A hagyományos karácsonyi menü többnyire nem a zöldségekről szól, de aki szeretne egy kis vitamint is csempészni az ünnepi asztalra gondolja át, hogy friss, mélyhűtött vagy konzerv zöldséget választ.

 

Elsősorban az ár, a beszerzésre és a főzésre fordítható idő, valamint a szezonális elérhetőség dönti el, hogy friss vagy a mélyhűtőből elővett zöldség kerüljön az asztalra. Ha viszont egy karácsonyi recepthez éppen zöldborsóra vagy karfiolra van szükség, azt is át kell gondolni, hogy konzervet vagy mélyhűtött terméket válasszunk. Melyik miért jó? Mélyhűtött termékeknél tényleg el kell felejteni a vitaminokat?

Friss kontra mélyhűtött

A friss zöldségek és gyümölcsök vitamintartalom szempontjából gyakran egyáltalán nem jobbak, mint mélyhűtött társaik, sőt: egy idei kutatás azt állapította meg, hogy a mélyhűtött zöldségek és gyümölcsök gyakran több folsavat, A- és C-vitamint tartalmaznak, mint a friss, de pár napig a hűtőben tárolt társaik.

A mostani eredmények egybevágnak egy korábbi vizsgálat megállapításaival is, amelyben a szakemberek hasonló C-vitamin-tartalmat mértek friss és mélyhűtött brokkoliban, zöldborsóban. A rendelkezésre álló adatok alapján nincs tehát egyértelmű vesztese vagy nyertese a friss kontra mélyhűtött kérdésnek: úgy tűnik a vitamintartalom szempontjából kulcskérdés, hogy a friss mennyire friss (mennyit állt a zöldségesnél vagy a boltban, illetve a spájzunkban vagy hűtőnkben), illetve a mélyhűtöttnél mennyi idő telt el a szedéstől a fagyasztásig. Ha valaki olyan szerencsés, hogy kiskertje van, esetleg őstermelő él a közelében, akkor mindenképpen a legjobb választás a frissen szedett zöldséget, gyümölcsöt a leszedéstől számítva a legrövidebb időn belül elfogyasztani, vagy lefagyasztani.

Mélyhűtött kontra konzerv

Ami a mélyhűtött vagy konzerv zöldség kérdését illeti, ebben mindenképpen a mélyhűtött tűnik jobb választásnak. Több kutatás is igazolta, hogy a fagyasztott zöldségeknek jóval magasabb antioxidáns-tartalmuk van, mint a konzerv-változatoknak. A tartósítás során ugyanis a zöldségekben lévő hasznos vitaminok a magas hőmérséklet hatására többé-kevésbé lebomlanak, de ettől függetlenül a konzerv zöldségeknek lehetnek egyéb pozitívumai - emelte ki egy másik tanulmány.

Ami tehát a friss, mélyhűtött vagy konzerv zöldség kérdést illeti, a fagyasztott termékek megfelelő alternatívát jelentenek a friss zöldségeknek, sőt néha még több vitamint és ásványi anyagot is tartalmaznak, mint az utóbbiak. A konzervek azonban inkább csak kényelmi megoldást jelentenek, mivel hiányoznak belőlük a mélyhűtött és friss változatokban meglévő antioxidánsok.