Hamilton megszorongatta, de Verstappené a pole a Francia Nagydíjra
2021. június 19. 14:39
A harmadik szabadedzés alapján Max Verstappen várhatta esélyesként a Francia Nagydíj időmérő edzését, ám a Q3-as tűzijátékig vezető út elején még nem az első helyekért, hanem a kiesés elkerüléséért folyó csata szolgáltatta az izgalmakat. Ám alighogy elkezdődött az első edzésszakasz, máris piros zászlóval szakították félbe azt, Cunoda Juki ugyanis rögtön az első mért körének első kanyarjában a falhoz csapta az Alpha Tauriját. A japán újonc az egyes kanyar közepén pördült meg, majd háttal nekicsúszott a védőkorlátnak. Az autó szemre nem sérült meg nagyon ám így sem tudta a váltót egyes fokozatba kapcsolni a pórul járt pilóta, így számára itt véget is ért a kvalifikáció.
A kényszerszünet után már csak valamivel több mint 14 perc volt hátra, mért kört pedig Cunoda megforgásáig senki sem futott, így gyakorlatilag egy lerövidített Q1-nek vágtak neki a pilóták. Verstappen azonnal jelezte, hogy a Mercedeseknek nagyon nehéz dolga lesz ellene és 1:31.001-gyel az élre állt a lágy gumikon, miközben mögé több mint 5 tizedes hátránnyal Pérez sorolt be. A hibázó Bottas volt a harmadik, hajszállal verve a negyedik helyezett Hamiltont, aki nem sokkal később még ugyanazon a szett gumin javított, és 236 ezredre zárkózott fel Verstappen mögé, átvéve egyúttal a második helyet.
A kiesésért zajló csatában érdekes volt figyelni a remeklő Mick Schumachert, aki csapattársa mellett mindkét Williamst, Kimi Räikkönent és a körét pályaszélesítés miatt elbukó Lance Strollt is megelőzte, és a továbbjutó 14. helyről várhatta a Q1 hajráját.
Azt a hajrát, amelyben végül bebiztosította a továbbjutást, ám nem úgy, ahogyan szerette volna, a hatos kanyarban ugyanis a falhoz vágta a Haast, aminek köszönhetően piros zászlóval leintették a Q1-et.
Ennek a legnagyobb vesztese Lance Stroll lett, aki még ekkor is időeredmény nélkül állt, mivel hiába jött ki a körének törlése után, az első gyorskörét feladta, az utolsó próbálkozása pedig Schumacher balesete miatt odalett. A kanadai így csak a 19. helyről, Cunoda Juki elől kezdheti majd meg a futamot. A 18. pozíciót Nyikita Mazepin szerezte meg, a 17. a szintén pórul járó Kimi Räikkönen lett, míg a 16. helyen Nyikita Mazepin zárt.
Schumacher szemmel láthatóan nagyon dühös volt magára a hiba miatt, amellyel ugyan életében először bejutott a Q2-be, de nem lenne meglepő, ha nem a 15. helyről indulhatna és a Haas elővigyázatosságból váltót cserélne az autójában, ugyanis a kocsi bal hátsó részét rendesen odaverte. A szerelőknek ezen kívül is lesz munkája, miután az autó bal eleje is megsérült.
Az edzést Verstappen zárta az élen Hamilton, Pérez, Bottas, Norris, Gasly, Sainz, Vettel, Ocon, Alonso, Ricciardo, Leclerc, Giovinazzi, Schumacher és Russell előtt.
Már a pénteki edzésnap után azon a véleményen voltak a versenyzők, hogy a versenyt mindenki a közepes keveréken akarja majd kezdeni, a Q2 pedig megerősítette ezt, George Russell kivételével ugyanis mindenki a sárga oldalfalú Pirellin hajtott ki a pályára. Ezeken az abroncsokon is a Red Bull volt a leggyorsabb elsőre, de nem Verstappen, hanem Pérez állt az élre (1:30.971), noha csak 1 tizeddel előzte meg csapattársát. A harmadik helyre nem valamelyik Mercedes, hanem Carlos Sainz fért oda 175 ezredes lemaradásban Péreztől, majd jött Bottas, Gasly, Norris, Alonso, Ricciardo és Leclerc az első tízben.
Nem maradt azonban végig Pérez az élen, a Mercedes ugyanis nem hívta be egy mért kör után Hamiltont, aki második nekifutásra 1:30.959-cel 12 ezredet adott Péreznek és átvette a vezetést.
