Az eső tönkretette a spái versenyt, Verstappen nyerte minden idők legrövidebb futamát

Események

Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, piros zászló
A race marshall waves the red flag while Red Bull's Dutch driver Max Verstappen drives by as the race is postponed over rainy weather during the Formula One Belgian Grand Prix at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 29, 2021. (Photo by Kenzo Tribouillard / AFP)
Vágólapra másolva!
Max Verstappen győzelmét hozta a verseny nélküli Belga Nagydíj. Minden idők legrövidebb és legfurcsább Forma-1-es futamán csak a biztonsági autó mögött körözött a mezőny, és az eredetileg kiosztandó pontok felét kapták csak meg a pilóták. A második helyen az életében először dobogóra álló George Russell, a harmadik pozícióban Lewis Hamilton végzett.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül68 bejegyzés

Már az időmérő edzés is esőben zajlott, de igazán a versenyre keményített be az időjárás Spa-Francorchamps-ban, a Belga Nagydíj helyszínén. A rajt előtti órákban szakadatlanul esett, az Ardenneket pedig egybefüggő felhőtakaró borította be, mindenfajta reményt csírájában elfojtva arra, hogy kitisztul az ég.

A versenyzők a körülményeknek megfelelő extrém esőgumin hajtottak ki a pályára a bokszutca megnyitásakor, de nem mind a 20 pilóta jutott el a rajtrácsig, Sergio Pérez ugyanis már az első szektor után, a Les Combes-kanyarban a falba állította az autóját, és mivel a Red Bull jobb első felfüggesztése komolyan sérült, már azelőtt véget ért a futam a mexikói pilótának, hogy elkezdődött volna. Legalábbis ekkor mindenki ezt hitte.

orma-1, Belga Nagydíj, Christian Horner, Red Bull
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Safety Car
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Daniel Ricciardo, McLaren
Forma-1, Belga Nagydíj, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Belga Nagydíj, George Russell, Williams
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Belga Nagydíj, Himnusz
Forma-1, Belga Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, George Russell, Williams, Safety Car
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Safety Car
Forma-1, Belga Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Daniel Ricciardo, McLaren
Forma-1, Belga Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Belga Nagydíj, George Russell, Williams
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Belga Nagydíj, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, piros zászló
Forma-1, Belga Nagydíj, piros lámpa
Forma-1, Belga Nagydíj, eső, hátsó lámpa

A többiek azonban felálltak a rajtrácsra, Max Verstappen indult az élről, mellőle George Russell, mögülük pedig Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo. Azaz csak indulhatott volna, a rajtot ugyanis a felvezető kör előtt néhány pillanattal elhalasztotta Michael Masi versenyigazgató, mondván erősödött az eső intenzitása. Először csak 15 óra 10 percre, végül pedig 15 óra 25-re irányozták elő az indulást, utóbbi időpontban pedig neki is vágtak a rajtprocedúrának a Safety Car mögött a pilóták.

Azonnal látszott, hogy borzasztóak a látási viszonyok és rengeteg a víz a pályán, így nem volt meglepő, hogy a versenyzők többsége versenyzésre alkalmatlannak minősítette a körülményeket,

egyedül Max Verstappen közölte, hogy felőle mehetnének. Masi azonban a többiekre hallgatott és két kör után a bokszutcába parancsolta a mezőnyt, így a rajtrács helyett ott folytatódhatott a várakozás.

A több órásra nyúló kényszerszünet alatt leginkább az szórakoztathatta a nézőket (már amennyire ezen lehet szórakozni), hogy teljes káosz uralkodott a csapatok között és szemmel láthatóan az FIA-n belül is arról, hogy hány kör telt el a versenyből, és meddig lehet újraindítani (vagy elindítani, nézőpont kérdése) azt.

orma-1, Belga Nagydíj, Christian Horner, Red Bull
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Safety Car
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Daniel Ricciardo, McLaren
Forma-1, Belga Nagydíj, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Belga Nagydíj, George Russell, Williams
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Belga Nagydíj, Himnusz
Forma-1, Belga Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, George Russell, Williams, Safety Car
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Safety Car
Forma-1, Belga Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Daniel Ricciardo, McLaren
Forma-1, Belga Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Belga Nagydíj, George Russell, Williams
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Belga Nagydíj, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, piros zászló
Forma-1, Belga Nagydíj, piros lámpa
Forma-1, Belga Nagydíj, eső, hátsó lámpa

A csapatok felváltva bombázták kérdéseikkel Michael Masit, akitől megtudhattuk, hogy a Safety Car mögött megtett két körrel nem két körrel csökkent a 44 körös versenytáv, hanem valójában öttel, mivel a 15 órától közölt többszöri halasztás halasztásonként egy kört levont, viszont mindez még nem számított a verseny részének. Martin Brundle, a Sky Sports kommentátora vitatta ezt (szerinte egy kör telt el), de a csapatok közül sem mindenki így számolt.

