Bottas nyert Szocsiban, Hamiltonnak büntetés miatt nem volt esélye a csúcsbeállításra
2020. szeptember 27. 12:51
Az idei évben szinte már megszokottá vált, hogy már a rajt előtti órában van miért izgulni a Forma-1-es futamok előtt, elég csak Max Verstappen hungaroring balesetére, vagy mugellói technikai gondjaira gondolni.
Ezúttal is volt miért, a rajtrácsra menet Lewis Hamilton ugyanis nem az erre kijelölt helyen (a bokszutca végén található lámpa után) végezte el az ilyenkor szokásos rajtgyakorlatot, hanem továbbhaladt a bokszkijáratban. A hatszoros világbajnok tehát úgy várhatta a rajtot a pole pozícióból, hogy tudta, a taktikai szempontból rosszabb lágy gumin kell indulnia, és még vizsgálat alatt is áll.
Az első tízből a második helyről induló Verstappen és a harmadik Bottas kivételével mindenkinek a lágy gumikat kellett feltennie, a második tizedből azonban csak a 15. helyről kezdő Albon döntött a piros oldalfalú Pirellik mellett, a többiek vagy közepes, vagy kemény gumin kezdték meg az 53 körös versenyt.
A rajtot az első hármasból a lágy gumijainak köszönhetően Hamilton kapta el a legjobban,
Bottas a harmadik helyről azonban a kettes kanyarig utolérte és kívülről körbe is autózta, de a közepes gumikon nem tudott jól kigyorsítani, így Hamilton visszavette tőle a vezetést.
Verstappen a második helyről nagyon rosszul rugaszkodott el a belső, porosabb oldalon, majd levágta a pályát a kettes kanyarban. Mögötte többen is ugyanezt a menekülő útvonalat választották, Caros Sainz azonban túl nagy tempóval ment át a bukótéren és nekicsapódott a falnak, ahogy próbálta átfűzni magát a visszatérési pontot jelölő táblák között. Szerencsére a pályára visszacsapódó McLaren senki sem találta el.
Nem ez volt az egyetlen baleset, a négyes kanyarban Lance Stroll és Charles Leclerc akadt össze, a Ferrari bal első kerékkel megpöckölte a Racing Pointot, amitől az megforgott és a belső falnak ütközött. Az első két kiesője így meg is volt a futamnak.
Az alapos takarítás után biztonsági autó az ötödik kör végén hagyta el a pályát, az első tízben Hamilton, Bottas, Verstappen, Ocon, Ricciardo, Pérez, Gasly, Leclerc, Magnussen, Grosjean volt ekkor a sorrend. A Safety Tart kihasználva Russell, Albon és Norris is kiment kerékcserére, hogy feltegyék nekik a kemény gumit, így Kimi Räikkönen és Danyiil Kvjat mellett ők is a legkeményebb keveréken folytathatták a körözést.
Az újraindulásnál Hamilton kihasználta a jobban tapadó lágy gumikat, és már a célegyenesre fordulva elég messze került Bottastól ahhoz, hogy a finn támadni tudja. Ennek azonban vajmi kevéssé örülhetett, hamarosan ugyanis megszületett az ítélet a verseny előtti próbarajtok ügyében:
Hamilton kétszer 5 másodperc időbüntetést kapott, ugyanis két külön szabályt is megszegett.
Ezek után Valtteri Bottas már igazán nyeregben érezhette magát, hiszen alapból taktikai előnyben volt a közepes gumikon az előtte nagyjából másfél másodperccel autózó csapattársával szemben, a tíz másodperces büntetés azonban gyakorlatilag eldöntötte a csatát kettejük között. Ez persze nem jelentette azt, hogy Bottasnak nem kellett hátrafelé tekintgetnie a tőle 1,5 másodpercre ólálkodó Verstappen irányába.
Az újraindítás utáni tíz körben leginkább a középmezőny csatái szórakoztatták a nézőket, a jó barátságban levő Albon-Norris-Russell trió a mezőny végén öldöklő küzdelmet folytatott egymással. A 15. körben aztán az elején is történt egy helycsere, Sergio Pérez vadászta le az ötödik helyen haladó Ricciardót a gyors hármas kanyarban.Nem meglepő, hogy a biztonsági autó utáni kiállások sorát az ausztrál nyitotta, miután megelőzték, egyből a bokszba hajtott kemény gumikért.
Másodikként a 16. kör végén a vezető Hamilton érkezett, miután korábban kategorikusan közölte a mérnökével, hogy ne hívják ki, ennél tovább azonban már nem tudta húzni. A 10 másodperces büntetés letöltése után megkapta a kemény gumikat, amelyekkel a 11. helyre tért vissza, hogy azon nyomban megelőzze a még kiállás előtt álló Vettelt.
A hatszoros világbajnok egy, „ez nevetséges" kommentárral nyugtázta a kerékcsere előtti álldogálást. Hamilton a folytatásban sem nyugodott bele abba, hogy szerinte a csapat túl hamar hívta ki a bokszba, és közölte a mérnökével, hogy többet ne mondjon neki információkat a többi pilóta köreiről, mert úgyis mindegy.
Az ezt követő körökben kissé lecsendesedett a verseny, mígnem Max Verstappen a 25. kör végén kiállt kemény gumikért, hogy őt egy körrel később Valtteri Bottas is kövesse.
Hátrébb a két Renault balul sikerült helycseréjében lehetett gyönyörködni: Ocon elengedte Ricciardót a célegyenesben, az ausztrál azonban elfékezte a kettes kanyart, átugratott a kerékvetőn, de nem a kijelölt útvonalon tért vissza a pályára, így 5 másodperces időbüntetést kapott. A helycsere oka egyébként az volt, hogy Ricciardo is megpróbálkozhasson Vettel megelőzésével, ami sikerült is neki. Oconnak lehet, hogy csak példát kellett mutatni, ugyanis ezt látva ő is lehagyta a rajt óta a közepes gumin autózó négyszeres világbajnokot.
Aki ezek után a győzelemért, vagy legalább a dobogós helyekért zajló csatában reménykedett, annak csalódnia kellett,
Bottas előnye csak nőtt a kerékcsere után, Verstappen a frissebb gumikon pedig szintén jócskán lőtávolon kívül volt a harmadik helyre előrelopakodó Hamiltonnak.
Totális unalomba azért így sem fulladt a verseny második fele, a középmezőnyben számos csatát láthattunk, volt koccanással fűszerezett Vettel-Grosjean csörte, és nagy hajrá Pierre Gaslytól, aki látványos előzést mutatott be többek között a red bullos Alex Albonon.
Az első hármas mögött a következő volt a sorrend a befutónál: Pérez, Ricciardo, Leclerc, Ocon, Kvjat, Gasly, Albon. Vettel a 13. helyen zárt a Ferrarival, a leggyorsabb kör Bottasé lett.