Hamilton győzelemmel lett az F1 hétszeres világbajnoka
2020. november 15. 10:51
Kemény próbatétel elé állította a versenynaptárba beugró Török Nagydíj a Forma-1 mezőnyét, mivel az időmérőhöz hasonlóan a verseny is nedves pályán indult a közelmúltban történt újraaszfaltozás miatt egyébként is csúszós, gyenge tapadású aszfalton. A zavaros körülmények miatt furcsa rajtsorrend alakult ki, ez nagy kavarodást ígért a versenyre is.
Ezt alátámasztotta az is, hogy Antonio Giovinazzi és George Russell már a rajt előtt kárt tett az autójában, de végül mindketten részt tudtak venni a versenyen, de a két Williams csak a bokszutcából kezdhetett, és Pierre Gaslyt is a mezőny végére száműzték a parc fermé szabályok megsértése miatt.
A gyenge tapadás ellenére nem alakult ki tömegbaleset a rajtnál, de ez Valtteri Bottasnak nem sokat segített, a 9. helyről kezdő pilótának 8 pontot kellett volna hoznia a 6. helyről rajtoló Lewis Hamiltonon, hogy életben tartsa világbajnoki esélyeit, de Bottas már az 1-es kanyarban összeütközött Esteban Oconnal, ezért visszaesett a mezőnyben.
Nem indult jól a 2. helyről Max Verstappen sem, több pozíciót is vesztett, ezért az első 9 kör során beragadt a 11. kockából szenzációsan rajtoló Sebastian Vettel mögé. A német pilótát csapattársa után egy körrel kihívták intermediate gumikért, ekkor cseréltek a Mercedesek is, bár Hamilton úgy vélte, ez még korai volt.
Az adatok mást mutattak, az élen haladó Stroll és Pérez már keresni kezdte az esőgumikkal a pálya nedvesebb foltjait, és Leclerc szektoridői is azt mutatták, hogy az első 10 kör után érdemes a köztes esőgumikra váltani. Ezt Stroll és a Racing Point is megtette, ezért átmenetileg Pérez vette át a vezetést Verstappen és Albon előtt.
Noha az isztambuli pályán normális esetben lehet előzni, a kerékcserék előtt Bottas arra panaszkodott, hogy nem tudja áthámozni magát a mezőny sűrűjén és Verstappen is beragadt Vettel mögé, de gyorsulni kezdett, amikor a Ferrari és a Racing Pointok kiálltak előle. A rádión azt kérte, hogy ne hívják ki rögtön intermediate gumikért.
A részidők alapján úgy tűnt, hogy ez nem jó döntés, mert Vettel és Hamilton is jó tempót autózott az intermediate abroncsokon, de a holland pilóta visszajött szorosan Pérez mögé a 3. helyre, így ismét versenybe került legalább a 2. helyért, mert Stroll továbbra is megnyugtató, 10 másodperces előnnyel rendelkezett.
A 4. helyre visszacsúszó Vettel és az 5. helyen őt támadó Hamilton közben szép csatát vívott, emlékeztetve arra az időszakra, amikor ketten a győzelmekért küzdöttek egymással. Ezt átmenetileg fel kellett függeszteni, mert a 14. körben Giovinazzi feladta a versenyt az Alfa Romeo csapatát működtető Sauber 500. nagydíján, ezért VSC-fázist rendeltek el.
A rövid lassítás egy kissé, 8 másodpercre mérsékelte az élen álló Stroll előnyét, közben Verstappen utolérte a 2. helyezett Pérezt, és keményen csatázni kezdtek, egészen a 18. körig, amikor a holland pilóta támadás közben kicsúszott, megpördült, és csak Hamilton mögött a 6. helyen tudta folytatni a küzdelmet. Nem sokáig, a Red Bull a kör végén a bokszba hívta, és új intermediate gumikat szereltek a megpördülésben sérült abroncsai helyére.
Ez jól jött csapattársának, Alexander Albonnak, aki kihasználta, hogy Hamilton szintén megcsúszott a hideg fékek miatt, miközben Vettelt támadta, a thai pilóta pedig gyorsan megelőzte a Ferrarit, és Pérez nyomába eredt. Mindketten közelítettek Strollhoz, aki féltávhoz közelítve egyre inkább leadta az előnyét.
