Baktériumok százai találhatók az anyatejben

2013.01.07. 15:14

Több mint hétszáz különböző baktériumot tartalmaz az anyatej, lényegesen többet, mint azt eddig feltételezték.

Spanyol kutatók vizsgálataik eredményét az American Journal of Clinical Nutrition című szaklapban mutatták be. A szakértők szerint az új ismeretek a bébiételek előállítóit segíthetik abban, hogy még jobb termékeket készítsenek.

A tudósok megvizsgálták a kolosztrumot, vagyis az előtejet, amelyet az anyák a szülés után közvetlenül termelnek és az anyatejet a szülést követő egy-hat hónapban.

"Ha a kutatás során felfedezett anyatej-baktériumok fontosak az immunrendszer fejlődése szempontjából, akkor a bébiételekhez hozzáadva csökkenthetik az allergia, az asztma és az autoimmun betegségek kialakulásának kockázatát" - írják a tanulmány szerzői. A korábbi vizsgálatok szerint a szoptatott gyermekek ritkábban lesznek allergiásak, mint a többiek.

A spanyol agrokémiai és élelmiszertechnológiai intézet kutatócsoportja szerint a felfedezett baktériumtörzsek pontos összetétele és biológiai szerepük az újszülött szervezetben még kutatásra várnak. Egyelőre azt sem sikerült megállapítani, hogy a baktériumok megtelepednek-e a babák szájában.

Kevesebb baktériumfaj van az elhízott nők anyatejében

A spanyol szakértők munkájuk során DNS-szekvenáláson alapuló technikával készítették el az anyatej baktériumtérképét.

Kutatásukból az is kiderült, hogy a túlsúlyos anyák illetve a terhesség alatt nagy mértékben meghízott anyák tejében kevésbé sokszínűek a mikroorganizmusok.

A baktériumok a programozott császármetszéssel szülő nők tejében is kevésbé változatosak. Ugyanakkor a nem programozott császármetszéssel szülő nőknél a vaginálisan szülő anyákéhoz hasonló az anyatej összetétele.