogyasztva lenne az optimális egy gyermek számára.

Forrás: AFP

A kakaó mellett kerülendő a cukros tea vagy a karamellás tej is: a gyermekkori rutin ugyanis könnyen rossz szokássá válik, és bár a kisgyermekek még lemozogják a hozzáadott cukorként felvett plusz energiát, egy irodában dolgozó felnőttnél a plusz energia nem hasznosul, ami könnyen elhízáshoz vezethet.

A gyümölcslé, cukros tea fogyasztása csak speciális esetekben ajánlott, például meghűléses betegség miatti étvágytalanság esetén. Ilyenkor, annak ellenére, hogy nem kívánjuk az ételt, a beteg szervezetnek szüksége van az energiára, ami ily módon pótolható.

Reggelire kell a kalcium

Mivel a magyar lakosság nagy része kalciumhiányos, a fokozott kalciumbevitel mindenki számára javasolt, de a gyermekeknek, időseknek, várandósoknak és változó korú nőknek különösen. A reggelit ezért mindenképpen érdemes egy pohár tejjel, natúr joghurttal, sajttal vagy sovány túróval kiegészíteni.

Kamaszkorban különösen nagy a szervezet energiaigénye, ezért ekkor hatványozottan kell rá figyelni, hogy a megnövekedett szénhidrátbevitel mellett fehérjében is gazdag legyen az étrendjük. A tejtermékeken, húson kívül reggelire ideális a kamaszoknak a tojás is.

Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet 2010-es Startolj reggelivel! iskolareggeli-programjának a keretében elvégzett felmérés adatai szerint a magyar gyermekek 45 százaléka nem reggelizik. Tehát a gyermekek közel fele érkezik reggeli nélkül az iskolába, óvodába, amit az intézményeknek ajánlott lenne szem előtt tartaniuk és tízóraira olyan ételt adniuk, amely pótolja a reggelit is.

KAPCSOLÓDÓ CIKK