Igen ám, de a hajrára mindenki feltett még egy új szettet (Pérez, Ricciardo és Giovinazzi lágyat, mindenki más közepest), így várható volt, hogy nem ez marad a végeredmény.
Nem is maradt, Bottas javított és 1:30.735-tel megnyerte a Q2-t Hamilton előtt.
Mögöttük Pérez és Verstappen végzett, majd jött Sainz, Gasly, az utolsó mért körök előtt a bokszba visszahívott Norris, majd Alonso, Leclerc és Ricciardo. Ez volt tehát a továbbjutó tízes, a kieső helyeken Ocon, Vettel, Giovinazzi, Russell és a Q2-t a balesete miatt kihagyó Schumacher végzett.
A Q3-ra a két McLaren kivételével mindenki visszatette a lágy gumikat (természetesen nem ugyanazt, hanem újat), ezeken pedig ismét óriási lett Verstappen előnye: 1:30.325-ös első körével majdnem 4 tizedet adott a második helyre odaérő Hamiltonnak, a negyedik helyen álló Bottasnak pedig már 8 tized volt a lemaradása. A két Mercedest a hollandtól valamivel több mint fél másodpercet kapó Pérez választotta szét.
Az időmérő végi hajrára első ránézésre nyugodtan készülhetett a Red Bull, de a vártnál valamivel izgalmasabb lett a vége. Verstappen érkezett elsőként az élmezőnyből és 1:29.990-re javított, amivel több mint 7 tizedre került Hamiltontól, de a hétszeres világbajnok nagyot hajrázott és csak két és fél tizeddel maradt el a Red Bulltól, amivel megszerezte a második rajtkockát.
A harmadik helyre 386 ezredes hátránnyal Valtteri Bottas jött be, míg Sergio Pérez csak negyedik lett, miközben közel fél másodpercet kapott a csapattársától. A harmadik sorba Carlos Sainz és Pierre Gasly fért oda, majd következett Charles Leclerc és Lando Norris, végül pedig Fernando Alonso és Daniel Ricciardo.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.12.06. - 10:30Abu Dhabi Grand Prix - 1st Practice |
2024.12.06. - 14:00Abu Dhabi Grand Prix - 2nd Practice |
2024.12.07. - 11:30Abu Dhabi Grand Prix - Last Practice |
2024.12.07. - 15:00Abu Dhabi Grand Prix - Qualification |
2024.12.08. - 14:00Abu Dhabi Grand Prix - Race |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Francia Nagydíj időmérőjének élő közvetítésében! Nagyon örülünk, hogy a párhuzamosan zajló magyar labdarúgó válogatott-mérkőzés mellett is minket választottak, igyekszünk részletesen beszámolni az eseményekről, reméljük, a versenyzők is izgalmas csatát vívnak majd!
A harmadik szabadedzést Max Verstappen zárta az élen, látványos előnnyel, de a Mercedeseket sem kell félteni, a Paul Ricardon eddig makulátlan a mérlegük.
A hétvégén a nemrég elhunyt Mansour Ojjeh emlékére a McLaren helyett Mansour feliratok láthatók a wokingi csapat autóján. Erről és a mezőny többi tagjáról is láthat képeket a galériánkban!
---- separator ----gallery-content-type:370c9489-9cd4-417e-8457-07e8a66c8a7a---- separator ----A Paul Ricard nem tartozik azon pályák közé, ahol kifejezetten nehéz elengedni az ellenfeleket, de a harmadik szabadedzésen így is akadtak zűrös pillanatok, amikor Carlos Sainz utat engedett a két Haasnak.
Valtteri Bottas az eddigi leggyengébb szezonkezdetét produkálja, mióta 2017-ben a Mercedeshez szegődött, erre a hétvégére autót cserélt Lewis Hamiltonnal és egyelőre gyorsabb a csapattársánál, a kérdés csak az, hogy ez megmarad-e akkor is, amikor már tétre megy a küzdelem.
Az internetes népművészet kategóriájába sorolható a "Did Mazepin spin?" nevű Twitter-csatorna, amely a nevéből is adódóan csak és kizárólag azt figyeli, hogy Nyikita Mazepin az adott napon megpördült-e. Ezt viszont nagyon pontosan és megbízhatóan teszi.
