Hogyan kerülhetjük el a megfázást?

2015.11.25. 11:43

A legtöbben csak akkor kapnak észbe, hogy jó lett volna valahogyan megelőzni a megfázást, amikor már folyik az orruk, kapar a torkuk, tüsszögnek vagy borzonganak a láztól. Ám ha valaki mégis inkább felkészülne a szezonra, akkor jó, ha tudja: igenis létezik néhány trükk, amellyel legalább csökkenthető a megfázás esélye.

Azt mindenki tudja, hogy a fertőzések megelőzése, leküzdése az immunrendszerünk feladata.

Ennek működése sok, általunk nem befolyásolható tényezőtől függ.

Ilyen például az életkorunk, genetikai adottságaink, illetve az, hogy az adott kórokozóval az elmúlt hosszabb-rövidebb időben találkozott-e már a szervezetünk. 

A megfázás olyan gyűjtőfogalom amelyet több ferőzéses betegség megjelölésére szokás alkalmazniForrás: Thinkstock

 

Ha mi magunk egészségesek vagyunk, akkor az immunrendszerünk is az – bár lehet, hogy valamiért éppen kevésbé optimálisan működik, mint ahogyan tudna. Az immunrendszer erősítése – abban az értelemben, ahogy azt a köznyelv használja - nem lenne praktikus, mivel több olyan betegség van, amely éppen a védekező rendszer túlzott reakciója miatt alakul ki.

A gyermekek körében is viszonylag magas az immunproblémák arányaForrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Ilyenek például egyes autoimmun betegségek (sclerosis multiplex, 1-es típusú cukorbetegség, gyulladásos bélbetegségek).

Ilyenkor a túlpörgetett immunrendszer a saját sejtjei ellen fordul.

Tehát a cél nem az erősítés, hanem az optimális működés. Ehhez pedig mi is hozzájárulhatunk a magunk módján. Íme, néhány tipp a sok közül!

Adjuk meg a királynak, ami a királyé!

Az egyik módszer például az, hogy adjunk meg mindent az immunrendszernek, amire az optimális működéséhez szüksége van. A kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozás és életvitel, a megfelelő mennyiségű zöldség és gyümölcs fogyasztása általában fedezi a szükséges vitaminokat és ásványi anyagokat – bár egyre gyakrabban hallani arról, hogy a növények már nem tartalmaznak ezekből annyit, mint régen.

Téli időben természetes vitaminforrás többek között a sütőtök isForrás: Thinkstock

Néha tehát rákényszerülhetünk arra, hogy mesterségesen pótoljuk ezeket. Erről kérdezzük meg a háziorvosunkat vagy a gyógyszerészt.

Mindenkinek van valami tippje, hogy mit érdemes szedni,

ám jó tudni, hogy számos vitamin és ásványi anyag hatásossága – tudományosan - gyakran megkérdőjelezhető. Több anyagot csak laboratóriumi sejttenyészeteken teszteltek – nem károsak, de nincs elég erős bizonyíték a hatásosságukra.

Vizsgálatokkal igazolható hatás

A legtöbb pozitív vizsgálat a cinkkel kapcsolatban áll rendelkezésre, ezek szerint a cink segít a nátha megelőzésében, illetve ha az első tünetek megjelenését követő 24 órán belül szedni kezdjük, akkor a gyógyulást is sietteti.

A laboratóriumi vizsgálatok szerint a cinknek van a legintenzívebb hatása.(A felvétel illusztráció)Forrás: AFP/Saul Loeb

Amerikai tudósok egy nagyszabású, vérvizsgálattal végzett, 19 ezer felnőtt és fiatal bevonásával lefolytatott egészségügyi felmérés eredményére támaszkodva azt állapították meg, hogy a megfázás kockázata 40 százalékkal volt magasabb azoknál, akiknek a vérében nagyon alacsony volt a D-vitamin koncentráció.

Napfény - vitamin

- Magyarországon a felnőttek 94 százaléka D-vitamin-hiányos, 21 százalékuk pedig nagyon súlyos D-vitamin-hiányban szenved.

