Pirula helyett a virtuális valóság csillapítja a fájdalmat

2016.08.05. 14:54

Közel az idő, hogy kémiai úton működő gyógyszer helyett a tudatunkra ható módszerrel szabaduljunk meg a kínzó fájdalomtól: például negyedóra játékkal a virtuális valóságban.

Semmilyen mellékhatása nincs, mégis hatékonyan csökkenti a fájdalmat – a jövőben elég lesz ehhez egy virtuális valóság-szemüveg és egy orvosok közreműködésével kifejlesztett applikáció.

Legalábbis ezt reméli Matthew Stoudt, az amerikai AppliedVR cég vezetője, aki olyan virtuális valóság-tartalmakból (közte játékokból) szerkeszt adatbázist, amelyek alkalmasak a fájdalom és a szorongás csillapítására orvosi beavatkozás előtt, alatt és után. Az AppliedVR eddig három saját alkalmazást is kifejlesztett fájdalomcsillapításra.

A módszer hatékonyságát vizsgálandó, a páciensek vérvétel, epidurális érzéstelenítés vagy műtét utáni fájdalomenyhítés során próbálhatják ki a virtuális valóságot, számol be az MIT Technology Review.

Nagy üzlet lehet az app-fejlesztőknek

A virtuális valósággal már jó ideje folynak kísérletek, hogy a figyelemelterelés révén milyen mértékben képes enyhíteni például az égési sérüléseket szenvedett betegek kínjait. Ám a módszer elterjedését gátolta, hogy az egészségügyi intézményekben (vagy másutt) bevethető virtuális valóság-eszköz ára igen borsos, körülbelül 35 ezer dollár (nagyjából 9,5 millió forint).

A Samsung Gear VR, az Oculus Rift vagy a HTC Vive olcsó virtuális valóság-szemüvegek megjelenésével az amerikai ápolási intézmények számára immár elérhetővé vált a lehetőség, amelyben számos vállakozás is nagy üzleti potenciált lát. Ők az általuk kifejlesztett applikációt és a szemüveget szép haszonnal, de a korábbi megoldásoknál sokkal jutányosabb áron kínálják.

Az AppliedVR a neves Cedars-Sinai Egészségügyi Központtal karöltve végzi kutatásait, amely maga is befektető a fejlesztésben, illetve a Los Angeles-i Gyermekkórházzal, amely kutatásokat szervez a szoftver tesztelésére.

Forrás: Cedars-Sinai \ Youtube

A betegek mackókat dobálnak labdákkal

Egy közelmúltbeli tesztelésre a Cedars-Sinai 60 betege jelentkezett, eltérő egészségügyi problémákkal, mint hasnyálmirigy okozta hasi fájdalom, vagy tüdőgyulladás miatti mellkasi fájdalom.

A páciensek a Bear Blast (Dobd meg a mackót) nevű applikációval játszottak, amelynek virtuális valóságában a játékos a fejét mozgatva dobál labdákat a rajzfilmfiguraként megjelenített medvékre. A kényelmes tempóban játszható játék látványvilága magával ragadja a játékost, nem igényel fizikai erőfeszítést, és nincs benne sérülés vagy halál, ellentétben sok videójátékkal.

Húsz perc VV-játék átlagosan 24 százalékkal csökkentette a kísérleti alanyok fájdalomszintjét: a tízes skálán korábban megadott 5,5-ös átlagértékről 4-esre. "Akut fájdalom esetén ez jelentős mértéknek számít – mondta Brennan Spiegel, a Cedars-Sinai egészségügyi kutatási igazgatója. – Nem sokban különbözik attól, amit gyógyszerrel lehet elérni."

Forrás: Cedars-Sinai / Youtube

Gyógytornaként túrázzunk a virtuális valóságban

Az eredmények nyomán a Cedars-Sinai kontrollált kísérletre készül, amelyben egyes betegek kórházi tartózkodásuk idejére virtuális valóság-szemüveget kaphatnak, amelyet bármikor használhatnak, míg a többieknek hagyományos módon enyhítik a fájdalmát.

A virtuális valóság a gyermekgyógyászatban is szép karriert futhat be, például a gyógytorna foglalkozások kiegészítőjeként, vagy hogy nyugodtan tartson egy örökmozgó gézengúzt a röntgenfelvétel idejére. A legnagyobb kihívás, hogy az eltérő egészségügyi problémákhoz megfelelő applikációk készüljenek.

Siegel rendkívül optimista a virtuális valóság fájdalomcsillapító képességét illetően. Viszont tény, hogy a virtuális valóság nem hat mindenkire ugyanúgy, és még rengeteg adat szükséges ahhoz, hogy a valós hatásfokát meg lehessen állapítani.

Forrás: AFP/Jonathan Leibson

Azt is tisztázni kell, hogy milyen esetekben nem szabad erőltetni a virtuális valóság alkalmazását. Spiegel egyszer egy rákos betegnek ajánlotta, hogy a fájdalma enyhítésére próbáljon ki egy virtuális utazást Izlandra, de a páciens elutasította. "Vigyáznunk kell, nehogy túlzásba essünk a virtuális valóság vagy más digitális technika alkalmazását illetően", mondta.

KAPCSOLÓDÓ CIKK