A levegő 28, a pálya majdnem 45 fokos, jelenleg a célegyenesre merőleges irányból fúj a szél a Circuit Paul Ricardon, de ez változhat és megnehezítheti a versenyzők dolgát.
Mióta újra engedélyezték a sisakfestések megváltoztatását Charles Leclerc az egyik olyan pilóta, aki rendszeresen változtatja a megjelenését. Most viszont, a Francia Nagydíjra tényleg egy különleges arculatot választott, azt a mintát, amit az első versenyén is használt még gokartosként. A piros minta a Pókember hálóját imitálja.
A korábbi hétszeres világbajnok a legsikeresebb pilóta a Francia Nagydíjak történetében, nyolcszor nyerte meg a versenyt, viszont egyszer sem versenyzett a Paul Ricardon, ellentétben fiával, Mickkel.
Falak nincsenek a pálya környékén, de a 6-os kanyarban nagyon oda kell figyelni a pályaelhagyásra, mert a versenyirányítás törli a kört és természetesen a sárga hurkák is elrettentők, mert hatalmas károkat okoznak az autóban, ha valaki átugrat rajtuk.
A két Alfa Romeo lép elsőként pályára, de a két Alpha Tauri és a két Haas is gyorsan munkához lát. Természetesen mindenki a piros jelzésű lágyakkal jön.
Égett a munka a Mercedes-szerelők kezei között a harmadik szabadedzés után, az utolsó pillanatban is sokat változtattak Lewis Hamilton autójának beállításain. Nemsokára kiderül, hogy beváltak-e a módosítások.
Mintha tojásokon lépkednének, nagyon óvatosan mentek a versenyzők a felvezető kör során azért, hogy a lágy abroncsok biztosan kibírják legalább a mért kört.
Máris meg kell szakítani a szabadedzést, Cunoda Juki a falnak csúszott és nem tudott elmozdulni a veszélyes helyről. Az 1-es szektorban történt a baleset, az autó nem tört össze, de hátul valószínűleg javítani kell.
Cunodát megpróbálták rádión instruálni, hogy újra tudjon indulni az autójával, de ez végül nem sikerült, nem tudott 1-es fokozatot kapcsolni. A visszajátszás alapján úgy tűnik, hogy a műszaki hiba a kicsúszás okozója és nem következménye.
Csak Alonso és Ocon nem lépett pályára Cunoda balesete előtt, többen már mért kört is kezdtek, nekik jött a legrosszabbul a piros zászló, mert a már használt gumikkal nem lehet majd tökéletes köröket autózni.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak azt mondta, nem tulajdonítanak nagy jelentőséget annak, hogy a harmadik szabadedzésen sokkal gyorsabbak voltak a Mercedesnél, szerinte az lesz a lényeg, hogy most milyen eredményt érnek el úgy, hogy csökkentették az üzemanyagmennyiségeket. Azt viszont elismerte, hogy nem volt rossz a formájuk a mai első tréningen.
Christian Horner a Sky Sportsnak hozzátette, az Alpha Tauriban tavalyi fejlesztésű sebességváltó működik, ezért nem aggódnak, hogy az ő autóikban is műszaki hiba merülhet fel. Az autó oszcillációját a felületnek tudta be.
Újraindult az edzés, megélénkült a forgalom, Hamilton már panaszkodott a rádión, hogy rémálomszerű lesz a helyzet, annyian mentek ki egyszerre a pályára, mérnöke elmondta neki, hogy nincs mit tenni, kevés az idő. 14 perc maradt az újraindítás pillanatában.
Verstappen 1:31.001-gyel az élen kezdett, Pérez 0,559 másodperces hátránnyal a 2. helyezett, Bottas 0,668 ezredet kapott, Hamilton 0,691-et. Ez elsőre ígéretes a Red Bullnak, de Bottas nagyot hibázott az utolsó szektorban, lehet, hogy akár ennyi időt is eldobott Verstappenhez képest.
Az első köre nem sikerült jól, kieső helyen is volt, második mért körével megelőzte Sainzot, de a spanyol pilóta egyelőre versenyképesebbnek tűnik nála, viszont csak a 11-12. helyen szerepelnek.
A Mercedes pilótája 5 perccel a Q1 vége előtt bebiztosítja a továbbjutást 1:32.237-tel, ami 0,236 másodperccel lassabb Verstappennél, viszont nagyot lépett előre.
