Nagyobb a halláskárosodás kockázata azoknál a nőknél, akik hetente legalább kétszer vesznek be olyan fájdalomcsillapítókat, mint az ibuprofen vagy az acetaminofen - állapították meg tanulmányukban amerikai kutatók.

Az eredmények azt mutatták, hogy minél többször vett be valaki ilyen szert, annál nagyobb volt nála a hallásvesztés valószínűsége, különösen nagy kockázatot találtak azoknál, akik hetente legalább hat nap vettek be ibuprofent, és az összefüggés az 50 év alatti nőknél volt erőteljesebb.

Az aszpirin szedése és a halláskárosodás között nem találtak kapcsolatot a tanulmányban.

"Noha ezek a fájdalomcsillapítók könnyen hozzáférhetők, mégiscsak gyógyszerek, melyeknek mellékhatásaik vannak" - mutatott rá Sharon G. Curhan, a bostoni Brigham és Női Kórház munkatársa, a kutatók egyike.

Curhan és csoportja 62 ezer nő adatait elemezte, akik a Nővérek Egészsége Tanulmány elnevezésű vizsgálatsorban vettek részt 1995 és 2009 között. A másfél évtized alatt mintegy 10 ezer nő számolt be hallása romlásáról.

A hetente két-három alkalommal ibuprofent szedő nőknél 13 százalékkal nagyobb volt a hallásvesztés kockázata azokhoz képest, akik hetente legfeljebb egyszer vettek be ilyen szert, az acetaminofen esetében pedig 11 százalékkal emelkedett a kockázat.

A hetente legalább hat alkalommal a két fájdalomcsillapító valamelyikét szedő nők körében 21-24 százalékkal volt gyakoribb a halláskárosodás azokhoz képest, akik legfeljebb egyszer vettek be a gyógyszerekből.

A kutatócsoport magyarázata szerint ezek a fájdalomcsillapítók csökkenthetik a belső fülben található csigába (cochlea) jutó véráramot.

A kutatás eredményei az American Journal of Epidemiology című szaklap legfrissebb számában jelentek meg.