A gyerekek adatai jobbak: kétharmaduknak van D-vitamin-hiánya,

és mindössze 5 százalékuké igensúlyos mértékű.

A gyerekek kétharmada szenved D-vitamin hiánybanForrás: Thinkstock

Mindez azt jelenti, hogy  kétmillió felnőtt és százezer gyerek van a legsúlyosabbnak tekintett D-vitamin-hiányos állapotban – állítja dr. Szabó András, a Semmelweis Egyetem II. sz. Gyerekgyógyászati Klinikájának igazgatója.

Hétköznapi dolog

Mivel a megfázásért és influenzáért felelős kórokozók egy részét nem a levegőből szívjuk be, hanem a nyálkahártyánkon keresztül visszük be úgy, hogy megfogdosunk olyan tárgyakat, amelyeken megtelepedtek a kórokozók, ezért az egyik legfontosabb módja a megelőzésnek, hogyha rendszeresen és alaposan kezet mosunk.

A megelőzés egyik legegyszerűbb módja az alapos kézmosásForrás: AFP/Thomas Lohnes

Ehhez nem feltétlenül szükséges antibakteriális szappant használunk.

Kutatások szerint tökéletesen elég a hagyományos szappan is.

Ami viszont fontos, hogy a kézmosás legalább 20-30 másodpercig tartson, és rendkívül alapos legyen.

Zsebben is elfér!

Mivel kezet mosni nem mindig tudunk a nap folyamán, ezért praktikus, ha van nálunk valamilyen törlőkendő vagy folyékony kézfertőtlenítő.

Vannak természetes fertőtlenítők is, ilyen például a citromForrás: Thinkstock

Ez leginkább akkor hasznos, ha közösségi közlekedést használunk, vagy orvosi rendelőben vagyunk, ügyet intézünk valamilyen hivatalban, bevásárolunk, hiszen - bár ennek nem vagyunk tudatában - rengetegszer érintjük meg a nem kellően tiszta kezünkkel a szemünket, az orrunkat, vagy az ajkainkat. Így jutnak be a kezünkön lévő kórokozók a nyálkahártyán keresztül a szervezetünkbe.

Mozgással az egészséges immunrendszerért

Az immunrendszer optimális működésében sokat segít, ha sportolunk. A mozgás, a szabad levegőn töltött idő, a kardiovaszkuláris rendszer megdolgoztatása, a sport alatt felszabaduló hormonok, és az emiatt kialakuló jobb hangulat is segít abban, hogy szervezetünk jobban fel legyen vértezve a kórokozók támadása ellen.

Muszáj eleget pihenni!

Ahhoz, hogy szervezetünk megfelelő módon tudjon működni, és hogy a hormonháztartásunk is kiegyensúlyozott legyen, elegendő alvásra van szükségünk. Aki rendszeresen keveset alszik, az maga is tapasztalhatta, hogy érzékenyebb a különböző fertőzésekre, hamarabb kidől.

Az elegendő mennyiségű alvás fontos tényező a természetes immunitás fenntartásábanForrás: Giphy

A pihenéshez hozzátartozik az is, hogy igyekezzünk csökkenteni a bennünket érő stresszt.

Mivel a külső hatások ellen viszonylag keveset tudunk tenni, így marad a saját hozzáállásunk megváltoztatása: sajátítsunk el stresszkezelő technikákat, és igyekezzünk tudatosan csökkenteni a feszültséget.

Még így sem biztos a siker

Támogassuk az immunrendszerünket azzal is, hogy nem dohányzunk (vagy szívjuk be mások cigarettafüstjét), vagy azzal, hogy oltást kérünk influenza ellen (legalább ezt az egy betegséget nagy eséllyel megúszhatjuk), járvány esetén pedig kerüljük el a túlzsúfolt helyeket, és a munkahelyünkön is szellőztessünk rendszeresen.

A megelőzésben fontos szerepe lehet a védőoltásoknak isForrás: AFP/Joe Raedle

Így sem biztos, hogy megússzuk megfázás nélkül; a statisztikák szerint a felnőttek évente három, a gyerekek hat olyan betegségen esnek át, amit gyűjtőnévként megfázásnak nevezünk.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK