Rendhagyó szabadedzéssel kezdődött az első Emilia Romagna Nagydíj hétvégéje, a hagyományos szombati egyórás tréning helyet ezúttal ugyanis másfél órás gyakorlást rendeztek, lévén ez a versenyhétvége csupán két napból áll. Mivel ez volt az egyetlen lehetősége a pilótáknak és a csapatoknak, hogy felkészüljenek az időmérőre és a versenyre egy olyan pályán, amelyen legutóbb 2006-ban járt a mezőny, az első másodperctől kezdve nagy volt a forgalom az Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrarin.
A legtöbben a kemény keverékű gumin kezdték meg az ismerkedést az imolai aszfaltcsíkkal, de páran a közepes gumikat tették fel elsőre. A kétnapos formátumhoz igazodtak egyébként a gumiszettek számával is, ezúttal 10 garnitúrája van minden versenyzőnek, amiből hármat az egyetlen szabadedzés végén vissza kell adni.
Az első percek köridejeiből leginkább az volt leszűrhető, hogy ki milyen gyorsan sajátítja el a pályát, a hétvége további erőviszonyaira kevéssé lehetett belőlük következtetni. Max Verstappen szemmel láthatóan jó volt ebben, az első negyed óra végén tetemes előnnyel ő vezetett, egy másodpercen belül sem tudott kerülni hozzá képest senki. Egészen Valtteri Bottas első fél óra végén, immár közepes gumin futott köréig, amellyel 129 ezreddel megjavította Verstappen 1:15.912-es idejét.
Ami a csapattársak közti különbséget illeti, az első etapok után Verstappen és Albon (1,7 másodperc), valamint Leclerc és Vettel (1,3 másodperc) között is óriási szakadék tátongott, mindkét esetben előbbi javára.
A négyszeres világbajnok szenvedéseiről sokat elárult, hogy akkor sem tudott jobbat menni csapattársa kemény gumis körénél, amikor feltették az autójára a lágy abroncsokat, ráadásul pályaszélesítés miatt törölték is az idejét.
Eközben Leclerc a lágy gumikon az autójával kezdett küszködni, először két kör után kijött, hogy gyorsan állítsanak az első szárnyán, majd arról panaszkodott, hogy nagyon alulkormányzottá vált a kocsi.
Kicsúszásból meglepő módon nem sokat láthattunk, mindössze Dannyil Kvjat szánkázott át a Tamburello kavicságyán még az edzés elején, legközelebb pedig 55 perccel a vége előtt Sainz csúszott le a második Rivazza kijáratáról, hogy egy kicsit ő is megnézze, milyen a kavicsos bukótér.
Az első igazán komoly lágy gumis kört Verstappen futotta 1:15.338-cal, amivel több mint 4 tizeddel megelőzte Bottast, hogy aztán jöjjön Hamilton, aki közepeseken is csak 8 ezreddel maradt el a hollandtól. A negyedik helyet már lágy gumin elért idővel ekkor Leclerc birtokolta 8 tizedes hátrányban, mögötte Gasly, Ricciardo, Albon, Sainz, Pérez és Ocon sorakozott egyaránt közepes gumin futott körrel.
Kevesebb mint 45 perccel a leintés előtt a Mercedes is kipróbálta a lágyakat, amelyek először Bottas autójára kerültek fel. A finn át is vette volna velük a vezetést, de a célegyenesre fordító második Rivazzában túl szélesre vette a kijáratot és jobb hátsó kerekével megcsípte a kavicságyat, így javítani sem tudott, második körével azonban 4 századra felzárkózott Verstappanre.
A Red Bull eközben egy második lágy szettet is felpakolt Verstappennek, amivel a holland 1:15.023-ra faragta az idejét, ezzel pedig elsőre az új lágyakon érkező Hamilton sem tudott mit kezdeni, 189 ezreddel besorolt a második helyre a Red Bull mögé, másodjára azonban repesztett egy 1:14.726-os időt, amivel átvette a vezetést.
Már ekkor sejthető volt, hogy Hamilton ezzel bebiztosította az elsőségét, az utolsó fél órában ugyanis a futamra készülés jegyében a hosszú etapoké lett a főszerep, hiszen most ebbe az edzésbe kellett ezt is belesűrítenie a csapatoknak. Az élen maradt tehát a Hamilton, Verstappen, Bottas sorrend, őket a továbbra is remek formában vezető Gasly követte már 9 tizedes hátrányban, míg a francia mögött Ricciardo, Ocon, Kvjat, Leclerc, Albon és Stroll következett. Vettel végül a 12. helyen zárt.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!