Legyen valóban menő a meeting!

2016.07.22. 17:00

Heti egy alkalom is számít, már ha sétálós értekezletről van szó. Az élénk tempójú gyaloglás olyan testmozgás, amely a munkahelyen vagy annak környékén könnyen megvalósítható.

Az ülő életmód kockázatai

Ami régen a dohányzás volt, az napjainkban az ülő életmód -- vagyis a szakemberek egybecsengő véleménye szerint számos kór, közte a szív- és érrendszeri-, illetve anyagcsere-betegségek (például diabétesz) előidézője. Az irodai dolgozókat különösen fenyegeti, hogy munkájuk hosszú órákon át az íróasztalhoz szögezi őket, lényegében moccanás nélkül merednek a monitorra. 

Az irodai ülő életmódnak komoly egészségügyi kockázatai lehetnek, megfelelő mennyiségű napi mozgás nélkülForrás: Thinkstock

Számukra fontos információ, hogy

már napi 15 perc tempós gyaloglás is segít a betegségek megelőzésében, és 3 évvel meghosszabbítja a várható élettartamot.

Munka után azonban már keveseknek van idejük és energiájuk arra, hogy eljárjanak sportolni, ezért érdemes olyan lehetőségeket keresniük, amelyek napközben adnak módot egy kis mozgásra.

Efféle gondolatok vezérelhették a Miami Egyetem orvoskutatóit, amikor az intézményen belül meghirdették az új programot: heti egy értekezletet séta közben fognak tartani, hogy felmérhessék, milyen hatást gyakorol ez a résztvevőkre.

Az új kutatás szülte javaslat: "sétáló" értekezletek beiktatása a hagyomásnyos céges meetingek közéForrás: Image Source/Image Source/Igor E./Igor E.

A világon elsőként tudományos kutatási jelentést is készítettek a témában, amelyet az amerikai Járványügyi Központ (CDC) Preventing Chronic Disease (Krónikus betegségek megelőzése) folyóiratában közöltek.

Séta közben jön meg a mozgás iránti vágy

Már az is átlagosan heti 10 perccel növelte az irodai dolgozók munkahelyi fizikai aktivitását, ha hetente akár csak egy értekezletet sétálva tartottak. A tanulmány eredményei egybecsengnek az Amerikai Kardiológiai Társaság (AHA) ajánlásával,

amely heti 150 perc, mérsékelt megerőltetést okozó fizikai aktivitást javasol a felnőtt korcsoportoknak.

(Vagyis hétköznapokon 30 percet.)

Séta az erdőben. Már akár napi 15 perces rendszeres séta is sokat számíthatForrás: Kisgyörgy Éva

"Munkaidő közben korlátozott lehetőségünk van mozgásra. Felmérésünk igazolta, hogy az irodai dolgozók számára könnyen alkalmazható, elfogadható és sikeres választás, ha a hagyományos, ülős értekezlet helyett aktív mozgás közben beszélik meg a munkahelyi feladatokat", mondta a kutatást vezető Alberto J. Caban-Martinez, a Miami Egyetem Miller Orvosi Klinikájának közegészségügyi professzora.

Mentális tréningnek sem utolsó

A kutatásban résztvevő egyetemi kollégák három hétig gyorsulásmérő és lépésszámláló karpántot viseltek, amely rögzítette aktivitásuk mértékét. Az első heti átlag 107 perc volt, és a második héten 114 percre, a harmadikon 117 percre nőtt.

A résztvevők átlagéletkora 39,8 év volt, közülül 4-en voltak férfiak, 13-an nők.

Testtömegindexük átlaga 25,8 volt, ami éppen átbillenő érték a normális testsúlyból (BMI 18,5-24,99) a túlsúly (BMI 25-29,99) irányába.

Van, amikor csak a szélsőséges időjárás kényszíríti ki a sétátForrás: AFP/2016 Getty Images/Astrid Riecken

A karpántok által rögzített adatok elemzésekor kiderült, hogy tempótól függően a kutatási alanyok akár 40 percet is sétáltak értekezletek alkalmával. Az utólagos beszámolók szerint sokan mentális tréningként is kihasználták a sétálós értekezletet, mert nem vittek sem diktafont, sem jegyzetfüzetet magukkal.

Tippek a menő meeting megszervezéséhez:

1. Az értekezlet helyét és idejét előre határozza meg.
2. Szintén határozza meg előre az értekezlet menetét, a beszámoló személyeket és témákat.
3. A komfortérzet fokozásához a résztvevők hozhatnak magukkal vizet, napszemüveget, és viseljenek kényelmes lábbelit.
4. A csoport vezetője ossza ki a feladatokat a munkatársak között: ki legyen az időtartam ellenőrzője, a jegyzetelő, a gyaloglás ütemének diktálója stb.
5. Kövessék az előre meghatározott útvonalat.
6. Legalább 30 percig tartson a gyaloglás.
7. Osszák be úgy az időt, hogy az értekezlet aktív szakasza után maradjon idő a passzív szakaszra is, azaz a kiértékelésre, papírmunkára vagy más olyan feladatra, amit nem lehetett gyaloglás közben elintézni. (Ezért fontos a 2. pont.)

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK