Verstappen nyert, Hamilton nagyot mentett Imolában, nyílt az F1-es vb
2021. április 18. 14:39
Az F1-es csapatok rémálma fogadta a mezőnyt az idei szezon második versenye, az Emilia Romagna Nagydíj előtt, az előrejelzéseknek megfelelően esni kezdett az eső Imola térségében, nem is akárhogy: a célegyenesben és környékén erősen, a pálya másik két szektorában viszont eleinte száraz maradt a pálya, ami a gumiválasztás és a taktika szempontjából komoly dilemma elé állította a mérnököket.
Nem is beszélve a versenyzőkről: a nedves pályán még a kétszeres F1-es világbajnok Fernando Alonso is bajba került, a Tosa-kanyarban a védősávnak koccant, ezért új első vezetőszárnyra volt szüksége, a két Aston Martinon pedig a hátsó fékek melegedtek túl, ezért a szerelők sietve munkához láttak, hogy a normális esetben időigényes javítást még a rajt előtt el tudják végezni. Ez Sebastian Vettel esetében nem sikerült,
a négyszeres világbajnok csak a bokszutcából kezdhette meg a versenyt.
A rajt előtti körülmények az időmérős gumitaktikát is lesöpörték, hiszen a szabályok szerint innentől már nem kellett figyelembe venni, hogy az első 10 helyről rajtoló versenyzők közül ki használt lágy és közepes keverékű abroncsokat a Q2-ben. Pierre Gasly, Esteban Ocon, Mick Schumacher és Nyikita Mazepin extrém esőgumit kapott a rajthoz, a többiek intermediate-en kezdtek.
Vetteltől eltekintve a rajtsorrend változatlan maradt és a nedves pálya még nagyobb izgalmakat ígért azután, hogy többen is a vártnál gyengébb eredményt értek el az időmérőn, például Valtteri Bottas csak a 8. helyezett lett, Cunoda Juki pedig a szombati balesete és a szükséges alkatrészcserék miatt csupán az utolsó kockából indulhatott.
A rajt az élmezőnyben Max Verstappennek sikerült a legjobban,
a holland pilóta szinte azonnal Lewis Hamilton mellé ért, majd a Tamburellónál a külső ívre szorította a Mercedest, Hamilton kénytelen volt átugratni a lassító bukkanókon, és sérült első szárnyvéglappal besorolni a 2. helyre.
Verstappen gyorsan elhúzott, és úgy tűnt, a rossz látási viszonyok ellenére a mezőny simán megkezdi a versenyt, de nem így történt: Nicholas Latifi először kicsúszott, majd visszatért a pályára, de nem figyelt jobbra, leszorította Nyikita Mazepint, aki végül a falhoz lökte a Williamst, és az alaposan összetört autó miatt pályára küldték a biztonsági autót.
A mezőnyt egészen a 6. kör végéig visszafogták, közben Mick Schumacher is a falnak ment a célegyenes végén, de folytatni tudta a versenyt, Vettel pedig kereket cserélt, és a 17. helyen ment tovább. Az újraindítás után Hamilton támadta Verstappent, de a holland pilóta tartotta a vezetést és ismét faképnél hagyta a Mercedest, amit Charles Leclerc is támadni kezdett.
Leclerc még a biztonsági autó előtt használta ki Sergio Pérez megingását, és átvette a 3. helyet, a Red Bull pilótája mögött Lando Norris, Pierre Gasly és Daniel Ricciardo következett, de a 8. kör elején óriási csata alakult ki a 6-10. helyezett versenyzők között, meglepetésre a sor végén a mezőnybe teljesen beleszürkülő Valtteri Bottas haladt a Mercedesszel.
Bottas a 12. kör elején kezdett mutatni valamit, megelőzte az extrém esőgumikon egyre inkább küszködő Gaslyt,
ezzel párhuzamosan Hamilton is gyorsult, az újraindítás után szárnyaló Verstappenhez képest csökkentette a hátrányát. A Red Bull versenyzője egymás után futotta a leggyorsabb köröket, 5 másodperc fölé növelte az előnyét, Hamilton később átvette a kezdeményezést és a 13. körre 4,3 másodpercre csökkentette a különbséget, ekkor a holland pilóta ismét fokozta a tempót és újabb leggyorsabb kört futott.
A Red Bullnál nem örülhettek felhőtlenül, Pérez 10 másodperces időbüntetést kapott, mert egy kicsúszás után előzött a biztonsági autós fázis alatt, ezt végül az első kerékcseréje alkalmával töltötte le. A táv negyedéhez közeledve Verstappen vezetett Hamilton, Leclerc, Pérez, Ricciardo, Norris, Sainz, Stroll, Bottas és Russell előtt.
A verseny első harmadához közelítve, a 20. kör környékén a pilóták és a csapatok egyre inkább dilemmába kerültek azzal kapcsolatban, hogy milyen gumitaktikát kövessenek. Senki sem szeretett volna az elsők között kereket cserélni, ráadásul azt sem tudták, hogy milyen abroncsot válasszanak, hiszen a pálya száradt, de az eső továbbra is szemerkélt.
A 18. körben a McLarenek csapatutasítás után helyet cseréltek, Norris három kör alatt 6,6 másodpercet vert Ricciardóra az 5. helyen,
de mérnöke figyelmeztette, hogy spóroljon az abroncsokkal, mert nem tudták, hogy meddig kell várniuk a kerékcserére. Az élen 4,5 másodperc körül stabilizálódott a különbség Verstappen és Hamilton között, Leclerc a 22. körben már 23 másodpercre volt Leclerc-től, vagyis még mindig nem volt elegendő előnye egy bokszkiálláshoz.
A várakozást az Aston Martin adta fel először, Vettelt a 21. kör elején kihívták közepes keverékű gumikért, ez még korainak tűnt, mert a német pilóta láthatóan csúszkált a pályán. Neki azonban már mindegy volt, mert a rajt előtti fékhiba miatt a szerelők nem rakták fel az autójára időben a gumikat, ezért stop & go büntetést kapott, és lényegében minden esélye elszállt még a pontszerzésre is.