Egy új géntérkép megmutatta a rák Achilles-sarkát

2015.11.26. 14:55

Kanadai kutatók feltérképezték azokat a géneket, amelyek életben tartják a sejtjeinket. Ezzel megalkottak egy régen várt támpontot ahhoz, hogy megérthessük, hogyan működik a genetikai állományunk és mely gének alapvető fontosságúak olyan betegségekben, amilyen a rák.

A Torontói Egyetem kutatói Jason Moffat professzor vezetésével majdnem 18 000 gént – a teljes emberi genom nagyjából 90 százalékát – kapcsoltak ki egyesével, hogy megállapítsák, mely gének nélkülözhetetlenek a sejt túléléséhez.

Alapvető gének

A Cell folyóirat legújabb számában közzétett eredményekből kiderült, hogy több mint 1500 alapvető gén létezik. Ez megteremti az alapját annak, hogy megvalósítsák az orvosbiológiai kutatások régi célját, azaz feltárják a genetikai állományban (genomban) található minden egyes gén funkcióját.

Ráksejtek tenyészetbenForrás: University of Toronto

Azonosították a ráksejtek működéséhez szükséges géneket

A kutatók öt ráksejtvonal – agy-, retina-, petefészek- és kétfajta vastagbélrák – sejtjeiben lévő gének kikapcsolásával felfedezték, hogy mindegyik tumor egyedi génkészletre támaszkodik, amelyet specifikus gyógyszerekkel támadni lehet.

Az eredmények bíztatóak. Ezek alapján remélhetőleg új gyógymódokat lehet majd kifejleszteni, amelyek kizárólag a ráksejteket támadják, és érintetlenül hagyják a környező egészséges szöveteket.