A tél vége felé a lakosság zöme D-vitamin-hiánnyal küzd, pedig a vitamin többek között segítene a fertőzések megelőzésében. Mennyi D-vitaminra van szüksége egy felnőttnek, egy gyereknek és egy várandósnak a napfény néküli napokban?

Az elmúlt években a különféle orvosi társaságok sorra emelték meg a napi ajánlott D-vitamin-bevitelt. A régi ajánlás csak a csontok egészségére, az angolkór megelőzésére koncentrált. Az elmúlt évtizedek, évek kutatásaiból azonban kiderült, hogy magasabb dózisban a vitamin segít a daganatos és egyéb krónikus betegségek megelőzésében is.

A vitamin áprilistól-októberig az ultaibolya-B (UVB) sugarak hatására a bőrben képződik, amennyiben napi negyedórát fedetlen karral, vállal, esetleg rövidnadrágban a szabadban tartózkodunk. Egy hazai számítás szerint azonban, decemberben 35-ször kevesebb hatékony UVB-sugárzás éri el a felszínt Budapesten, mint júliusban,és ez azt jelenti, hogy a november-márciusi időszakban több mint napi 200 percet kellene a szabadban tölteni ahhoz, hogy elégséges D3-vitamin termelődhessen a bőrben. Ez egyrészt irreálisan hosszú idő, ráadásul jelentősen túlnyúlik a dél körüli maximális napsugárzási időszakon, nem beszélve arról, hogy télen fedetlenül nem szívesen tartózkodunk a szabadban.

Azt, hogy valaki D-vitamin-hiánnyal küzd-e, kimutatható vérvizsgálattal, a mérést azonban háziorvos még mindig nem írhatja fel itthon, szükség esetén szakorvos kérheti. Térítés ellenében azonban magánlaborítóriumban elvégeztethető a vizsgálat (ennek ára 2 és 10 ezer forint között változhat, egyéb kapcsolt mérések számától függően).

Forrás: AFP/Alexander Klein

Napi 2000 Nemzetközi Egységet ajánlanak

A hazai ajánlás egészséges felnőtt embernek megelőzésre most már napi 2000 Nemzetközi Egység D-vitamin, ha azonban kialakult a hiányállapot, először ennek a mennyiségnek többszörösére van szükség. "Súlyos hiányállapot esetén heti 50 ezer egységet is felírhat az orvos néhány hétre. Túlsúlyosoknak is nagyobb mennyiségre, a testtömegtől függőn 3-8 ezer egységre van szüksége naponta" - nyilatkozta az [origo]-nak korábban dr. Lakatos Péter, a Semmelweis Egyetem I. Számú Belgyógyászati Klinika endokrinológusa. Várandósoknak 2000, kis gyerekeknek 4-500, nagyobb gyerekeknek 6-800 egységet ajánlanak.

Bár a vitamin egyes ételekben (májban, csukamájolajban, tengeri halakban, tojásban, kis mennyiségben tejben, tejtermékekben) is megtalálható, szinte lehetetlen táplálkozással a szükséges mennyiséget biztosítani. Egy friss amerikai kutatás szerint pusztán a táplálkozással a nők átlagosan napi 210 egységet, a férfiak 320 egységet, az egy-nyolc év közötti gyerekek pedig 250 egységet fogyasztanak. Egy hazai becslés szerint a hagyományos magyar konyhával csak körülbelül napi 80 egység D-vitamin kerül a szervezetbe. Ezért amíg nem érkezik meg a tavasz, ajánlott a vitaminszükségletet tablettából, cseppekből fedezni.

Egy korábbi kutatás azt találta, hogy a szolárium szintén emeli a D-vitamin szintet. Ám mivel a bőrben az UVB-sugarak hatására képződik, fontos, hogy a szoláriumban minél magasabb legyen az UVB-sugarak aránya. (A szolárium túlzott használata azonban növelheti a bőrrák kialakulásának kockázatát.)

A gyógyszertárakban a gyógyszerminőségű D-vitamint jobbára receptre lehet vásárolni, azaz általában a háziorvossal kell feliratni. Tb-támogatással néhány száz forintért akár egész télre elegendő mennyiséghez juthatunk.

Recept nélkül, táplálékkiegészítőként forgalmazott D-vitamin-készítmények is elérhetők ma már itthon is, elsősorban bioboltokban, de egyes gyógyszertárakban is kaphatók. A dobozokon vagy D2 vagy D3 felirat olvasható: az előbbi arra utal, hogy a hatóanyag növényi, az utóbbi pedig arra, hogy állati eredetű. Az utóbbi évek vizsgálatai szerint a D3 hatékonyabban hasznosul a szervezetben.