Melyik gyümölcs véd a cukorbetegség ellen?

2014.01.20. 15:19

A természetes flavonoidokban gazdag étrend védelmet nyújthat a 2-es típusú cukorbetegség ellen - állapította meg egy új kutatás. A legjobb, ha minél több bogyós gyümölcsöt, például áfonyát, szedret vagy kékszőlőt fogyasztunk, de az értékes összetevők megtalálhatók a teában és a vörösborban is.

A természetes flavonoidok közül elsősorban az antocianinek segíthetnek a 2-es típusú cukorbetegség megelőzésében – állapította meg nemrég egy közel kétezer nő bevonásával végzett brit kutatás. A Journal of Nutrition szakfolyóiratban közzétett tanulmányból kiderül, hogy minél többet fogyaszt valaki ebből a növényekben található gyógyhatású vegyületcsoportból, annál kisebb valószínűséggel alakul ki nála inzulinrezisztencia. A speciális flavonoidokban gazdag étrend emellett a vércukorszintet is egyensúlyban tartja, továbbá gyulladáscsökkentő hatású, ami azért különösen fontos, mert a krónikus gyulladásos folyamatokat korábban számos betegség (pl. szív- és érrendszeri megbetegedések, daganatok, diabétesz) kialakulásával kapcsolatba hozták.

A mostani kutatás két speciális flavonoid-alcsoport, a flavonok és az antocianinek fogyasztásának élettani hatásait vizsgálta. Előbbieket főként zöldségekben és fűszernövényekben találhatjuk meg: kiváló flavonforrás például a petrezselyem, a zeller vagy a kakukkfű, míg antocianinekben a sötét, kék vagy fekete színű, elsősorban bogyós gyümölcsök (áfonya, szeder, kékszőlő, ribizli) gazdagok. A kutatók a közel kétezer résztvevő flavonoid-fogyasztásának feltérképezésére részletes kérdőíveket állítottak össze, a vércukorszint értékeit és a gyulladások meglétét pedig megfelelő laboratóriumi vizsgálatokkal ellenőrizték.

Az eredményekből kiderült, hogy minél több antocianint és flavont tartalmazó élelmiszert fogyasztott valaki, annál alacsonyabb volt nála az inzulinrezisztencia valószínűsége. Az inzulinrezisztencia azt jelenti, hogy az inzulinra érzékeny szövetek a normálisnál kevesebb glükózt képesek csak felvenni, így a megfelelő biológiai válasz létrejöttéhez jóval több – olykor akár kóros mennyiségű – inzulinra van szükség. Az inzulinrezisztencia a 2-es típusú cukorbetegséggel összefüggésbe hozható, így ha valaki rendszeresen fogyaszt például bogyós gyümölcsöket, akkor az inzulinrezisztencia mellett a diabétesz kialakulásának kockázatát is csökkenti – mondta el a kutatás vezetője.

Más ellen is védenek a bogyósok

A mostani kutatás eredménye újabb érv amellett, hogy érdemes lehetőség szerint minél több bogyós gyümölcsöt fogyasztani. Korábban már kiderült, hogy a flavonoidokban gazdag gyümölcsök a Parkinson-kór kialakulásának vagy a szívinfarktusnak a kockázatát is csökkentik, emellett egyik-másik kiváló koleszterincsökkentő, és késlelteti az időskori szellemi leépülést is.