Féltávhoz közeledve felmerült, hogy újabb esőzés jön, de a Red Bull végül arról tájékoztatta Verstappent, hogy nem számítanak égi áldásra. Ezzel párhuzamosan többen is panaszkodni kezdtek az első gumik kopására, de mindenkinek azt mondták, hogy próbáljanak kitartani, mert a stratégák szerettek volna slick gumikra váltani.
Ennek ellenére a Leclerc-t behívták új intermediate szettért a 31. körben, és Hamilton is amellett érvelt, hogy nem fog eléggé felszáradni a pálya. A brit pilóta ekkor továbbra is az 5. helyen autózott Vettel mögött, az sem segített neki, hogy a 30. körtől engedélyezték a DRS használatát. Az összképet tekintve azonban nem állt rosszul, Vettellel együtt felére csökkentették a korábbi hátrányukat Stroll mögött, a 9 másodperces lemaradása azt jelentette, hogy még a győzelmi esélyét sem vesztette el.
A helyzet még jobban kezdett festeni a számára, miután Vettel és Albon is eltűnt előle, a Ferrari-pilótát kihívták kerékcserére, de az csak 5,3 másodperc alatt sikerült, Albon pedig először megpördült, majd szintén kereket cserélt. A brit pilóta ezzel feljött a 3. helyre, 2 másodpercre csökkentette a hátrányát az éllovas Stroll mögött, akit a 36. körben rendeltek a bokszba.
Ezzel Pérezre hárult a feladat, hogy feltartsa az egyre lendületesebb Hamiltont, de a brit pilóta a DRS-sel szinte rögtön megelőzte ellenfelét, ekkor már körönként 0,9 másodperccel gyorsabb volt az új gumikon haladó Vettelnél. Ennél is fontosabb volt, hogy szabaddá vált előtte a pálya, ő diktálhatta a tempót, ráadásul Stroll autóján közben szemcsésedni kezdtek az abroncsok.
A futam elején úgy tűnt, hogy ezúttal nem terem babér a Mercedes számára, ez Bottas esetében így is alakult, hiszen a finn pilóta többször is megpördült, a pontszerzésre sem volt esélye, ráadásul csapattársa lekörözte őt.
Hamilton a száradó pályán életre kelt, körönként 1 másodpercnél is nagyobb ütemben növelte az előnyét Pérez előtt, ráadásul megóvta a már kopott intermediate abroncsait is.
Miközben Hamilton átvette a vezetést, Verstappen kétszer is kereket cserélt, a korai éllovasok, Pérez és Stroll tempója visszaesett, a mexikói pilóta tartotta ugyan a 2. helyet, de a pole pozíciós pilótát a két Ferrari, a két McLaren és a két Red Bull is megelőzte, így csak a 9. helyre ért oda.
Fordult viszont a kocka Charles Leclerc esetében, az esőben a monacói pilóta sehol sem volt, 40 másodpercre is hízott a hátránya csapattársához képest, a Ferrari viszont addig taktikázott, amíg Leclerc-t Vettel elé játszották, és a Red Bullok megingásait kihasználva feljöttek Pérez mögé a 3-4. helyre.
A verseny utolsó szakaszában tovább száradt a pálya, ennek ellenére rendszeresek maradtak a kisebb kicsúszások és megforgások, ennek áldozata lett Daniel Ricciardo is, amikor Lando Norris átvette tőle a 9. helyet. A Mercedes végrehajtott egy taktikai kerékcserét Bottas autóján, ezzel megtudták, hogy a gumik jó állapotban voltak, ez lehetőséget teremtett, hogy Hamilton újabb kerékcsere nélkül célba érjen, és megnyerje a Török Nagydíjat.
Bár az utolsó körre még heves esőzést jósoltak a Ferrarinál, Hamiltont ez sem tudta megállítani. A brit pilóta pályafutása 94. nagydíjgyőzelmét érte el, és bebiztosította hetedik világbajnoki címét, amivel beérte az eddigi csúcstartó Michael Schumacher, a futamgyőzelmek és a pole pozíciók terén azonban már túlszárnyalta a sportág legendáját.
A 2. helyet Pérez hozta a Racing Pointnak, Hamiltonnal együtt továbbra is ő az egyetlen pilóta a mezőnyben, aki minden idei versenyen pontot szerzett, amelyen elindult, a 3. helyre az idei első dobogós helyét szerző Vettel ért oda, miután a Hamiltonhoz hasonlóan remekül felzárkózó Leclerc támadni kezdte Pérezt, de elfékezte magát, és visszaesett a 4. helyre Sainz, Verstappen, Albon, Norris, Stroll és Ricciardo elé.