Az eső tönkretette a spái versenyt, Verstappen nyerte minden idők legrövidebb futamát
2021. augusztus 29. 14:40
Már az időmérő edzés is esőben zajlott, de igazán a versenyre keményített be az időjárás Spa-Francorchamps-ban, a Belga Nagydíj helyszínén. A rajt előtti órákban szakadatlanul esett, az Ardenneket pedig egybefüggő felhőtakaró borította be, mindenfajta reményt csírájában elfojtva arra, hogy kitisztul az ég.
A versenyzők a körülményeknek megfelelő extrém esőgumin hajtottak ki a pályára a bokszutca megnyitásakor, de nem mind a 20 pilóta jutott el a rajtrácsig, Sergio Pérez ugyanis már az első szektor után, a Les Combes-kanyarban a falba állította az autóját, és mivel a Red Bull jobb első felfüggesztése komolyan sérült, már azelőtt véget ért a futam a mexikói pilótának, hogy elkezdődött volna. Legalábbis ekkor mindenki ezt hitte.
A többiek azonban felálltak a rajtrácsra, Max Verstappen indult az élről, mellőle George Russell, mögülük pedig Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo. Azaz csak indulhatott volna, a rajtot ugyanis a felvezető kör előtt néhány pillanattal elhalasztotta Michael Masi versenyigazgató, mondván erősödött az eső intenzitása. Először csak 15 óra 10 percre, végül pedig 15 óra 25-re irányozták elő az indulást, utóbbi időpontban pedig neki is vágtak a rajtprocedúrának a Safety Car mögött a pilóták.
Azonnal látszott, hogy borzasztóak a látási viszonyok és rengeteg a víz a pályán, így nem volt meglepő, hogy a versenyzők többsége versenyzésre alkalmatlannak minősítette a körülményeket,
egyedül Max Verstappen közölte, hogy felőle mehetnének. Masi azonban a többiekre hallgatott és két kör után a bokszutcába parancsolta a mezőnyt, így a rajtrács helyett ott folytatódhatott a várakozás.
A több órásra nyúló kényszerszünet alatt leginkább az szórakoztathatta a nézőket (már amennyire ezen lehet szórakozni), hogy teljes káosz uralkodott a csapatok között és szemmel láthatóan az FIA-n belül is arról, hogy hány kör telt el a versenyből, és meddig lehet újraindítani (vagy elindítani, nézőpont kérdése) azt.
A csapatok felváltva bombázták kérdéseikkel Michael Masit, akitől megtudhattuk, hogy a Safety Car mögött megtett két körrel nem két körrel csökkent a 44 körös versenytáv, hanem valójában öttel, mivel a 15 órától közölt többszöri halasztás halasztásonként egy kört levont, viszont mindez még nem számított a verseny részének. Martin Brundle, a Sky Sports kommentátora vitatta ezt (szerinte egy kör telt el), de a csapatok közül sem mindenki így számolt.
Masi mindezt megfejelte azzal, hogy először azt közölte, 15 órakor elindult a visszaszámlálás a verseny megtételére a szabályokban foglaltak szerint rendelkezésre álló három órából, valamivel 17 óra után (amikor már kevesebb mint egy órája volt elméletileg a versenyzőknek, hogy folytatás esetén körözzenek) a Ferrari csapatmenedzserének kérdésére azonban már azt mondta, hogy a visszaszámlálás megállt, így akár 18 óra után is lehet verseny.
Mint kiderült, a szabályokban foglaltak szerint ilyesmire van lehetőség, a felügyelők ugyanis felülírhatják ezt a szabályt, és itt éltek is ezzel a hatalmukkal, így 17 órakor megállították az órát. Mindez azt jelentette, hogy a legjobb esetben is legfeljebb 1 órás versenyre volt esély.
Sokáig úgy tűnt, hogy ebből semmi nem lesz, 18 óra után nem sokkal a versenyirányítás azonban közölte, hogy 18 óra 17 perckor újraindítják a versenyt. Az eső valóban enyhülni látszott, de mire a pilóták a Safety Car mögött kihajtottak a bokszból, ismét esett, és mindenki arra panaszkodott, hogy az autója felúszik az aszfalton álló vízre.
A képernyő bal felső sarkában a megszokott körszámláló helyett az egy órás visszaszámlálás jelent meg, valójában azonban a körök is számítottak, két kör megtétele esetén ugyanis már osztottak pontokat, igaz, csak az eredeti mennyiség felét. Ahhoz, hogy a pontszerzők a helyezésüknek meglévő egységeket kapják, a versenytáv 75%-ának teljesítéséhez lett volna szükség, ez azonban esős időben egy óra alatt alapból képtelenség.
Ezt a két kört megtette a mezőny, majd a harmadikban ismét elkerültek a piros zászlók, és mindenki visszatért a bokszutcába. Akadtak, akik azonnal kiszálltak, mások maradtak az autóban, de az általános hangulat igencsak lemondó volt, mindenki érezte, hogy ebből ma nem lesz verseny.
Az egy órás visszaszámlálás közben pörgött, 32 perccel a lejárta előtt azonban jött az elkerülhetetlen döntés: a verseny nem folytatódik, ennyi volt!
Az 1991-es, szintén a heves esőzés miatt félbeszakított, mindössze 14 körön és 54 km-en át tartó Ausztrál Nagydíjat megelőzve ez lett minden idők legrövidebb F1-es futama, amelyet így a pole pozíciót megszerző Max Verstappen nyert meg az élete első F1-es dobogóját ünneplő George Russell és Lewis Hamilton előtt. A negyedik helyen Daniel Ricciardo, az ötödiken Sebastian Vettel zárt, majd következett Pierre Gasly, Esteban Ocon, Charles Leclerc, Nicholas Latifi és Carlos Sainz az első tízben.
Ocontól lefelé annak legalább örülhettek a pilóták, hogy Sergio Pérez hibájának köszönhetően előreléptek egy helyet, és még a Ferrari spanyolja is szerzett fél pontot. Érdekesség, hogy Lance Strollnak még úgy is sikerült 10 másodperces büntetést összeszednie, hogy nem volt valódi verseny. A kanadai pilóta ugyanakkor nem hibázott, csupán arról van szó, hogy csapata kicserélte a hátsó szárnyát, és feltett egy esőben kedvezőbb, nagy leszorítóerős változatot. Strollnak emiatt a bokszutcából kellett volna rajtolni, de mivel végül rajt sem volt, ez lett a büntetése.
Összességében azonban nem igazán volt minek örülni, hiszen egy izgalmasnak ígérkező futamtól fosztotta meg az időjárás a szurkolókat.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.