Az élcsapatok elbuktak, óriási meglepetést hozott az Olasz Nagydíj
2020. szeptember 06. 14:50
Kevesen fogadtak volna a Mercedesek ellen az Olasz Nagydíj előtt, de váratlan események sorozatának köszönhetően a világbajnoki címvédő autói még a dobogóra sem jutottak el a monzai futamon, ahogy a Red Bull-pilóta és Ferrari-versenyző sem ért oda a legjobb három közé.
A szezon nyolcadik futamát a francia Pierre Gasly nyerte meg a 10. helyről rajtolva, ezzel a Scuderia Alpha Tauri történetének első győzelmét szerezte meg. Ez a második alkalom, hogy a Red Bulltól tavaly eltanácsolt pilóta dobogóra állhatott, és
a faenzai istálló történetének második győzelme, a 2008-as Olasz Nagydíj megnyerése után.
A szombati időmérő edzés alapján a rajtrács első 10 helyezettje lágy gumikon rajtolt, a 11. helyezett Danyiil Kvjat kakukktojásként keményeket választott, majd Esteban Ocon és Charles Leclerc szintén támadó hozzáállással lágyakat választott. Mögöttük Sebastian Vettel kivételével mindenki közepesekkel kezdett, kivéve Sebastian Vettelt, aki a 17. helyen a keményekre és hosszú első etapra szavazott.
Eleinte úgy tűnt, Hamilton a rajtnál nagy lépést tett a győzelem felé. A pole pozícióból indulva kérdés sem fért ahhoz, hogy megtartja a vezetést, ráadásul a mellőle kezdő Valtteri Bottas láthatóan később reagált a piros lámpák kialvására. Mire a finn pilóta feleszmélt, Carlos Sainz a 3. helyről már elé került, és Bottas annyira megzavarodott, hogy a Roggia-sikánban Lando Norris is elment mellette.
Bottas és Norris autója összeért, a Mercedes versenyzője ezért arra gyanakodott, hogy defektet kapott, de mérnöke tájékoztatta, hogy a guminyomás rendben van, és hosszú első etapra készüljön. Az később kiderült, hogy Bottas padlólemeze megsérült, lendületet vesztett, és Sergio Pérez, valamint Daniel Ricciardo is elment mellette, beszorult a hatodik helyre, ráadásul a forgalomban az autója is melegedni kezdett.
Hamilton közben a Mercedes versenyképességével nem összemérhető McLarent vezető Sainz előtt folyamatosan növelte az előnyét, egymás után futotta a leggyorsabb köröket, így nem kellett aggódnia attól sem, hogy a kerékcserék során elévágnak.
Hamilton a 14. körben már 9 másodperccel vezetett, lényegében ellenfél nélkül haladt pályafutása 90. futamgyőzelme felé.
Rémálomba illően indult a verseny a Red Bull számára: Max Verstappen az 5. helyről nemhogy javítani nem tudott, visszacsúszott a 7. pozícióba, és nem tudott mit kezdeni Bottasszal, Alexander Albont pedig először összeakadt Pierre Gaslyval és átvágta a sikánt, majd leszorította Romain Grosjeant, ezért ötmásodperces büntetést kapott.
Ennél is szerényebb volt a kezdés az egyébként is küszködő Ferrari számára.
Charles Leclerc lágy gumikkal sem tudott előrébb lépni a 13. helyről, beszorult a közepesekkel haladó Kimi Räikkönen mögé, Sebastian Vettel autóján pedig a 6. kör végén elromlott a brake-by-wire rendszer, ezért a négyszeres világbajnok a célegyenes végén nem tudott befordulni, és a kör végén feladta a versenyt.
A futam az első 20 kör során zavartalanul ment, a pilóták többsége meg tudta nyújtani az első etapot, ezért a 17. körben kemény gumikra váltó Leclerc és Pierre Gasly kivételével mindenki ki tudta várni, hogy a 20. körben a pályára lépjen a biztonsági autó Kevin Magnussen kiesése miatt. A Haas pilótája műszaki hiba miatt a bokszutca bejárata előtt leparkolt az autójával, ezért a versenyirányítás lezárta a bokszutcát.
A Mercedesnél és az Alfa Romeónál azonban ezt nem vették észre, Hamiltont az élről és Antonio Giovinazzit kihívták rögtön kerékcserére, ezért később vizsgálni kezdték őket.
A többi csapatnál résen voltak, ezért átmenetileg Carlos Sainz vezetett a 2. helyre visszaérő Hamilton előtt, de a 23. körben megnyitott a bokszutca, és Lance Stroll, valamint a korábban kereket cserélő Gasly és Leclerc kivételével mindenki kereket cserélt. Ennek köszönhetően Hamilton vezetett Stroll és Gasly és Leclerc előtt, mögötte Räikkönen, és Giovinazzi következett, a kerékcsere után Sainz és Norris a 6-7. helyre ért vissza.
A helyzet nyertese Bottas volt, aki Sergio Pérez lassú kerékcseréjét kihasználva a bokszban megelőzte a mexikói pilótát és Daniel Ricciardót is, de így is csak a 8. helyezett volt a sorban. Kisvártatva ki is derült, hogy Giovinazzi 10 másodperces stop & go büntetést kap, ezek után lehetett arra számítani, hogy ez lesz Hamilton sorsa is, de a Mercedesnél a rádión próbáltak amellett érvelni, hogy a bokszbejáratnál nincs piros zászló.
A biztonsági autó távozása után felocsúdni sem volt idő, Leclerc a Parabolicában hatalmas balesetet szenvedett. A monacói pilóta nagy sebességgel a védősávnak csapódott, és bár gyorsan életjelet adott magáról, egyértelmű volt, hogy ismét szükség lesz a biztonsági autóra. A Ferrari olyan mélyen belefúródott a gumifalba, hogy a 27. körben a versenyt is leállították.
Ez főnyeremény volt Stroll számára, mert a piros zászló alatt lehetőséget kapott, hogy időveszteség nélkül elvégezzék a kerékcseréjét, és Jo Bauer felügyelete mellett a Mercedes javításokat is végezhetett Bottas autóján. Ez sovány vigasz volt a számukra, mert
Hamilton is megkapta a 10 másodperces stop & go büntetést, ami azt jelentette, hogy az újraindítás után három körön belül ki kellett állnia a bokszba. Némi vita után James Vowles azt kérte Hamiltontól, hogy ezt rögtön tegye meg.
A szabályok szerint a piros zászló után ismét állórajttal folytatódott a verseny: Hamilton elhúzott az élen, de résen kellett lennie, mert Gasly is jól indult, viszont a Roggiában már neki keleltt védekeznie Räikkönen ellen. Giovinazzi is tartotta a 4. helyet, Stroll viszont elhagyta a pályát, ezért Sainz meg tudta előzni, de az Ascari féktávjánál már ismét ő volt előrébb, mielőtt Sainz visszaelőzte őt a célegyenes végén.
A megbeszéltek szerint Hamilton azonnal letöltötte a büntetését, a 29. kör elején 29 másodperces hátránnyal az utolsó, 17. helyre jött vissza, 20 másodperccel a 16. helyezett Albon mögött.