A British Medical Journal mellékletében közzétett ausztrál tanulmány a 2012 decemberében bevezetett törvény első "átfogó értékelése". A kutatás szerint az egyforma olívazöld csomagokban, jól látható márkajelzések nélkül forgalmazott cigaretták, amelyek dobozán a dohányzás veszélyeire figyelmeztető feliratok és elrettentő fotók kapják a legnagyobb helyet, csökkentik a dohányzás iránti vágyat: kevesebb serdülő és felnőtt gyújt rá. A tanulmány megállapította, hogy az "egyszerű csomagolás" sokakat késztetett arra is, hogy megkíséreljék a dohányzásról való leszokást.
A tanulmányt publikáló Cancer Council Victoria kutatója, Melanie Wakefield professzor elmondta: a dohányosok 27 százaléka állította, hogy megpróbált leszokni a csomagolásnak köszönhetően.
"Ez jelentős eredmény, hiszen a márkák vonzereje és imázsa fontos szerepet játszik abban, hogy a fiatalok elkezdjék a dohányzást" – hangsúlyozta Wakefield, hozzáfűzve, hogy egy ilyen törvény bevezetése más országokban is hasonló eredménnyel járna.
A nagy dohánycégek a világon eddig egyedülálló törvény bevezetése miatt évek óta pereskednek Ausztráliában, mivel megszűnt az egyetlen még meglévő felületük arra, hogy termékeiket hirdessék. A csomagoláson ugyanis csak apró betűkkel szerepelhet a márkanév.