Masi mindezt megfejelte azzal, hogy először azt közölte, 15 órakor elindult a visszaszámlálás a verseny megtételére a szabályokban foglaltak szerint rendelkezésre álló három órából, valamivel 17 óra után (amikor már kevesebb mint egy órája volt elméletileg a versenyzőknek, hogy folytatás esetén körözzenek) a Ferrari csapatmenedzserének kérdésére azonban már azt mondta, hogy a visszaszámlálás megállt, így akár 18 óra után is lehet verseny.

Mint kiderült, a szabályokban foglaltak szerint ilyesmire van lehetőség, a felügyelők ugyanis felülírhatják ezt a szabályt, és itt éltek is ezzel a hatalmukkal, így 17 órakor megállították az órát. Mindez azt jelentette, hogy a legjobb esetben is legfeljebb 1 órás versenyre volt esély.

A pilóták eltérő módon ütötték el az időt a leállás alatt

Sokáig úgy tűnt, hogy ebből semmi nem lesz, 18 óra után nem sokkal a versenyirányítás azonban közölte, hogy 18 óra 17 perckor újraindítják a versenyt. Az eső valóban enyhülni látszott, de mire a pilóták a Safety Car mögött kihajtottak a bokszból, ismét esett, és mindenki arra panaszkodott, hogy az autója felúszik az aszfalton álló vízre.

A képernyő bal felső sarkában a megszokott körszámláló helyett az egy órás visszaszámlálás jelent meg, valójában azonban a körök is számítottak, két kör megtétele esetén ugyanis már osztottak pontokat, igaz, csak az eredeti mennyiség felét. Ahhoz, hogy a pontszerzők a helyezésüknek meglévő egységeket kapják, a versenytáv 75%-ának teljesítéséhez lett volna szükség, ez azonban esős időben egy óra alatt alapból képtelenség.

Ezt a két kört megtette a mezőny, majd a harmadikban ismét elkerültek a piros zászlók, és mindenki visszatért a bokszutcába. Akadtak, akik azonnal kiszálltak, mások maradtak az autóban, de az általános hangulat igencsak lemondó volt, mindenki érezte, hogy ebből ma nem lesz verseny.

orma-1, Belga Nagydíj, Christian Horner, Red Bull
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Safety Car
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull Racing, baleset
Forma-1, Belga Nagydíj, Daniel Ricciardo, McLaren
Forma-1, Belga Nagydíj, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Belga Nagydíj, George Russell, Williams
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Belga Nagydíj, Himnusz
Forma-1, Belga Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, George Russell, Williams, Safety Car
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Safety Car
Forma-1, Belga Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Daniel Ricciardo, McLaren
Forma-1, Belga Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Belga Nagydíj, George Russell, Williams
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Belga Nagydíj, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Belga Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, piros zászló
Forma-1, Belga Nagydíj, piros lámpa
Forma-1, Belga Nagydíj, eső, hátsó lámpa

Az egy órás visszaszámlálás közben pörgött, 32 perccel a lejárta előtt azonban jött az elkerülhetetlen döntés: a verseny nem folytatódik, ennyi volt!

Az 1991-es, szintén a heves esőzés miatt félbeszakított, mindössze 14 körön és 54 km-en át tartó Ausztrál Nagydíjat megelőzve ez lett minden idők legrövidebb F1-es futama, amelyet így a pole pozíciót megszerző Max Verstappen nyert meg az élete első F1-es dobogóját ünneplő George Russell és Lewis Hamilton előtt. A negyedik helyen Daniel Ricciardo, az ötödiken Sebastian Vettel zárt, majd következett Pierre Gasly, Esteban Ocon, Charles Leclerc, Nicholas Latifi és Carlos Sainz az első tízben.

Ocontól lefelé annak legalább örülhettek a pilóták, hogy Sergio Pérez hibájának köszönhetően előreléptek egy helyet, és még a Ferrari spanyolja is szerzett fél pontot. Érdekesség, hogy Lance Strollnak még úgy is sikerült 10 másodperces büntetést összeszednie, hogy nem volt valódi verseny. A kanadai pilóta ugyanakkor nem hibázott, csupán arról van szó, hogy csapata kicserélte a hátsó szárnyát, és feltett egy esőben kedvezőbb, nagy leszorítóerős változatot. Strollnak emiatt a bokszutcából kellett volna rajtolni, de mivel végül rajt sem volt, ez lett a büntetése.

Összességében azonban nem igazán volt minek örülni, hiszen egy izgalmasnak ígérkező futamtól fosztotta meg az időjárás a szurkolókat.

Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!