Az Aston Martin pilótája az első mért körök után a 8. helyezett, de nem megy biztosra, újabb mért körre készül. Így tesz csapattársa, Lance Stroll is, neki viszont muszáj jönnie, mert Latifi, Räikkönen és Mazepin után csak a 19. helyezett, lényegében az utolsó, mert Cunoda már nem fog mért kört futni.
Másfél perc van hátra, Strollnak nincs még mért köre, volt egy kis zavar a rádión, de mérnöke biztosította arról, hogy mennie kell, különben kifut az időből.
Mick Schumacher összetörte a Haast, ezzel újra megszakítják az edzést, viszont a német pilóta bebiztosíthatja a Q2-es továbbjutását a 14. helyen.
Nem indítják újra a Q1-et, ami azt jelenti, hogy Schumacher pályafutása során először bejutott a Q2-be, igaz, nem vehet részt, mert az autóját nem tudják majd időben megjavítani.
A baleset nagyon rossz hír az Aston Martinnak, mert Lance Stroll nem tudott mért kört futni és csak a 19. helyről rajtolhat.
Nagy hajrá nélkül ért véget a Q1, ezt elsősorban a kiesők bánhatják.
16. Nicholas Latifi
17. Kimi Räikkönen
18. Nyikita Mazepin
19. Lance Stroll
20. Cunoda Juki
Mick Schumacher lényegében lemásolta Charles Leclerc monacói Q3-as akcióját, csak ő a számára pole pozícióval felérő Q2-es továbbjutást érte el. Viszont, meglepő lenne, ha nem járna pont úgy, ahogy ferraris ellenfele, mert alaposan odacsapta a Haas hátulját, így minimum egy öthelyes rajtbüntetéssel járó váltócsere kinéz neki.
A versenytaktikák szempontjából érdekes fejlemény, hogy lényegében mindenki a közepes keverékű gumikkal lép pályára. Kivétel George Russell, neki a lágy gumi jelenthet esélyt az előrelépésre.
A Red Bull mexikói pilótája közepessel 1:30.971-et ért el, Verstappen 1:31.080-at ért el, Sainz 1:31.146-ot, Bottas 1:31.306-ot, Hamilton csak a 6. helyezett 1:31.600-val. Norris első körét törölték, mert a 6-os kanyarban elhagyta a pályát.
A Ferrari eddig nem sokat mutatott a hétvégén, de az látszott, hogy Sainz versenyképesebb Leclerc-nél, közepes gumikkal a spanyol pilóta egyelőre beékelődött a Red Bullok és a Mercedesek közé.
Újabb próbálkozásával Lewis Hamilton az élre állt 1:30.959-cel. Valószínűleg alacsonyabb üzemanyagszinttel ment, mint a Red Bullok, de így sem lehet leírni őt.
A mérnökének azt mondta a rádión, hogy tud még gyorsulni a második etapja során, jelenleg Norris mögött a 8. helyezett. Ricciardo és Leclerc jelenleg még továbbjutó, Ocon, Vettel, Giovinazzi és Schumacher viszont kieső.
Listavezetőként Hamiltonnak nem lenne szüksége még egy körre, viszont a Mercedesnél feltettek neki egy új gumiszettet, ha javít, akkor azzal rajtolhat, ami azért lenne fontos, mert ha nem, akkor az előző szettjét kell használnia, amiben több kör van, mint Verstappenében.
Indoklás nélkül visszahívta a mérnöke a garázsba, valószínűleg műszaki probléma lehet a háttérben. Most aggódhat, mert csak a 7. helyezett, így nem biztosított a továbbjutása.
Nem történt nagy átrendeződés a Q2 utolsó perceiben, Norris folytathatja a Q3-ban (ha az autója alkalmas rá), ők viszont nem:
11. Esteban Ocon
12. Sebastian Vettel
13. Antonio Giovinazzi
14. George Russell
15. Mick Schumacher
A német pilóta szerint az utolsó etapja során nem volt elég jó a tapadása, ezért nem tudott javítani a 12. pozícióból.
A Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak elmondta, a Q3-ban lágy gumikkal tiszta pályára, jól előkészített gumikra és pontos körökre lesz szükségük a Mercedes ellen.
Vártunk még egy kicsit a Q2-es végeredményre, az egyelőre nem érkezett meg, úgyhogy a kiesők után elég, ha rögzítjük, hogy Bottas volt a leggyorsabb egy, a végén futott körrel. Közben már tart a Q3, 10 és fél perc van hátra.